Guvernul ungar a acuzat luni compania petrolieră croată Janaf că a crescut pentru anul viitor cu 80% taxele de tranzit pentru transportul petrolului pentru a profita astfel de pe urma situaţiei create în urma invaziei ruse în Ucraina.

Budapesta acuză compania petrolieră croată

”Compania petrolieră croată a făcut o propunere neloială, întrucât cere pentru 2023 un preţ de tranzit (al petrolului) mai mare cu 80%”, a declarat presei ungare la Bruxelles ministrul ungar de externe Peter Szijjarto, relatează agenţia EFE.

El acuză respectiva societate croată că astfel caută ”să profite de pe urma situaţiei de război”, întrucât cele trei ţări central-europene care importă petrol rusesc prin conducta Drujba (Ungaria, Republica Cehă şi Slovacia) s-ar putea confrunta cu o situaţie dificilă dacă va fi întrerupt fluxul de petrol prin această conductă care traversează Ucraina.

Cele trei ţări central-europene sunt exceptate de la aplicarea embargoului UE asupra petrolului rusesc întrucât nu au ieşire la mare.

Ministrul Szijjarto a mai spus că va solicita companiei croate să prezinte o ofertă ”onestă”, amintind că pentru statele central europene singura alternativă la conducta Drujba este conducta Adria, care trece prin Croaţia.

El a amintit de asemenea că Ungaria, Republica Cehă şi Slovacia importă anual circa 19 milioane de tone de petrol prin conducta Drujba, în timp ce capacitatea maximă a conductei Adria este de 12 milioane de tone, şi a criticat Comisia Europeană ”pentru că nu face nimic” în vederea extinderii capacităţii acestei conducte.

Ungaria a eliminat plafonarea prețurilor la carburanți

Amintim că, Guvernul Ungariei a eliminat recent plafonarea preţurilor la carburanţi, după ce mulţi oameni au intrat în panică şi au achiziţionat cantităţi mari de combustibili, dar şi din cauza importurilor insuficiente.

Jucătorii străini şi-au redus livrările de combustibili spre Ungaria, după ce autorităţile au plafonat preţurile la benzină şi motorină la 480 de forinţi (1,22 dolari) pe litru.

Guvernul condus de premierul Viktor Orban a introdus plafonarea preţului carburanţilor în luna noiembrie a anului trecut, dar problemele apărute pe partea de aprovizionare au forţat Executivul de la Budapesta să reducă amploarea schemei de plafonare în luna iulie, astfel încât cei care conduc automobile de firmă nu mai pot cumpăra carburanţi la preţuri plafonate. Plafonarea preţurilor la carburanţi urma să expire la finalul acestei luni.