Ungaria își propune să devină o forță în domeniul maritim
Ungaria își propune să devină o forță în domeniul maritim. Inițiativa începe prin crearea propriului port la Trieste, în Italia.
În 2021, Guvernul de la Budapesta a concesionat zeci de hectare de teren în acest oraș de la Marea Adriatică, unde se lucrează la construirea unui port programat să fie finalizat în 2026. Această mișcare va conferi Ungariei acces la mare începând cu 2026, o perspectivă aproape incredibilă pentru o țară situată în centrul Europei, în regiunea stepei panonice.
Cu toate acestea, ungurii au reușit să schimbe pe neașteptate paradigma, fiind pe cale să-și deschidă propriul port maritim. Astfel, Ungaria va deține un port la Marea Adriatică, în Trieste, unde a obținut în concesiune, în ianuarie 2021, un teren de 32 de hectare, cu o ieșire la mare de 320 de metri, din partea statului italian, pentru o perioadă de 60 de ani.
Ungaria și Italia colaborează pentru construirea noului port
În trecut, aici se afla rafinăria Aquila, care a fost închisă în anii ’80. În prezent, Ungaria și Italia colaborează pentru construirea noului port, care va fi sub administrarea guvernului maghiar. Portul este planificat să devină operațional în 2026. Va fi gestionat de Adria Port Inc, o companie ce aparține în întregime Ministerului Afacerilor Externe și al Comerțului din Budapesta. Costul total al proiectului este estimat la 200 de milioane de euro. Din total, Italia a contribuit cu 45 de milioane de euro prin intermediul unui program național de recuperare și reziliență.
În plus, în 2019, Guvernul de la Budapesta a alocat o sumă considerabilă de 11,2 miliarde de euro pentru dezvoltarea portului maghiar din Italia. În octombrie 2023, s-a finalizat procesul de licitație pentru construirea cheiurilor, dragarea căii navigabile și conectarea la rețeaua principală de drumuri. Ulterior, în februarie 2024, gigantul feroviar german Metrans, partener cu Ungaria, a anunțat achiziționarea operatorului croat Adria Rail, ceea ce i-a conferit controlul asupra transporturilor dinspre Ungaria către portul de la Marea Adriatică.
Portul Ungariei din Italia își propune să aibă un trafic estimat la aproximativ 2 milioane de tone pe an sau 78,000 de containere. În contrast, Portul Constanța a înregistrat anul trecut un trafic total de 92,5 milioane de tone, stabilind astfel un record istoric.