care Jocurile Olimpice sunt o afacere. Zvonul a aparut in presa australiana si a fost preluat imediat de cea internationala. „Atena a avut la dispozitie sapte ani sa faca ce era de facut, dar acum numai interventia lui Zeus ii mai poate ajuta pe greci”, au scris ziarele la inceputul lunii martie. Intarzierea lucrarilor de infrastructura a ridicat un semn de intrebare asupra capacitatii grecilor de a gazdui Olimpiada. In acest moment, din cele 39 de baze sportive, doar 15 sunt terminate, alte 13 fiind gata in proportie de 90%. Acoperisul din sticla si otel al stadionului olimpic, prevazut in proiect si care costa 120 de milioane de euro, se pare ca nu va mai fi construit. Un alt proiect neterminat este linia de metrou de 32 de kilometri care leaga orasul de aeroport. Stadionul Karaiskaki, care trebuie sa gazduiasca meciurile de fotbal, este finalizat abia in proportie de 70%. Acoperisul bazinului de inot, casele in care vor locui sportivii si infrastructura de transport care leaga bazele sportive intre ele se adauga pe lista obiectivelor ce vor trebui finalizate. Acestea sunt insa doar cateva dintre motivele care l-au determinat pe Jacques Rogge, presedintele Comitetului Olimpic International, sa ceara organizatorilor sa se concentreze exclusiv asupra problemelor foarte importante. Cauzele intarzierilor sunt, pe langa greve, de natura politica. Cum tot de natura politica pare a fi si zvonul ca Jocurile Olimpice vor ajunge in Australia. Acesta a aparut pe canalele media cu cateva zile inainte de desfasurarea alegerilor din Grecia. Noul guvern conservator va trebui sa termine proiectele olimpice incepute de fostul executiv si sa asigure cele 800 de milioane de dolari necesare pentru punerea la punct a sistemelor de securitate. Ca a fost insa doar un zvon o dovedeste si locatia data ca alternativa: Australia. Satul olimpic de la Sydney a fost desfiintat, iar surse din industria turistica afirma ca singurele tari care ar putea prelua intr-un timp atat de scurt organizarea evenimentului sunt China si Coreea de Sud. Cu cinci luni inainte de startul oficial al competitiei, jocurile sunt deja facute in ceea ce priveste potentialele afaceri legate de Olimpiada. Chiar si in gluma, o stire care sa anunte mutarea Jocurilor provoaca fiori celor implicati. Conform estimarilor Organizatiei Elene de Turism, Olimpiada ar trebui sa aduca in Atena peste un milion de turisti. Se estimeaza ca sejurul mediu va fi de patru-cinci zile, numarul total de turisti care vor vizita Grecia in 2004 urmand sa depaseasca 15 milioane persoane. Asta in conditiile in care media anuala este de 12 milioane vizitatori. In perioada Jocurilor, fiecare vizitator ar trebui sa cheltuiasca aproximativ 1.000 de euro zilnic, asta in varianta cea mai optimista, suma ce cuprinde de la cazare si masa, pana la biletele la competitii sau orice alt tip de cheltuieli. Ultimele estimari ale oficialilor greci anunta insa 2.500 de euro. In medie, grecii ar trebui sa incaseze numai din turismul legat de acest eveniment peste 8,5 miliarde de euro, asta fara a lua in calcul beneficiile de imagine ale turismului elen. Romania nu are atat de mult de castigat din punct de vedere economic de pe urma Jocurilor Olimpice. si nici de pierdut in cazul schimbarii locatiei. Desi pare ciudat, agentiile de turism romanesti nu sunt incantate de politica de preturi a partenerilor din Grecia, care, datorita acestui eveniment, au crescut preturile la cazare chiar si cu 100-150% fata de anul trecut. Din aceasta cauza, oferta pentru aceasta destinatie este mai restransa decat in 2003. Romania a primit de la Comitetul Olimpic International 6.200 de bilete la competitii. Agentia Eurotravel a castigat licitatia pentru distribuirea biletelor in Romania. Pretul unui pachet de patru zile variaza intre 1.000 si 6.000 de euro, cele mai solicitate bilete fiind pentru festivitatile de deschidere si inchidere. „Pana acum am vandut doar 30% din bilete”, spune Dumitru Milcu, presedintele Eurotravel. Oficialii greci din Romania au alta parere, sustinand ca numarul intrarilor de romani va creste. „Anul trecut au trecut granitele Greciei 118.000 romani. Ne asteptam ca numarul lor sa ajunga la 200.000 in 2004”, spune Ioannis Markos, consilier economic si comercial al Ambasadei Greciei in Romania. Aparent, o alta afacere care ar putea fi afectata de o eventuala schimbare de locatie este linia de ferry-boat care va lega Constanta de Istanbul si Volos. Totusi, aceasta afacere nu este legata exclusiv de Olimpiada, portul Volos fiind mai aproape de Salonic decat de Atena. Aici se va desfasura o parte a competitiei de fotbal. Potential pe piata romaneasca pentru un astfel de eveniment exista, insa tarifele foarte mari nu lasa romanilor decat sansa de a urmari la televizor Olimpiada. Ca interesul nu este prea ridicat o arata si numarul mic de zboruri charter pe relatia Grecia, singurele doua pe saptamana mergand in Creta. „Olimpiada aduce agentiilor de turism un beneficiu de imagine prin publicitatea facuta Greciei”, spune Iulia Sarbu, image&customer service manager la agentia Go Travel. Faptul ca actionarii RomTelecom sunt greci se pare ca a stat la baza semnarii de catre compania de telefonie a unui contract de parteneriat cu Comitetul Olimpic Roman. Suma exacta nu este publica, dar surse din RomTelecom ne-au declarat ca aceasta depaseste 500.000 de euro anual (inclusiv campania de imagine), bani destinati sponsorizarii echipei Romaniei. O eventuala schimbare de locatie se pare ca nu va afecta acest contract, tocmai datorita faptului ca el vizeaza echipa nationala.
Olimpiada de la Atena In cifre
· Bugetul Olimpiadei este de 1,962 miliarde de euro. 88% din aceasta suma provin din drepturi de televiziune, sponsorizari si vanzari de bilete. Restul de 12% provin de la statul grec.
· Guvernul grec a alocat un buget separat de 4,64 miliarde de euro pentru investitii in infrastructura, modernizarea autostrazilor, a porturilor si pentru noi constructii.
· La cele 29.000 de camere (57.000 de paturi) existente in Atena in diferite hoteluri se vor adauga inca 2.000 (4.000 de paturi). 11 nave vor fi ancorate in portul Pireu si printre ele se numara si cea mai luxoasa nava de croaziera, Queen Mary II. In total vor fi disponibile 6.500 de cabine, clasificate intre trei si cinci stele.
· La cele 35 de competitii vor fi vandute 5,3 milioane de bilete si vor fi peste 4 miliarde de telespectatori. La Olimpiada vor fi prezenti peste 21.500 de jurnalisti. Numarul voluntarilor implicati in eveniment este de 45.000. la competitii vor participa 10.500 de atleti.