Oamenii de afaceri romani investesc mici averi pentru a fi la curent cu ultimele tendinte de pe piata noilor tehnologii. Este o parte din pretul pe care trebuie sa il plateasca pentru a avea succes. O investitie despre care, spre deosebire de multe altele, se poate spune ca face toti banii…





Intre 3.000 si 4.000 de euro scot din buzunar majoritatea oamenilor de afaceri romani pentru a-si procura cele mai performante unelte. Bineinteles, vorbim despre uneltele omului de afaceri modern: computere, laptopuri, diverse agende electronice, iPod-uri, DVD playere si, nu in ultimul rand, smartphone-uri.
Intr-o lume in care totul se desfasoara cu o viteza uluitoare, fiecare secunda conteaza. Timpul trebuie valorificat la maximum, iar oamenii de afaceri sunt primii care isi dau seama de aceasta realitate.


“E o noua cultura, sunt alte reflexe. De la banalul telefon cu fir pana la aceste gadgeturi au fost necesare schimbari de comportament”, afirma Florin Pogonaru, presedintele Asociatiei Oamenilor de Afaceri din Romania.
Poate asa se explica si apetitul oamenilor cu bani pentru inedit. Sesizeaza primii oportunitatile si actioneaza in consecinta. Astfel, o investitie minima intr-o mica minune a stiintei poate sa aduca profituri greu de cuantificat.
In acest moment, de departe, cel mai folositor gadget este agenda electronica. Sub diverse forme, dar mai ales denumiri, ea este un accesoriu indispensabil pentru cei care stiu ce inseamna o buna gestionare a timpului.


“Agenda electronica este extrem de importanta. Trebuie sa stiu in orice moment ce voi avea de facut in ziua respectiva sau in cele ce vor urma, si imi notez detaliile unei intalniri pentru a nu uita pana ajung la birou. De asemenea, nu am renuntat la hartie si pix pentru “to do list”, dar apoi ele vor fi trecute in agenda electronica”, explica Cristian Ionescu, general manager Coface Romania.
In primul rand, cand vorbim despre agende electronice ne referim la PDA. Acestea au intrat de ceva timp pe piata, si-au avut perioada de glorie, iar acum se indreapta spre sfarsitul existentei. Sfarsitul existentei ca agende electronice de sine statatoare. Cum tehnologia inainteaza intr-un ritm chiar alarmant, a aparut notiunea de BlackBerry. Aceasta tehnologie este de tip “push” si permite receptionarea automata de mesaje e-mail si date pe terminalul mobil, fara o conectare prealabila a utilizatorului la serverul de e-mail. Cand un mesaj electronic ajunge pe serverul de la birou, acesta este directionat automat catre destinatar.


Posesorii unui BlackBerry au o gramada de alte facilitati. Isi pot consulta agenda, pot accesa informatii despre clientii firmei, date despre ofertele de pret, rapoarte de vanzari si il pot folosi pentru apelurile de voce. De fapt, aici este controversa. Ce este BlackBerry – un PDA sau un smartphone? Diferenta poate fi sesizata daca explicam termenii. Astfel, smartphone-ul este un termen care defineste anumite telefoane mobile echipate cu un set de caracteristici specifice unui computer. El integreaza un PDA intr-un echipament care inglobeaza comunicare prin voce, SMS si e-mail si permite utilizatorului sa instaleze, configureze si ruleze diverse aplicatii.
Cu atat de multe facilitati, nu este de mirare ca BlackBerry este gadgetul cel mai la moda printre oamenii de afaceri romani… si la propriu, si la figurat.


“Noul meu BlackBerry are tot ceea ce am nevoie: atasamentele le deschid direct, suna cat sa-l aud din orice colt al casei si i-am gasit un accesoriu creat doar pentru noi, doamnele, o mini-geanta de atasat in exteriorul gentilor mari, care se poarta in aceasta vara. Deoarece gadgeturile sunt directionate catre barbati, majoritari in zona de business, in pachetul standard se gaseste doar un accesoriu pentru curea. Un creator american a produs doua accesorii superbe doar pentru telefonul mobil si BlackBerry-ul doamnelor”, informeaza Monica Tatoiu, general manager Oriflame Romania.


Pe piata romaneasca, un astfel de gadget este inca la inceput. Pana acum, doar oamenii de afaceri – mai ales cei care au dese deplasari in strainatate – si-au procurat un asemenea accesoriu. In curand, se preconizeaza ca vanzarile vor creste substantial, urmand ca si romanii nu cu foarte multi bani sa se indrepte spre astfel de minuni ale epocii moderne. Cam acelasi lucru s-a intamplat acum nici doi ani cu iPod-ul. In ceea ce priveste acest gadget, trendul cel mai accentuat a fost de miniaturizare. Totusi, atragator pentru oamenii de afaceri nu este neaparat designul, ci mai ales functia de reportofon si cea de card de memorie, care permit stocarea a numeroase date intr-un dispozitiv foarte usor de purtat.




“Va vine sa credeti ca ma pasioneaza sa cumpar iPod? Ei bine, ma pasioneaza. De multe ori, mi-e mult mai usor sa ascult anumite informatii decat sa le citesc”, afirma Florin Pogonaru.
Totusi, cea mai folosita unealta a oamenilor de afaceri ramane banalul telefon…mobil, deoarece telefonul cu fir pare o relicva a unor timpuri de mult apuse. Nici chiar mobilul nu prea mai este considerat un gadget, asta desi preturile piperate ale unora pot cu siguranta sa impresioneze. De exemplu, Dan Vardie este fericitul posesor al unui telefon Sony Ericsson, pe care l-a cumparat din Amsterdam si pe care a platit, pentru multi, o mica avere – 900 de euro. El insa il considera deja demodat si asteapta cu nerabdare sa apara urmatorul model.
In lumea afacerilor, putine lucruri sunt indispensabile. Pentru toti si toate poate fi gasit un inlocuitor.

Cu telefonul mobil lucrurile stau altfel.

“Fara restul m-as descurca, dar fara telefonul mobil cred ca nu as realiza nici 50% din ceea ce imi propun sa fac intr-o zi”, considera Cristian Ionescu. Monica Tatoiu este si mai categorica: “Multe lucruri pe care le fac zilnic sunt automatisme. Nu cred ca as putea sa spun cat ma ajuta decat atunci cand mi-ar lipsi. Cel mai groaznic a fost cand am plecat la Dublin fara adaptator de priza si pentru cateva ore n-am avut telefon. Cred ca suntem masochisti si a inceput sa ne placa lantul!”
Nu doar oamenii de afaceri sunt dependenti de telefoanele mobile. La nivel mondial, sunt peste doua miliarde de utilizatori, iar de bun simt este sa ne gandim ca doar o foarte mica parte dintre acestia au tangente cu lumea afacerilor. In ceea ce priveste piata romaneasca, se presupune ca numarul utilizatorilor a depasit 14 milioane. In concluzie, daca ar fi sa facem o comparatie cu ceea ce se intampla in lume, putem spune ca romanii se numara printre cei mai afectati de “sindromul” telefonului mobil.


Toate gadgeturile de care am pomenit nu ar insemna prea mare lucru daca nu ar avea o caracteristica definitorie: interconectabilitatea. Iar aici intervine un alt element comun: computerul. Desi multi sustin ca si vremea acestuia a trecut, o certitudine este ca toti il folosesc. Rar exista birou in care sa nu vezi pe masa de lucru un computer. Dar oamenii de afaceri nu isi limiteaza activitatea numai la a face act de prezenta la locul de munca. Filosofia businessului a dat nastere la un nou concept: laptopul. De ce se spune ca epoca computerului e, la randul ei, pe sfarsite? Pentru ca laptopul nu mai este un lux rezervat doar pentru cei cu bani multi. Performantele cresc din ce in ce mai mult, iar preturile scad aproape in acelasi ritm, notebook-urile devenind astfel o optiune viabila pentru un numar tot mai mare de persoane.
De obicei, pentru ca investesc in imaginea lor si stiu sa se respecte, oamenii de afaceri aleg numai ce este mai bun. Pentru altii insa, cele mai performante gadgeturi nu reprezinta doar instrumente pentru munca, ci ele au devenit chiar pasiune.


“Am cumparat recent un nou notebook Sony cu doua procesoare de 2GH (CoreDuo), 2GB RAM, Wi-Fi si Bluetooth. Este ultraperformant si se integreaza perfect cu celelalte gadgeturi, cum ar fi telefonul mobil/PDA si car-kit-ul din masina. Din categoria “hobby”, as mentiona ultimul model de Sony R1 – o camera digitala foto de 10 Megapixeli – si un sistem de editare video Apple G5 cu patru procesoare si FinalCut Pro 5.1”, isi prezinta noile achizitii omul de afaceri Nicolae Sota.
Este clar ca oamenii cu bani din Romania sunt la curent cu cele mai noi tendinte din tehnologie. Cat este influenta culturala si cat este necesitate, ramane de stabilit.
“Partenerii mei de afaceri din SUA sunt cu mult in urma mea. Ei sunt in stare sa foloseasca notebook-uri antice si PDA-uri de acum cinci-sase ani. Nu sunt fascinati de tehnologie, poate pentru ca au multe servicii la indemana care le livreaza toate informatiile de care au nevoie, fara sa se complice si ei”, conchide Nicolae Sota.

Obiecte folosite
in mod curent

• Agenda electronica:
1.000-3.000 RON


• Computer:
1.000 – 3.500 RON


• Laptop:
3.000 – 9.900 RON


• Telefon mobil:
1.000 – 2.500 RON


• Imprimante, faxuri si copiatoare:
1.500 – 2.000 RON

“Unelte” folosite
de omul de afaceri Nicolae Sota

• Obiectele cele mai des folosite:
telefon, notebok, agenda electronica


• Alte obiecte:
camera digitala


• Unelte iesite din comun:
sistem de editare video


• Mod de achizitie:
din magazinele din New York

“Unelte” folosite
de omul de afaceri Dan Vardie:

• Obiectele cele mai des folosite:
telefon mobil, bluetooth


• Alte obiecte:
agenda electronica, laptop, Mp3 player


• Obiecte iesite din comun:
colectia de masini-miniaturi, tablouri cu poze ale unor presedinti de companii si ale unor ministri


• Ultima achizitie:
telefonul mobil


• Urmatoare achizitie:
un nou telefon mobil


• Mod de achizitie:
din Statele Unite, dar si din tara

“Unelte” folosite
in afacerea Oriflame:

• Obiectele cele mai des folosite:
Blackberry, laptop, telefon mobil


• Alte obiecte:
camera foto, DVD portabil, monitor cu plasma (folosit si ca televizor)


• Obiecte iesite din comun:
aparat de masaj portabil, un set complet de croit si cusut


• Ultima achizitie:
monitor cu plasma


• Urmatoarea achizitie:
un running Kettler