Îi plăceau adrenalina și plimbările cu șalupa pe Dunăre. Era deținătorul uneia dintre cele mai cunoscute mărci românești și averea sa fusese evaluată la aproape 30 de milioane de euro. Viața lui George Naghi, patronul Aldis, s-a sfârșit într-o zi de august 2011, când barca cu motor pe care o conducea pe brațul Borcea s-a izbit de mal. Soția sa, Alina Naghi, a fost grav rănită în accident, dar a scăpat cu viață.
La scurt timp după dispariția fondatorului au început să circule zvonuri despre problemele pe care le-ar fi avut celebrul fabricant de produse din carne. Datorii către stat și furnizori, salarii întârziate, concedieri colective. Toate indicau faptul că Aldis nu o ducea tocmai bine. În ecuație cântăreau greu creditele garantate cu brandul și acțiunile, dar și numeroasele utilaje și echipamente achiziționate în leasing.
Alina Naghi, care deținea 35% din acțiuni și care a preluat controlul asupra afacerii după ieșirea din spital (timp în care firma a fost condusă de fiica sa și de soțul acesteia), a fost silită să vândă, în 2012, o fermă și mai multe terenuri agricole, dar și să închidă câteva magazine. Deși unii sugerau că la orizont s-ar profila un faliment, urmașii lui George Naghi au declarat că vor lupta pentru a păstra și a extinde moștenirea lăsată de acesta.
Se pare că problemele Aldis nu au început, însă, după moartea patronului. În august 2011, firma avea deja datorii de peste opt milioane de lei la Fisc și împotriva ei fusese declanșată procedura executării silite. Ceea ce i-a făcut pe unii jurnaliști să lanseze o ipoteză greu de probat: greutățile financiare și problemele grave de sănătate l-ar fi determinat pe Naghi să se sinucidă.
Dificultățile prin care a trecut compania s-au reflectat și în rezultatele contabile. Aldis a raportat, pentru 2011, o cifră de afaceri de 330 de milioane de lei și un număr mediu de 1.391 de angajați. Anul următor, cifra de afaceri a scăzut la 275 de milioane de lei (minus 17%), iar numărul mediu de salariați s-a redus la 1.003. Totuși, dacă a terminat 2011 cu o pierdere de peste nouă milioane de lei, compania a înregistrat în 2012 un profit de un milion de lei. În același timp, datoriile au scăzut semnificativ în aceeași perioadă, de la 180 la 119 milioane de lei.
Goana spre moarte
Tot un iubitor de adrenalină era și Alin Popa, acționarul principal al Edy Spedition. În mai 2012, pe când se afla la volanul unui Mercedes pe o șosea din Timiș, a intrat într-o depășire neregulamentară și s-a izbit în plin de un camion înmatriculat în Macedonia. Autoturismul a fost total distrus în accident, iar patronul firmei de transport a murit pe loc.
Dispariția fondatorului Edy Spedition a dus, în scurt timp, la un conflict între moștenitorii acestuia și acționarul minoritar (un fond de investiții, Westerham Holding, care deținea 17,5% din acțiuni). Asta mai ales că, potrivit statutului companiei, orice decizie se ia cu votul a minimum 90% din acționari, adică este nevoie de consens între urmașii lui Popa și fondul de investiții.
Mai mult, asaltată de creditori, Edy Spedition a intrat în insolvență în vara lui 2012, cu datorii de circa 50 de milioane de euro, acumulate în timp. Au urmat noi conflicte, între familia Popa și administratorul judiciar numit de instanță, iar activitatea firmei s-a diminuat semnificativ. Conform unor surse din domeniu, numărul de camioane din flota celui care a fost cândva cel mai mare transportator rutier autohton a scăzut la circa 250 (față de aproape 900 în 2012 și peste 1.200 în 2007).
Declinul a fost vizibil încă de anul trecut, când firma a raportat o cifră de afaceri de 208 milioane de lei, o pierdere de 65 de milioane de lei și un număr mediu de 905 angajați, față de o cifră de afaceri de 313 milioane de lei, o pierdere de „doar“ 8,9 milioane de lei și un număr mediu de 1.262 de salariați în anul precedent.
Din nou în top
Unul dintre cele mai celebre cazuri de milionari dispăruți în plină glorie a fost cel al lui Mihail Erbașu. Trupul neînsuflețit al patronului uneia dintre cele mai importante firme de construcții din România a fost găsit, în vara lui 2004, în piscina goală a vilei sale de la Snagov. Oficial, a fost vorba de o sinucidere (inițial, omul de afaceri ar fi încercat să se spânzure, spun anchetatorii). Au existat, însă, destule voci care au susținut varianta unei crime.
După moartea tatălui, fiul cel mare, Cristian, a preluat o bună parte din atribuțiile acestuia. Într-un interviu din 2010, el a recunoscut că decesul lui Mihail Erbașu a reprezentat un șoc psihologic pentru familie, pentru partenerii apropiați, dar și pentru salariați. „Apoi a fost un șoc mediatic pe care l-am resimțit vreo doi-trei ani“, spunea el. Ca urmare a impactului negativ asupra afacerilor, numărul de angajați s-a redus puternic, de la 1.200 în 2004 până la circa 550 un an mai târziu.
În ciuda dificultăților, grupul Erbașu a continuat în direcția impusă de fondator și a reușit nu numai să supraviețuiască, ci și să performeze. Potrivit bilanțurilor depuse la Fisc, compania-mamă Construcții Erbașu SA a urcat de la o cifră de afaceri de 36 de milioane de lei și un profit brut de 1,5 milioane de lei, în 2007, la numai puțin de 460 de milioane de lei cifră de afaceri și 35 de milioane de lei profit brut în 2012. Și afacerile altor companii din grup au evoluat similar: Erbașu General Construct – de la 11 milioane de lei în 2007 la 47 de milioane de lei anul trecut; Erbașu Total Construct – de la 8,5 milioane de lei în 2007 la 32 de milioane de lei în 2012.
Optimism amar
Unul dintre cele mai recente decese din lumea bogaților români este cel al lui Dragoș Nicolae Pop, director general și acționar semnificativ al distribuitorului de medicamente ADM Farm. Acesta a murit în august 2012 din cauza unui atac coronarian și a lăsat în urmă o companie ce terminase 2011 cu o cifră de afaceri de 781 de milioane de lei, un profit brut de 11 milioane de lei și 556 de angajați.
Acțiunile lui Pop au fost moștenite de soția sa, Elena Pop, și de fiica acestora, Andreea Alexandra (în vârstă de șapte ani). Din 1 aprilie 2013, Elena Pop a devenit director executiv al ADM Farm. „Compania se situează pe locul șase şi îşi continuă traseul ascendent în ciuda dificultăţilor cu care se confruntă din cauza dispariţiei unuia dintre fondatori. După zece luni de la tragicul eveniment, şocul a fost absorbit, iar ADM Farm îşi propune să crească în continuare în ritmul pieţei“, anunțau la începutul acestei veri reprezentanții firmei.
Totuși, datele financiare arată pentru anul trecut, comparativ cu 2011, o scădere de 2% a cifrei de afaceri, un profit brut de patru ori mai mic și cu 62 mai puțini salariați. În plus, prin toamnă circulau zvonuri privind o iminentă intrare în insolvență a ADM Farm. Ceea ce, totuși, potrivit datelor oficiale, nu a avut loc.
125 mil. euro. La atât estima Top 300 Capital, în toamna lui 2011, averea lui Alin Popa, patronul firmei de transport Edy Spedition
100 mil. euro. La atât era evaluată averea lui Mihail Erbașu în toamna lui 2003. Zece ani mai târziu, urmașii dețineau circa 45 mil. euro
55 mil. lei (sau 17%). Cu atât a scăzut cifra de afaceri a Aldis în primul an după moartea fondatorului George Naghi