Cabinete răslețe la parterul unor blocuri. Acesta a fost primul pas pentru serviciile de stomatologie privată din România. Se întâmpla acum 25 de ani.
Două tabere se conturează astăzi pe piața locală a serviciilor de stomatologie: clinicile mari (sub umbrela unor branduri celebre) și afacerile mici, cu un număr redus de angajați. Dacă primele sunt susținute financiar de afacerile grupului și încurajate să investească, celelalte se autosusțin și, deseori, fac credite pentru investiții în modernizări.
Cât numără astăzi valoarea acestei piețe? „Pentru că nu ne putem lua strict după cifrele de afaceri și profit, nu putem face o evaluare exactă. Totuși, este clar că nu acoperă mai mult de o treime din valoarea totală a pieței locale a serviciilor medicale private“, spune proprietarul unui lanț de clinici, care a dorit să-și păstreze anonimatul. Și totuși, ce îl motivează pe un tânăr antreprenor să-și deschidă un cabinet, fie și unul „de cartier“?
Ei bine, „în primul rând ai satisfacția că faci totul ca la carte, după un program foarte bine stabilit“, oferă un răspuns Claudia Budună. În urmă cu opt ani, aceasta a deschis un cabinet într-un cartier din București, la parterul unui bloc, sub brandul Stoma Exclusiv. Investiția totală a ajuns la aproximativ 100.000 euro, sumă la care s-a adăugat și achiziția spațiului respectiv.
„La început nu a fost ușor. Inclusiv birocrația îți mănâncă foarte mult timp, ai nevoie de mai multe autorizații decât în alte domenii“, spune Budună. Deși admite că nu-i ușor să te impui într-o piață în care numărul cabinetelor a crescut foarte mult, totuși „are noroc de pacienți fideli“.
Pentru că sunt și situații în care muncește de dimineața până seara, cu pacienți care vin în ultimul moment, acuzând dureri insuportabile. „Adulții și persoanele în vârstă vin la urgență, în timp de adolescenții sunt preocupați de aspectul dinților și își programează lucrări specifice“, adaugă Claudia Budună.
În general, prețurile sunt calculate în funcție de intervenția pe care o solicită pacientul, de la 200 de lei pentru o plombă, până la câteva mii de lei pentru intervenții complicate.
Altfel, în privința clinicilor cu putere financiară (MedLife, Regina Maria sau Medicover), lucrurile sunt puțin diferite. Când vine vorba de dezvoltare, aceste clinici iau în calcul inclusiv achiziții. Unul dintre cele mai potrivite exemple este grupul de firme deținut de Familia Marcu, MedLife, care a cumpărat anul acesta Dent Estet. „În 2016, o direcţie importantă în strategia de business a Dent Estet este continuarea planului investiţional prin realizarea primului studio de diagnostic şi prefigurare digitală pentru procedurile de estetică dentară“, spuneau atunci reprezentanții companiei.
Grupul de clinici preconizează o investiţie în valoare de 400.000 euro în noul sediu, alocată în special achiziţiei de aparatură medicală. Ca urmare, scopul este „o creştere organică ce va duce la depăşirea valorii de 6 milioane euro“. De asemenea, compania a anunţat inaugurarea primului laborator propriu de tehnică dentară, valoarea totală a proiectului ajungând la 250.000 de euro. Cu o mențiune: grupul de clinici dentare Dent Estet a fost înființat în 1999 și, de atunci, s-a extins continuu, numărând în prezent șapte clinici în Bucureşti şi Timişoara.
Se dezvoltă turismul medical
În altă ordine de idei, unul dintre cele mai puternice „motoare“ pentru această piață este turismul medical, care s-a dezvoltat mult în ultimii ani, cele mai accesate servicii fiind tocmai cele de stomatologie. Străinii care vin în România plătesc preţuri mult mai mici decât în ţara lor. O comparaţie bună este cu piaţa din Marea Britanie, unde tariful pentru un implant dentar începe de la aproximativ 1.100 de euro, în vreme ce în România preţul este de trei ori mai mic. O analiză realizată de agenția Today’s demonstrează că românii care trăiesc în Marea Britanie, Spania sau Italia caută pe Internet cuvinte precum „implant dentar“, „aparat dentar“, „clinica stomatologică“ și compară prețurile cu cele practicate în țările unde aceștia muncesc.
Răzvan Boberis, Clinica 32: "Piața s-a dezvoltat foarte mult față de acum 10 ani"
Capital: Considerați că piața românească de stomatologie a ajuns la maturitate?
Răzvan Boberis: În primul rând, cred că este o piață din ce în ce mai competitivă, în continuă dezvoltare. O piață matură nu se referă doar la noi, doctorii, ci și la nivelul de educație al pacienților. În același timp, maturitatea pieței trebuie cântărită și din punct de vedere al infrastructurii, al echipamentelor tehnice, al expertizei și al tehnicii. Oricum, dacă ne comparăm cu ceea ce se întâmpla acum zece ani, piața s-a dezvoltat foarte mult. Altfel, dacă ne comparăm cu ce se întâmplă în anumite țări, răspunsul nu este unul fericit. Mă refer, evident, la maturitatea serviciilor dentare românești. De exemplu, în Canada (țară unde am realizat un stagiu de pregătire), este un nivel foarte performant, prin care sunt oferite soluții la problemele de sănătate dentare ale pacienților. Deci, dacă ar fi să comparăm România cu ce se întâmplă în Canada din punct de vedere al sănătății dentare, nu suntem nici măcar aproape de adolescență. Da, este vorba și despre sistemul legislativ, de preocuparea populației pentru dinți sănătoși, de educație.
Capital: Au românii o educație în acest sens?
Răzvan Boberis: Percepția românului cu privire la banii care trebuie cheltuiți pe sănătatea dentară este eronată deoarece amână foarte mult vizita la dentist și, în timp, lucrurile simple se complică. În aceste condiții, este nevoie de proceduri complexe care, din start, implică alte costuri. Cred că dacă românul ar merge cel puțin o dată pe an în vizită la medicul dentist, piața ar evolua și mai mult.
Capital: Care este părerea dumeavoastră despre turismul medical?
Răzvan Boberis: Acest segment este încă în creștere, cu atât mai mult cu cât prețurile din România sunt atractive, iar serviciile foarte bune. De altfel, tendița la nivelul Europei este să scadă prețurile pentru a nu mai pierde și mai mulți pacienți. Eu am foarte mulți pacienți care vin din America, prețurile fiind ceva de genul: un leu egal cu un dolar. Cel mai nou implant de la Straumann, cu integrare rapidă în șase săptămâni, costă 3.400 de lei la noi și 3.400 de dolari la New York.
Capital: Plănuiți să extindeți afacerea pe care o dețineți, Clinica 32?
Răzvan Boberis: Îmi doresc lucrul acesta pentru anul viitor, însă nu am toate actele necesare. Pe lista priorităților se află acum digitalizarea completă a clinicii. Tehnologia evoluează fantastic și astfel te obligă să fii updatat cu tot ce apare, procesul de învățare este continuu. Mai investim și în programe pentru un consum redus de energie, Astfel vom crește și numărul de pacienți. În medie, tratăm 70 de pacienți pe zi sau 400 pacienți diferiți pe lună.