Unde au găsit sprijin românii care au probleme cu băncile. Sute de dosare au fost soluționate

Peste 1000 de români au depus o cerere de reconciliere cu banca sau IFN-ul cu care aveau litigii. În urma negocierilor purtate mulți au găsit o soluție la problemele lor.

Peste 1.000 de români au depus anul acesta, la CSALB, o cerere de conciliere cu banca sau IFN-ul. Acest prag a fost depășit pe 30 octombrie 2018. Cel mai probabil, numărul cererilor până la finalul lunii decembrie 2018 va fi mai mult decât dublul celor înregistrate în 2017, când 505 consumatori s-au adresat Centrului de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB).

Din totalul cererilor, mai mult de 200 au venit prin aplicația online a instituției care a devenit operațională în urmă cu doar trei luni. Prima cerere înregistrată la Centru a fost în martie 2016.

În urma negocierilor purtate cu băncile, 280 de români au găsit o soluție la problemele lor, în primele zece luni ale anului, față de doar 40 în aceeași perioadă din 2017.

 „De la începutul anului am trecut de 430 de dosare constituite și am ajuns la 280 de dosare în care consumatorii și băncile au ajuns la o soluție comună, ceea ce demonstrează o creștere certă a activității CSALB și, implicit, un grad de conștientizare și de interes tot mai mari, la nivelul cetățeanului, în ceea ce privește soluționarea pe cale amiabilă a nemulțumirilor cu băncile”, a declarat Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

CSALB este o entitate europeană, înființată după transpunerea în legislația românească a Directivei 11/2013 a Comisiei Europene. CSALB funcționează în sprijinul consumatorilor, iar românii care întâmpină probleme cu băncile pot apela gratuit la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în Domeniul Bancar, termenul de soluţionare fiind de 90 de zile.

Consumatorii pot apela la CSALB pentru probleme diverse: dacă au popriri asupra sumelor exceptate de la executare; situaţii legate de bani alocați prin programe finanțate din fonduri europene; plăți eronate sau probleme cu transferurile bancare; desființări de depozite înainte de scadență sau alte probleme legate de depozitele bancare; situaţii referitoare la asigurări financiar-bancare sau la cardurile de credit.

Centrul pune la dispoziție două tipuri de proceduri pentru soluționarea litigiilor. Prima este propunerea unei soluții (conciliere) – procedura se finalizează după ce părțile au acceptat soluția propusă de conciliator. Cea de-a doua procedură este impunerea unei soluții (arbitrajul): procedura se finalizează prin pronunțarea unei soluții care este obligatorie pentru ambele părți. Procedura este similară celei prevăzute de Codul de procedură civilă, însă termenele sunt mai scurte, de maximum 90 de zile și se pot fixa de comun acord. Părțile nu se pot retrage din procedură.