Lovitură pentru Ungaria. Într-un comunicat remis presei, Ganz-MaVag și-a anunțat intenția de a contesta decizia guvernului spaniol în instanță și a precizat că va lua în considerare reînnoirea ofertei în viitor, scrie Euractiv.
Madridul invocă riscuri pentru securitatea națională și ordinea publică
Guvernul spaniol a blocat acordul la începutul săptămânii, pe 27 august, invocând „riscuri pentru securitatea națională și ordinea publică”.
Presa spaniolă și maghiară au scris că premierul socialist Pedro Sánchez este îngrijorat de legăturile consorțiului Ganz-MaVag cu guvernul Ungariei condus de Viktor Orbán, acuzat de multe state europene că are legături îngrijorător de strânse cu Rusia.
Aproximativ jumătate din consorțiul Ganz-MaVag este deținut de Corvinus, o firmă de investiții de stat maghiară.
În luna martie a acestui an, consorţiul Ganz Mavag Europe Private Limited, din care fac parte grupul feroviar Magyar Vagon şi fondul deţinut de statul ungar Corvinus Zrt., a lansat o ofertă publică, în valoare de 619 milioane de euro, pentru preluarea tuturor acţiunilor la constructorul feroviar spaniol Talgo, producătorul celebrelor trenuri de mare viteză AVE.
Legislația UE permite țărilor să blocheze unele tranzacții din motive de securitate publică
Comisia UE s-a distanțat, ulterior, de decizia Madridului de a bloca achiziția.
„Prerogativele unor astfel de decizii aparțin statelor membre”, a spus purtătorul de cuvânt al Comisiei, Francesca Dalboni. „Comisia nu trebuie să-și dea sau nu acordul cu privire la decizia Spaniei de a se opune acestei achiziții.”
Dalboni a adăugat că legislația UE permite țărilor să blocheze astfel de tranzacții din motive de securitate publică, atâta timp cât măsurile sunt „justificate și proporționale cu obiectivul urmărit”.
Acțiunile Talgo au scăzut brusc după decizia de marți, de la 4,26 euro pe acțiune la un minim de 3,92 euro. Acțiunile au cunoscut o scurtă creștere la 3,97 euro, după retragerea Ganz-MaVag.
Totul a pornit de la un raport al serviciilor de informații spaniole
Ziarul El Pais a anunțat miercuri că serviciile de informații spaniole au transmis un raport în care au tras un semnal de alarmă cu privire la legăturile consorțiului maghiar cu guvernul lui Orban și cu Transmashholding, cel mai mare producător de trenuri și echipamente feroviare din Rusia.
Fondată în 1942, Talgo este principalul furnizor de trenuri pentru compania de căi ferate de stat spaniolă Renfe, inclusiv pentru trenurile de mare viteză AVE din Spania și, ca urmare, are acces la informații-cheie despre rețeaua feroviară a țării.
Ganz Ma-Vag, care grupează Magyar Vagon și fondul de investiții de stat maghiar Corvinus Zrt, a declarat că oferta sa de preluare pentru 100% din capitalul Talgo respectă „toate cerințele legale în vigoare”, așa că „nu există motive întemeiate pentru opoziția guvernului spaniol.”