Centrul NATO pentru Operațiuni Comune a ordonat, miercuri după-amiaza, decolarea a două aparate Gripen ale aviației militare din Ungaria pentru a intercepta un avion civil de mici dimensiuni, ce zbura din Slovacia către România.
Cele două aparate Gripen au escortat micul avion până ce acesta a fost preluat de două aparate F-16 ale Statelor Unite ale Americii în spațiul aerian al României.
Avionul era înregistrat în Lituania. Acesta a aterizat în zona Hajdúszoboszló pentru realimentare, apoi a decolat rapid. Informația respectivă a fost transmisă rapid de Ministerul Apărării Naționale din Ungaria, preluată apoi de agenția de presă MTI.
Despre incidentul respectiv, analistul militar Radu Tudor a vorbit recent în cadrul unei emisiuni TV.
Radu Tudor, despre avionul străin care a survolat spațiul aerian din România: „Cred că ne este testate reacția”
Potrivit spuselor sale, există două variante, ori pilotul străin era o persoană necalificată, fără a avea vreo intenție ascunsă, ori avionul respectiv a fost trimis intenționat pentru a vedea reacția statelor membre NATO (România, Ungaria, Bulgaria).
Indiferent care ar fi varianta corectă, Radu Tudor susține ferm că Poliția Aeriană NATO „a reacționat exemplar”.
„Poliția Aeriană a NATO a reacționat absolut exemplar la apariția acestui avion care a survolat fără aprobare spațiul aerian al mai multor state membre NATO. În cazul acesta avem de-a face cu două variante.
Fie e vorba de o persoană absolut inconștientă, necalificată – deși ca să pilotezi un avion îți trebuie o licență, să ai o minimă pregătire și e foarte posibil ca persoana respectivă să nu fi știut că trebuie să activeze transponder-ul și să răspundă la mesajele care veneau din partea organelor de control și a piloților de aviație militară.
Fie, mai degrabă, cred că ne este testată reacția. Cred că putem să facem o paralelă cu acel avion care în 1987 a aterizat în Piața Roșie de la Moscova (pilotat de un aviator din RFG, n.r.).
Genul acesta de teste și încercări le fac alții cu noi acum. Ceea ce vedem, și anume traversarea a trei state NATO – Ungaria, România, Bulgaria – și a unui stat care nu este membru NATO, Serbia, ne indică faptul că această poveste se poate repeta cu aeronave sau aparate de zbor mai mici sau mai mari, care pot trece sub supravegherea radarelor, de altfel performante, ale Forțelor Aeriene Române”, a explicat analistul militar Radu Tudor în cadrul unei emisiuni TV de pe Antena 3.