Lovitură serioasă pentru România în primele șase luni ale anului, odată cu debutul pandemiei coronavirus. Se pare că țara noastră a pierdut deja miliarde de euro în prima jumătate a anului 2020, conform unor informații oficiale.
Exporturile românești au pierdut peste 6 miliarde de euro (-18%) în primele șase luni ale anului. Vânzările externe de combustibili și cele de autoturisme, cele mai afectate de pandemie, se arată într-un comunicat INSSE.
În primele șase luni, exporturile au însumat 28,5 miliarde de euro (-18%), iar importurile au ajuns la 37,2 miliarde de euro (-12%).
Numai în iunie 2020, deficitul comercial (diferența dintre exporturi și importuri) a depășit 1,3 miliarde de euro. Pe primele șase luni acesta a fost de 8,66 miliarde de euro, mai mare cu aproape un miliard de euro față de anul trecut. Deficitul comercial creează cerere mai mare de valută și poate influența evoluția cursului de schimb.
Deficitul comercial al României a ajuns, în primele şase luni ale anului, la 8,665 miliarde de euro, în creştere cu 935,7 milioane de euro faţă de cel înregistrat în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2019, arată datele publicate luni de Institutul Naţional de Statistică (INS).
Potrivit sursei citate, în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020, exporturile FOB au însumat 28,590 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 37,255 miliarde de euro. În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020, exporturile au scăzut cu 18,1%, iar importurile au scăzut cu 12,6%, comparativ cu perioada similară din 2019.
Conform INS, în luna iunie 2020, exporturile FOB au însumat 4,843 miliarde de euro, iar importurile CIF au însumat 6,164 miliarde de euro, rezultând un deficit de 1,321 miliarde de euro. Faţă de luna iunie 2019, exporturile din luna iunie 2020 au scăzut cu 12,9%, iar importurile au scăzut cu 7,9%.
În perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020, ponderi importante în structura exporturilor şi importurilor sunt deţinute de grupele de produse: maşini şi echipamente de transport (46,6% la export şi 35,6% la import) şi alte produse manufacturate (31% la export şi respectiv 30% la import). Valoarea schimburilor intra-UE27 de bunuri în primele şase luni ale acestui an a fost de 20,827 miliarde de euro la expedieri şi de 27,195 miliarde de euro la introduceri, reprezentând 72,8% din total exporturi şi 73,0% din total importuri.
Valoarea schimburilor extra-UE27 de bunuri în perioada 1 ianuarie – 30 iunie 2020 a fost de 7,762 miliarde de euro la exporturi şi de 10,059 miliarde de euro la importuri, reprezentând 27,2% din total exporturi şi 27% din total importuri. INS menţionează că soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord. Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.
Așa cum arată tabelul publicat de INSSE, exporturile de mașini, combustibili (inclusiv carburanți) și produse manufacturate au avut cel mai mult de pierdut, dar au crescut vânzările de alimente și animale (mai puțin pe relația cu țările UE) și cele de băuturi. Și importurile de alimente au crescut, mai ales cele provenite din Uniunea Europeană.
Soldul balanţei comerciale FOB/CIF se calculează pe baza valorii exportului FOB şi a importului CIF, ca diferenţă între acestea. Soldul negativ al balanţei comerciale se numeşte deficit, iar cel pozitiv se numeşte excedent.
Preţul FOB (Free on Board/Liber la bord) reprezintă preţul la frontiera ţării exportatoare, care include valoarea bunului, toate cheltuielile de transport până la punctul de îmbarcare, precum şi toate taxele pe care bunul trebuie să le suporte pentru a fi încărcat la bord.
Preţul CIF (Cost, Insurance, Freight/Cost, Asigurare, Navlu) reprezintă preţul la frontiera ţării importatoare, care cuprinde atât elementele componente ale preţului FOB, cât şi costul asigurării şi transportului internaţional.