Se pare că pentru a avea cheia fericirii, drumurile sunt mai accesibile decât credem. Cărțile motivaționale, meditația, alimentația sănătoasă, exercițiile fizice, călătoriile și dobândirea de noi aptitudini sunt modalități prin care ne străduim să devenim cea mai bună versiune a noastră, însă care este de fapt secretul?
Cărțile motivaționale, meditația, alimentația sănătoasă, exercițiile fizice, călătoriile și dobândirea de noi aptitudini sunt modalități prin care ne străduim să devenim cea mai bună versiune a noastră. Dar care este cu adevărat cheia fericirii?
Un sondaj efectuat de Discovery în România și alte 12 țări, printre care Marea Britanie, Germania, Franța, SUA, Spania, Turcia, Rusia și Africa de Sud, arată că a avea o pasiune ar putea fi de ajuns.
Conform unuia dintre cele mai mari studii pe tema pasiunilor efectuate vreodată, mai mult de 9 din 10 persoane intervievate în 13 țări cred că pasiunile aduc „un sentiment de realizare și împlinire” în viața lor – demonstrând că pasiunile ne fac cu adevărat să ne simțim mai fericiți. Același număr de respondenți consideră că a avea o pasiune ne ajută să facem față mai bine stresului cotidian.
Sondajul global a analizat pasiunile în rândul celor 13.000 de participanți din 13 țări: România, Danemarca, Franța, Germania, Italia, Olanda, Polonia, Rusia, Africa de Sud, Spania, Turcia, Regatul Unit și Statele Unite ale Americii. Acesta a fost realizat în numele Discovery, liderul global în divertismentul inspirat din realitate. În România, sondajul a fost aplicat unui număr de 500 de persoane.
A avea o pasiune ne face să simțim că deținem controlul, 89% dintre respondenți susținând că se simt „în pielea lor” atunci când pun în practică activitățile care îi pasionează. Sondajul relevă că persoanele care au o pasiune sunt cu 43% mai înclinate să aibă încredere în ele atunci când iau decizii. De asemenea, pasiunile „ne apropie de ceilalți oameni” și ne ajută „să combatem sentimentele de izolare și singurătate”: 73% dintre oameni consideră că pasiunile ne dau „un sentiment de apartenență”, arătând că persoanele cu pasiuni au mai multe șanse să aibă un cerc de prieteni pe care se pot baza.
Oamenii au în medie patru pasiuni, iar din cele 38 de pasiuni analizate în acest sondaj, Discovery a extras zece pasiuni principale*. Mâncarea, natura și sălbăticia au fost primele două cele mai populare în cele 13 țări, cultura generală și poveștile de succes împărtășind locul al treilea. Mâncarea a fost pasiunea numărul 1 Marea Britanie, SUA, Franța, Italia, Olanda, Polonia, Africa de Sud și Spania, în timp ce în România, Danemarca, Germania și Rusia numărul 1 a fost ocupat de natură și sălbăticie. În Turcia, dorința de a cunoaște lumea a făcut din cultura generală pasiunea principală.
Cum ne găsim pasiunile în viață? Conform sondajului, părinții noștri sunt cei mai importanți jucători care ne motivează atunci când vine vorba de dezvoltarea pasiunilor, televiziunea clasându-se pe locul al doilea, în timp ce influența prietenilor ocupă locul al treilea. Programele TV sunt considerate mai influente în alimentarea pasiunilor, mai influente față de YouTube sau alte rețele sociale.
„Într-o lume în care timpul este cel mai valoros aspect din viața unui om, unde există o întrerupere și o schimbare constantă, apelul la pasiuni ne ajută să ne simțim mai bine în pielea noastră și să vedem lumea cu alți ochi. Acest sondaj evidențiază faptul că oamenii sunt mai dornici ca oricând să fie conectați unul cu celălalt și lumea din jur prin pasiunile lor. Discovery alimentează pasiunile care ne fac ceea ce suntem, prin conținut și povești care inspiră oamenii să-și îndeplinească dorințele și să-și urmeze entuziasmul pentru lucrurile preferate. De la mâncare și stil de viață, la sporturi și sălbăticie- avem conținut potrivit pentru a face fiecare fan fericit”, a declarat Victoria Davies, SVP, General Manager pentru Discovery in regiunea CEEMCA.
Discovery crede în alimentarea pasiunilor oamenilor prin conținut captivant, menit să-i inspire, cu portofoliul său de canale de divertisment inspirat din realitate, care include Discovery, Eurosport, HGTV, Network Network, TLC, Investigation Discovery, Travel Channel și Animal Planet. De asemenea, portofoliul international include din ce în ce mai multe de servicii dedicate consumatorilor, care le permit fanilor să urmărească programe interactive, printre care dplay, GolfTV și Food Network Kitchen.
Sondajul a analizat 38 de pasiuni și s-a bazat pe cele mai importante 10 dintre ele:
- Sport
- Mâncare
- Natură și sălbăticie
- Cultură generală
- Povești de succes
- Casă
- Explorare și aventură
- Descoperirea adevărului
- Automobilism
- Nunți și relații
Pasiunile ne aduc cinci beneficii
1. Ne fac să simțim că deținem controlul
2. Ne ajută să fim mai optimiști în viață
3. Ne oferă încredere
4. Ne ajută să ne simțim împliniți
5. Ne fac să ne simțim mai conectați cu ceilalți
Televiziunea, sursa principală prin care ne alimentăm pasiunile
De asemenea, potrivit unuia dintre cele mai mari studii pe tema pasiunilor realizate vreodată la nivel mondial dezvăluie că, atunci când vine vorba de activitățile noastre preferate din timpul liber, cum ar fi sportul, mâncarea, casa, automobilismul, natura și sălbăticia, oamenii sunt mai înclinați să apeleze la televiziune pentru inspirație și informație.
Sondajul a fost aplicat unui eșantion de 13.000 de participanți din 13 țări, printre care și România, cu 500 de respondenți, și a fost realizat la cererea Discovery, liderul global în divertismentul inspirat din realitate.
Programele TV sunt cel mai popular instrument prin care ne alimentăm pasiunile, 93% dintre respondenți susținând că acesta este sursa lor de inspirație. Rețelele sociale ocupă locul al doilea, cu 67%, în timp ce 66% dintre respondenți au afirmat că sursa lor de inspirație când vine vorba de dezvoltarea unei pasiuni sunt alte persoane.
Televiziunea stârnește pasiunile oamenilor, mai mult chiar decât rețelele sociale. Pentru persoanele în vârstă de 35-54 de ani, programele TV au de cinci ori mai multe șanse, comparativ cu rețelele sociale, să contribuie la găsirea unei pasiuni, chiar și printre persoanele cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani, unde programele TV au de două ori mai multe șanse față de rețelele sociale să contribuie la dezvoltarea unei pasiuni. Referitor la stațiile și programele Discovery Networks:
- 63% dintre respondenții români au afirmat că stațiile din portofoliul Discovery îi inspiră în găsirea unei pasiuni;
- 67% de români menționează că se regăsesc în programele noastre și că sunt autentice;
- 69% consideră că întotdeauna învață ceva nou urmărind emisiunile din portofoliul Discovery;
- 68% spun că programele au prezentatori experți;
- 67% spun că sunt autentice;
- 66% sunt de părere că emisiunile sunt moderne și inovatoare și că îi fac să se simtă bine;
- 70% afirmă că sunt de încredere;
- 74% că au o calitate ridicată;
- 71% că îi inspiră să caute mai mult.
În acest context:
- 49% dintre respondenții români sunt interesați de emisiuni despre știință, tehnologie și felul în care funcționează lucrurile (dintre care 58% sunt bărbați, iar 40% sunt femei);
- 46% urmăresc emisiuni culinare (dintre care 59% femei) și emisiuni despre natură și sălbăticie;
- 26% dintre români urmăresc cu interes emisiuni din categoria casă, proprietăți, decorarea și amenajarea casei (dintre care 31% sunt femei);
- în cadrul publicului masculin, 60% din bărbați (43% din categoria 25-34 ani) urmăresc competiții sportive, 36% sunt interesați de emisiuni din categoria activități în aer liber, aventură, explorare (cu precădere în rândul categoriei de 18-34 de ani, cu un procent de 60%), în timp ce 29% au afirmat că vizionează cel mai adesea emisiuni despre automobilism.
- în ceea ce privește publicul feminin, cele mai urmărite emisiuni sunt cele din categoriile modă și frumusețe (47%) și călătorii (43% dintre femei, dintre care 50% au vârste cuprinse între 35-54 de ani).
Peste 8 din 10 persoane au una sau mai multe pasiuni în viață, numărul mediu de pasiuni în rândul indivizilor fiind patru. Pasiunile noastre sunt de obicei dezvoltate în timpul adolescenței, fiind inspirați inițial de părinții noștri (33%), TV (23%) și prietenii noștri (15%).
- Pentru români, cea mai mare influență în găsirea unei pasiuni o au părinții (32%), urmați de programele TV (25%), prietenii (17%) și profesorii (14%).
„Programele TV au fost, pentru o mulțime de oameni, cei mai mari declanșatori extrinsenci ai activităților care mai apoi devin mari pasiuni intrinseci. Acest lucru se datorează faptului că obțineți o expunere personală, umană, viscerală la o poveste, la un eveniment. Nu este ca atunci când citești sau auzi despre un lucru anume, ci despre faptul că te cufunzi în poveste și asta îi poate ajuta pe oameni să descopere singuri această scânteie emoțională, care îi va ghida în propria lor călătorie către pasiune și descoperire.”, a declarat Dr Tom Chatfield, expert în filozofia tehnologiei.
Potrivit studiului, pasiunile ne pot ajuta să facem față cu bine situațiilor dificile pe care le întâmpinăm de-a lungul vieții. În plus, acestea aduc fericire, un sentiment de realizare și împlinire. Mai mult de 8 din 10 persoane cred că pasiunile sunt mai importante ca niciodată, iar 9 din 10 sunt de acord că a avea o pasiune poate ajuta la combaterea stresului cotidian.
În ce stadiu este România
În cazul publicului din România:
- 87% dintre respondenți cu vârste cuprinse între 18-34 de ani consideră că a avea o pasiune este mai important ca oricând;
- 71% cred că o pasiune îi poate ajuta să se dezvolte ca indivizi;
- 70% dintre participanți au afirmat că viața este mult mai interesantă atunci când ai o pasiune.
A avea o pasiune contribuie, de asemenea, la crearea unui sentiment de comunitate și combaterea stărilor de izolare într-o lume din ce în ce mai deconectată. Conform sondajului, pasiunile noastre ne apropie de alte persoane, 8 din 10 persoane împărtășesc pasiunea cu prietenii și familia, iar 7 din 10 persoane afirmă că pasiunile ne oferă un sentiment de apartenență.
„Pasiunile au fost întotdeauna importante pentru oameni, deoarece îi ajută să se definească. Într-o lume care pare mai agitată, unde viitorul pare mai incert, acțiunile pe care le poți orienta către locul în care ai o viziune completă asupra lucrurilor de care îți pasă și înseamnă cu adevărat ceva pentru tine, vor deveni tot mai importante.”, a declarat Dr Nick Southgate, specialist în știința comportamentală.
„Într-o lume în care timpul este cel mai valoros aspect din viața unui om, unde există o întrerupere și o schimbare constantă, apelul la pasiuni ne ajută să ne simțim mai bine în pielea noastră și să vedem lumea cu alți ochi. Acest sondaj evidențiază faptul că oamenii sunt mai dornici ca oricând să fie conectați unul cu celălalt și lumea din jur prin pasiunile lor. Discovery alimentează pasiunile care ne fac ceea ce suntem, prin conținut și povești care inspiră oamenii să-și îndeplinească dorințele și să-și urmeze entuziasmul pentru lucrurile preferate. De la mâncare și stil de viață, la sporturi și sălbăticie – avem conținut potrivit pentru a face fiecare fan fericit”, a declarat Victoria Davies, SVP, General Manager pentru Discovery in regiunea CEEMCA.
Discovery crede în alimentarea pasiunilor oamenilor prin conținut captivant, menit să-i inspire, cu portofoliul său de canale de divertisment inspirat din realitate, care include Discovery, Eurosport, HGTV, Network Network, TLC, Investigation Discovery, Travel Channel și Animal Planet. De asemenea, portofoliul internațional include din ce în ce mai multe de servicii dedicate consumatorilor, care le permit fanilor să urmărească programe interactive, printre care dplay, GolfTV și Food Network Kitchen.
Sondajul a analizat 38 de pasiuni și s-a bazat pe cele mai importante 10 dintre ele:
- Sport
- Mâncare
- Natură și sălbăticie
- Cultură generală
- Povești de succes
- Casă
- Explorare și aventură
- Descoperirea adevărului
- Automobilism
- Nunți și relații
Sondajul a fost realizat de Tapestry Research la cererea Discovery, Inc. A fost aplicat online unui număr de 13.000 de respondenți din 13 țări: România, Africa de Sud, Spania, Polonia, Italia, Turcia, Statele Unite ale Americii, Regatul Unit, Franța, Germania, Rusia, Danemarca, Olanda. Studiul a inclus, de asemenea, 50 de jurnale online, 25 de interviuri etnografice, trei experți în comportament uman și 200 de ore de interviuri.