Documentul comun propus de Portugalia și în numele delegațiilor din Franța, Grecia, Irlanda, Letonia, Lituania, România și Spania va fi dezbătut la capitolul „orice altă chestiune” în cadrul primei întâlniri a miniștrilor agriculturii din UE, pe 30 ianuarie.
„Subliniem că obiectivul primar al revizuirii legislației ar trebui să fie facilitarea în continuare a comerțului și exportului intracomunitar de animale vii, la înalte standarde de bunăstare, dar să nu se concentreze pe măsuri menite a interzice ori limita anumite tipuri de transport”, se afirmă în document.
Iar acestea pentru că transportul animalelor este „fundamental pentru funcționarea normală a sectoarelor europene de producție animalieră”, susține documentul, invocând drept exemplu transhumanța, ceea ce înseamnă că unele animale de producție, mai exact oile și vacile, trebuie să fie mutate din loc în loc.
Va afecta negativ bunăstarea animalelor în general
În consecință „sistarea acestei facilitări va avea o consecință neintenționată de a afecta negativ bunăstarea animalelor în general”, avertizează documentul, speculând că cetățenii țărilor terțe din vecinătate vor fi „probabil nevoiți să-și procure animale din surse non-UE mai îndepărtate cu o legislație a bunăstării animalelor mai puțin dezvoltată”.
Documentul admite totuși că e vorba de o activitate care „necesită standarde ridicate și supraveghere atentă” și, ca atare, delegațiile respective „susțin puternic” și ele necesitate revizuirii legislative.
Acestea subliniază, de exemplu, nevoia unei definiri mai bune a răspunderilor și autorizațiilor transportatorilor și organizatorilor și o armonizare mai bună a instruirii șoferilor, printre altele.
Actuala legislație UE privind protecția animalelor în cursul transportului a intrat în vigoare în 2005.
Comisia Europeană (CE) revizuiește acum acea legislație, în cadrul strategiei-model alimentare a UE, „Farm to Fork”.
CE intenționează să amendeze legislația în concordanță cu ultimele probe științifice, să-i extindă jurisdicția, să o facă mai ușor de aplicat și, în general, să asigure o mai mare bunăstare a animalelor.
CE își va prezenta propunerea în a doua jumătate a anului
Pe de altă parte, din cauza unor incidente recente intens mediatizate cu animale blocate pe mări, CE pregătește pe baza actualei legislații măsuri terțiare pentru îmbunătățirea controalelor formale pe navele cu animale vii, care ar trebui să fie adoptate până la sfârșitul lui 2022 [sic!].
Joe Moran, directorul departamentului de politici europene al organizației activiste FOUR PAWS, a calificat documentul drept „complet dezamăgitor”.
„Într-un moment în care cetățeni de pe întreg cuprinsul UE așteaptă propuneri ambițioase privind bunăstarea animalelor – inclusiv reglementarea transportului în viu – vedem o manevră din partea unora pentru a continua cu același sistem defectuos, despre care s-a demonstrat deja că a dat greș din nou și din nou”, a declarat el, subliniind că istoricul UE a dovedit deja că „îmbunătățirea” transportului în viu este „inutilă”.
Pe de altă parte, Olga Kikou, șefa organizației Compassion in World Farming EU, a declarat pentru Euractiv că cetățenii europeni și politicienii progresiști nu au nevoie „deloc să fie convinși că transportul animalelor pe distanțe lungi și exportul în viu sunt inacceptabile etic”, condamnând „grupurile de interese” care încearcă să „submineze progresul”.
Nu s-a bătut palma
Țările din spatele documentului ar putea întâmpina totuși o opoziție înverșunată din partea altor miniștri ai agriculturii. În primul rând Germania a cerut răspicat interzicerea totală a oricărui transport de animale vii către țări non-UE.
Berlinul a luat-o înaintea UE în noiembrie, restricționând pe cât posibil la nivel național transportul de animale vii spre state non-UE și stabilind că până la mijlocul lui 2023 nu va mai elibera certificate veterinare pentru vaci, oi și capre.
Această soluție nu înseamnă însă interzicerea completă a exportului de animale vii, întrucât exportatorii se pot înțelege direct în privința certificatelor cu guvernul ori partenerul comercial din țara de destinație.
Dat fiind că o interdicție totală nu poate fi adoptată decât de UE, Cem Özdemir, ministrul german al agriculturii; din formulare se deduce că articolul a fost publicat pe site cu un fragment lipsă – n.trad.] a cerut întregului bloc să urmeze exemplul Germaniei.
„Nu mai putem să stăm cu mâinile în sân și să ne uităm cum suferă și mor în agonie animalele în cursul călătoriilor lungi”, a declarat el la acea dată.