Organizația Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură atrage atenția că 826 milioane de elevi și studenți nu au un PC acasă, în contextul în care educația la distanță este promovată intens în multe țări afectate de pandemia de coronavirus. Nu în ultimul rând, organizația punctează faptul că peste 40% nici nu au internet acasă.
Jumătate din numărul total al cursanţilor din lume, respectiv 826 milioane de elevi şi studenţi, „nu au acces la un computer la domiciliu”, iar „43% (706 milioane) nu au internet acasă”, subliniază Organizaţia Naţiunilor Unite pentru Educaţie, Ştiinţă şi Cultură (UNESCO), în contextul în care educaţia la distanţa este promovată în majoritatea ţărilor care se confruntă cu pandemia de COVID-19, relatează marţi AFP, citat de Agerpres.
UNESCO denunţă, într-un comunicat, o „fractura digitală îngrijorătoare în educaţia la distanţă”.
„Disparităţile sunt deosebit de mari în ţările cu venituri reduse: în Africa subsahariană, 89% dintre cursanţi nu au acces la calculatoare de familie, iar 82% nu au internet”, notează UNESCO.
„În plus, în timp ce telefoanele mobile pot permite cursanţilor să acceseze informaţii, să se conecteze între ei şi cu profesorii lor, aproximativ 56 de milioane de cursanţi trăiesc în locuri care nu sunt deservite de reţele mobile, aproape jumătate fiind în Africa subsahariană”, adaugă UNESCO.
Aceste cifre au fost compilate de echipa specială internaţională pentru profesori, o alianţă coordonată de UNESCO, pe baza datelor de la institutul său de statistică şi de la Uniunea Internaţională pentru Telecomunicaţii (UIT), se arată în comunicat.
Tranziția la învățarea online este chiar imposibilă în unele zone
Cel puţin 1,5 miliarde de elevi şi 63 de milioane de profesori de ciclu primar şi secundar sunt afectaţi de tulburări fără precedent provocate de pandemia de COVID-19, şcolile fiind închise în 191 de ţări, conform UNESCO.
Audrey Azoulay, director general al UNESCO, consideră că este necesară „multiplicarea eforturile pentru asigurarea conectivităţii pentru toţi”, dar „şi pentru a sprijini alte alternative, în special utilizarea emisiunilor de radio şi televiziune comunitare şi creativitatea în toate formele de învăţare”.
UNESCO notează că pentru „profesorii din regiunile în care tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (IT&C) şi alte metode de predare la distanţă sunt mai puţin disponibile”, tranziţia la învăţarea online a fost foarte dificilă”, „chiar imposibilă”.
„În Africa subsahariană, doar 64% dintre profesorii din învăţământul primar şi 50% din cel secundar au beneficiat de o pregătire minimală, care adesea nu include competenţe IT&C”, se arată în comunicat.
„Aceste inegalităţi constituie o ameninţare reală la adresa continuităţii învăţării în aceasta perioadă de tulburare fără precedent a educaţiei”, subliniază Stefania Giannini, director general adjunct pentru educaţie al UNESCO.