Povestea unei crime care a pus pe jar Los Angeles-ul şi a dat naştere câtorva zeci de cărţi revine într-o nouă ecranizare semnată de Brian De Palma, cu o distribuţie de zile mari.

Brian De Palma e pentru cinefili o enigmă: nu ştii niciodată la ce să te aştepţi de la el. Cu el e „una caldă, una rece“: pe de o parte, ai demonstraţii de forţă ca „Scarface“ sau „Carlito’s Way“, pe de alta,  fâsâieli ca „Misiune pe Marte“. „Carrie“ rămâne un titlu de referinţă, „Incoruptibilii“ şi „Misiune: Imposibilă“ sunt filme perfect onorabile, dar „Snake Eyes“, de pildă, a fost făcut praf de critică, în timp ce publicul l-a întâmpinat cu un mare căscat de plictiseală. „Dulcele sărut al Daliei“ – o traducere nu foarte reuşită a originalului „The Black Dahlia“ – e însă, cel puţin stilistic, un tur de forţă.

Nu sunt foarte mulţi regizori cu versatilitatea lui De Palma; poate doar Steven Spielberg, britanicul Stephen Frears sau, într-o mai mică măsură, Ridley Scott pot schimba cu atâta uşurinţă registrul – de la SF la filme cu gangsteri, horror sau thrillere. Într-un anumit sens, „The Black Dahlia“ e mai puţin o peliculă cu ambiţii de reconstituire a unei epoci prin prisma unei crime care a zguduit un oraş întreg, cât mai ales un omagiu adus de către De Palma genului filmului noir.

Intriga filmului leagă laolaltă poveştile a doi poliţişti, Bucky Bleichert (Josh Hartnett) şi Lee Blanchard (Aaron Eckhart, încă un nume pe lista uriaşă a actorilor excelenţi care sunt fie deloc, fie prost distribuiţi, din fericire nu şi aici), angrenaţi în căutarea ucigaşului lui Elizabeth Short. Un fir paralel al poveştii construieşte un triunghi amoros între Blanchard, soţia sa Kay (Scarlett Johansson) şi colegul său Bleichert; acesta din urmă pare îndrăgostit simultan de Kay şi de misterioasa Madeleine (Hilary Swank), fiica unui bogătaş din Los Angeles, care a fost în trecut apropiată – în sens sexual – de victimă.

Oarecum ca şi în „Zodiac“, filmul lui David Fincher despre o serie de crime nerezolvate (că tot veni vorba, Fincher fusese prima alegere a producătorilor pentru a regiza), „The Black Dahlia“ urmăreşte prăbuşirea unui destin – al ofiţerului Blanchard, obsedat de monstruoasa crimă, în timp ce soarta partenerului său, Bleichert, cunoaşte un deznodământ ceva mai ambiguu.

De altfel, obsesiile lui Ellroy însuşi (patologii sexuale, mutilări, degradare umană şi pornografie, toate teme abordate, într-un registru mai subtil, într-o altă ecranizare după o carte a lui, „L.A. Confidential“) îi servesc de minune lui De Palma, un maestru al stilisticii. Chiar şi numai pentru a vedea cu ce mână sigură conduce un maestru al cinema-ului o poveste extrem de complicată, ar trebui să vedeţi filmul.  (Bogdan Ciubuc)

Box office

Produs cu un buget estimat la circa 50 de milioane de dolari, filmul lui Brian De Palma a avut premiera americană pe 15 septembrie 2006, după ce fusese prezentat, cu două săptămâni înainte, la Mostra veneţiană. Încasările totale s-au ridicat la 49,33 milioane de dolari, dintre care 26,8 milioane au provenit de pe pieţele de cinema din afara SUA. În Japonia, filmul a obţinut încasări de 4,82 milioane de dolari, urmând, în ordine, Spania (3,74 milioane), Marea Britanie (3,2 milioane), Italia (2,8 milioane) şi Franţa (2,78 milioane). Primul weekend de rulare în cinematografele americane a adus încasări de peste zece milioane de dolari.

România

Premiera oficială a filmului, tradus la noi „Dulcele sărut al Daliei“, a avut loc pe 13 octombrie 2006. Producţia a fost distribuită de Universal Pictures (la nivel internaţional) şi de MediaPro Distribution (pe piaţa locală). În cele opt săptămâni de rulare, filmul lui De Palma a adunat în săli aproape 9.000 de spectatori, ajungând la încasări totale de aproape 107.000 de dolari. Anul 2006 a fost unul foarte slab pentru distribuitorii de film din România, intrările la cinema ajungând la minimul ultimilor cinci ani precedenţi – 2,7 milioane. În România se înregistra atunci cea mai mică frecvenţă de intrare la cinema din Europa Centrală şi de Est (0,1 intrări pe cap de locuitor).

O CRIMĂ NEREZOLVATĂ

În ianuarie 1947, în Leimert Park din Los Angeles, doi ofiţeri de poliţie au descoperit, în urma unui apel telefonic anonim, cadavrul unei tinere aspirante la gloria marelui ecran, pe nume Elizabeth Short, în vârstă de 22 de ani. Fusese mutilată îngrozitor – era dezbrăcată, tăiată în două de la mijloc, organele interne fuseseră extirpate şi practic tot sângele i se scursese din corp. Ucigaşul îi despicase colţurile gurii de la o ureche la alta. Cele mai multe imagini de la faţa locului nu au fost date publicităţii. Cazul nu a fost rezolvat nici până în ziua de azi, iar şansele ca investigaţia să identifice criminalul sunt în prezent practic nule.

O POVESTE (NE)ADEVĂRATĂ

În 1987, James Ellroy publică „The Black Dahlia“, o reconstituire ficţională a Los Angeles-ului anilor ‘40, având în centru asasinarea lui Elizabeth Short. Ellroy a fost fascinat încă din copilărie de una dintre cele mai cunoscute cazuri de crimă din istoria SUA; propria sa mamă fusese strangulată în 1958, când viitorul autor era încă un copil. Iar filmul lui De Palma – ecranizarea romanului lui Ellroy – e, fireşte, un fel de ficţiune la pătrat…
Filmul abundă, de altfel, în inexactităţi, dar, la urma urmelor, nu pretinde să fie un documentar. De exemplu, ceea ce nu foarte multă lume ştie este faptul că „Black Dahlia“ (Dalia neagră), porecla care a făcut-o celebră pe Short, e o invenţie a reporterilor care s-au ocupat de caz. Nimeni dintre cei care au cunoscut-o pe Elizabeth Short nu i-a spus vreodată aşa.

105-13831-41_10_21.jpg«Când joci un personaj real, trebuie să o faci cât mai bine posibil, motiv pentru care fac cercetări de background.»
Hilary Swank, actriţă

105-13832-41_17_21.jpgTitlu: Dulcele sărut al Daliei (The Black Dahlia)
Regia: Brian De Palma
Scenariul: Josh Friedman, după romanul omonim al lui James Ellroy
Roluri principale: Josh Hartnett (Dwight „Bucky“ Bleichert), Scarlett Johansson (Kay Lake), Aaron Eckhart (Lee Blanchard), Hilary Swank (Madeleine Linscott), Mia Kirshner (Elizabeth Short)
Producator: Universal Pictures, Millennium Films
Durata: 121 min.
Premiera oficiala: 30 august 2006, Festivalul de Film de la Veneţia

Capital – Editia nr. 21, data 28 mai 2008