Zeci de mii de euro, sume la care majoritatea românilor nu pot nici măcar visa atunci când vine vorba de achiziția unei vacanțe, sunt cheltuite, totuși, de un segment restrâns de turiști.
Cea mai scumpă vacanță vândută anul trecut de TUI Travel Center, de exemplu, un revelion în Maldive, a fost cumpărată de un cuplu de români de la o agenție din București și a costat 84.000 de euro. În pachetul de servicii turistice au fost incluse: 10 nopţi cazare într-o vilă privată (6 stele) de pe Atolul Baa, un loc ascuns în vegetație luxuriantă, pe malul oceanului, cu piscină proprie și personal dedicat fiecărui turist în parte. De asemenea, în pachet au fost incluse și transportul cu avionul până în Maldive, transferurile locale și asistența turistică non-stop. Turiștii români și-au dorit, printre altele, ședințe spa, cine romantice pe malul mării și safari cu delfinii.
De altfel, un studiu realizat de această agenție arată că o familie din nordul Bucureștiului alocă, în medie, aproximativ 3.000 de euro pentru o vacanță, cu 45% mai mult decât o familie din sudul Capitalei și de două ori mai mult decât cheltuiala medie a unei familii la nivel național. Astfel, turiștii din Moldova cheltuiesc, în medie, 1.100 euro pe familie pentru o vacanță, cei din sudul țării 1.400 euro, iar cei din Transilvania 1.500 euro.
Așadar, în funcție de suma medie disponibilă pentru o vacanță în familie, topul județelor arată astfel: Bucuresti & Ilfov: 1.700 euro/vacanță/familie; Cluj: 1.600 euro; Constanța: 1.500 euro; Timișoara: 1.450 euro; Sibiu: 1.350 euro; Iași: 1.300 euro
Tendințe de consum
Studiul mai demonstrează că destinațiile preferate ale ardelenilor sunt cele clasice, respectiv Turcia – Antalya, Grecia – Creta și Dubai, la care se adaugă destinațiile exotice precum Mexicul. Clujul, Bucureștiul, Timișoara și Constanța se remarcă prin numărul mare de clienți care cumpără mai mult de o vacanță pe an. La București se cer din ce în ce mai mult vacanțe exotice în destinații din ce în ce mai îndepărtate: Bora-Bora, Patagonia, Noua Zeelandă, cu experiențe din ce în ce mai provocatoare sau neobișnuite.
Iașiul preferă destinațiile clasice precum charterele în Turcia, Grecia și Spania și vacanțele all inclusive în Bulgaria. Constănțenii aleg destinații charter precum Spania – Tenerife și vacanțele exotice în Punta Cana și Thailanda.
TUI TravelCenter a finalizat anul 2017 cu o creştere de 30% a cifrei de vânzări, ajungând la nivelul de 100 milioane de euro. Pentru acest an, compania și-a bugetat o creștere de 12% a vânzărilor.