Anumite companii din Europa iau în considerare reducerea prețurilor, pe fondul calmării costurilor cu energia și materiile prime, în timp ce alte companii nici nu se gândesc la așa ceva.
Mai multe companii din Europa au anunțat că nu este exclus să revină asupra majorărilor de prețuri care au fost introduse în ultimii ani, în contextul în care costurile cu energia și cu materiile prime s-au calmat. Astfel, consumatorii ar putea avea parte de o gură de oxigen.
Anunțul companiilor reprezintă cel mai recent semnal că vârful inflației în zona euro a trecut. De asemenea, el mai reprezintă și o speranță în ceea ce privește aterizarea lină a economiei în regiune. Rata anuală a inflației atinsese un vârf de 10,4 procente în octombrie 2022, însă a scăzut trei luni consecutiv, iar în ianuarie a atins nivelul de 8,5 procente. Acest lucru a avut loc datorită moderării tarifelor la energie, dar și datorită lanțurilor de aprovizionare.
Nu este vorba despre reduceri pe scară largă
Veștile sunt bune, însă reducerile nu sunt pe scară largă, contextul în care companiile se confruntă cu salarii mai mari şi o majorare a costului creditului, ceea ce înseamnă că ar mai putea dura ceva timp până când reducerile de preţuri se vor resimţi pe rafturile magazinelor, într-un context în care producătorii de bunuri de consum şi de alimente precum şi retailerii transferă costurile mai mari pe seama consumatorilor.
Producătorul de ambalaje pe hârtie, Smurfit Kappa, a anunţat că a menţinut preţurile nemodificate în ultimele luni ale anului trecut în condiţiile în care inflaţia provocată de costul inputurilor s-a moderat. Însă în mod „inevitabil” preţurile vor scădea în a doua jumătate a anului, din cauza termenilor contractelor încheiat cu unii clienţi, a declarat directorul general Tony Smurfit. Orice scăderi ulterioare vor depinde de continuarea scăderii costurilor cu imputurile.
„Nu putem controla energia şi deşeurile de hârtie. Trebuie să vedem unde ne vor duce acestea peste şase luni. Dacă vor începe să se inverseze, atunci veţi vedea cum lucrurile se vor inversa pentru următorul an, dar trebuie să aşteptăm şi să vedem”, a spus directorul general de la Smurfit Kappa.
Și retailerul italian de îmbrăcăminte OVS a anunţat şi el săptămâna trecută că intenţionează să menţină preţurile nemodificate şi chiar să le reducă în acest an, în condiţiile în care vedem cum presiunile inflaţioniste se reduc. OVS se aşteaptă la un declin mediu de aproximativ 20% în ceea ce priveşte costurile sale cu materiile prime precum şi la preţuri mai mici la energie în acest an.
Reducerea preţurilor de către unele companii europene reflectă şi competiţia acerbă de pe unele pieţe, în condiţiile în care firmele se confruntă cu diminuarea cererii consumatorilor şi bugetele limitate ale gospodăriilor.
Există și companii care nu doresc să reducă prețurile
Cu toate acestea, există şi companii nu au de gând să reducă preţurile deoarece îşi protejează marjele sau se confruntă cu salarii şi costuri cu împrumuturile mai mari.
De exemplu, producătorul de vopsele Akzo Nobel a anunţat miercuri că va continua să majoreze preţurile pe toate pieţele, exceptând cea din China, pentru a contracara efectele inflaţioniste ale salariilor şi costurilor cu transportul. China este o excepţie datorită presiunilor care există pe acea piaţă şi a reducerii costurilor cu materiile prime, a precizat grupul olandez.
Analiştii subliniază că în timp ce firmele din sectorul ambalajelor ar putea fi presate să taie preţurile pentru a-şi păstra cota de piaţă, companiile care au o putere mai mare de stabilire a preţurilor, cum sunt cele din sectorul produselor de lux, este posibil să se abţină de la reducerea preţurilor.