Ungaria a finalizat autostrada la granița cu România, la Borș.
Se împlinesc două decenii de când România încearcă, fără succes, să finalizeze Autostrada Transilvania, proiect semnat de Adrian Năstase.
Ungaria a finalizat autostrada până la granița cu România, în zona Borș, în timp ce România stagnează cu porțiuni extinse ale Autostrăzii Transilvania, fără lucrări active. De exemplu, între Sighișoara și Brașov nu există nicio estimare pentru începerea proiectului.
Situația nu este mai bună nici în vestul Autostrăzii Transilvania. În timp ce Ungaria a finalizat sectorul M4 Budapesta-Nagykereki, care se leagă de A3 la Borș în 2022, România se confruntă cu progrese minime, având doar un tronson de 4,5 kilometri finalizat.
Pe de altă parte, Sorin Grindeanu anunță că se fac pași importanți pe hârtie pentru Autostrada Transilvania. Licitația pentru lotul Chiribiș – Biharia, cu o lungime de 28,55 km, a fost câștigată de două firme din Oradea, dar până la realizarea efectivă a lucrărilor mai e mult de așteptat.
Grindeanu a menționat că lucrările pentru tronsonul Chiribiș-Biharia vor începe în primăvara anului viitor
Ministrul Grindeanu a menționat că lucrările pentru tronsonul Chiribiș-Biharia vor începe în primăvara anului viitor, odată ce se vor clarifica procesele între CNAIR și Selina. El a subliniat că situația s-a deteriorat acum patru ani, când s-a încercat finalizarea proiectului într-un termen nerealist.
„Are ordin de începere în primăvara anului viitor, ca, până atunci, partea de proiectare şi toate procesele – pentru că sunt ceva procese pe rol între CNAIR şi Selina, Selina contra CNAIR, CNAIR contra Selina să se clarifice şi să poată începe lucrările la acest tronson de la Chiribiş la Biharia.
Dar, repet, răul a pornit în urmă cu patru ani, când, dintr-un heirupism că facem cincinalul în patru ani jumate, s-au gândit că dacă semnăm nişte contracte pot fi duse la bun sfârşit şi rezolvate lucrurile după alegeri. Din păcate, şi pentru constructori şi pentru oameni, în primul rând, a fost un demers pe care îl calific acum pur electoral”, a declarat Grindeanu.
Pe tronsonul Chiribiș-Suplacu s-a înregistrat o nouă întârziere, constructorul fiind ales abia din această vară
Contractul actual cu Erbașu a fost semnat pe 24 noiembrie 2023, cu ordin de începere programat pentru 15 martie 2024. Acesta prevede 6 luni pentru proiectare și 18 luni pentru execuție, ceea ce ar însemna o finalizare în martie 2026, cu condiția să nu apară întârzieri în proiectarea ce trebuie finalizată până în septembrie 2024.
Tronsonul 3C Suplacu de Barcău – Borș, care se conectează cu Ungaria, este împărțit în trei segmente: 3C1 Suplacu de Barcău – Chiribiș (26,35 km), contract semnat în iunie 2020, dar reziliat în mai 2022; 3C2 Chiribiș – Biharia (28,55 km), licitație reluată în august 2022; și 3C3 Biharia – Borș (5,35 km), secțiune deschisă în septembrie 2020.