De-a lungul timpului, premierul maghiar Viktor Orban a folosit controlul asupra mass-media pentru a ține publicul în întuneric. Iar acum, a trecut la rețelele de socializare.
Cum a câștigat Fidesz alegerile europarlamentare din 9 iunie
În perioada dinaintea alegerilor pentru Parlamentul European, maghiarii au fost avertizați că votul împotriva prim-ministrului Viktor Orban ar echivala cu un vot pentru un război total. Partidul de dreapta Fidesz a prezentat alegerile europarlamentare din 9 iunie ca o bătălie existențială, susținând că victoria lui Orban ar menține pacea în Europa, în timp ce pierderea sa ar aduce instabilitate generalizată.
Orban a promovat această idee îndrăzneață folosind un imperiu mediatic pro-guvernamental extins, care a dominat discursul politic al țării timp de peste un deceniu, notează Associated Press. Tactica a avut succes, la fel cum a funcționat de când premierul maghiar a revenit la putere în 2010. Totuși, deși partidul său a câștigat alegerile, rezultatul nu a fost la fel de convingător ca în trecut. Un nou partid, condus de un fost membru al Fidesz, a atras 29% din voturi, în timp ce Fidesz a obținut 44%.
„Totul s-a destrămat în Ungaria. În esență, statul nu funcționează, există doar propagandă și minciuni”, a declarat Peter Magyar, liderul acestui nou partid care a apărut în ultimele luni ca fiind poate cea mai formidabilă provocare la adresa puterii lui Orban.
Partidul Respect și Libertate al lui Magyar, cunoscut sub numele de TISZA, și-a construit campania pe promisiunea de a eradica corupția profund înrădăcinată în guvern. În plus, a abordat deschis impactul negativ pe care „fabrica de propagandă” a lui Orban l-a avut asupra democrației din Ungaria.
„S-ar putea să fie foarte dificil să vă imaginați din America sau Europa de Vest cum este propaganda și mașinăria de stat aici”, a declarat Magyar într-un interviu acordat Associated Press înainte de alegeri.
„Această realitate paralelă este ca Truman Show. Oamenii cred că aceasta este realitatea”, a adăugat el.
Din 2010, guvernul lui Viktor Orban a promovat ostilitatea față de migranți și drepturile LGBTQ+, a alimentat neîncrederea în Uniunea Europeană și a răspândit convingerea că finanțatorul american de origine maghiară George Soros – evreu și unul dintre dușmanii de lungă durată ai lui Orban – este implicat în comploturi secrete pentru destabilizarea Ungariei.
Orban a creat un mediu aproape „orwellian”
Aceste mesaje i-au adus partidului lui Orban patru majorități consecutive de două treimi în parlament și, recent, cei mai mulți delegați maghiari în legislativul UE.
Însă, potrivit lui Peter Kreko, analist și director al think tank-ului Political Capital din Budapesta, Orban a creat „un mediu aproape orwellian”, în care guvernul controlează majoritatea canalelor de știri pentru a influența deciziile maghiarilor.
„Ungaria a devenit o autocrație informațională destul de reușită, sau o dictatură a presei”, a declarat el.
Restricționarea presei libere din Ungaria afectează în mod direct alegerile democratice informate. Politicienii din opoziție se plâng de mult timp că primesc doar cinci minute de timp de antenă la fiecare patru ani la televiziunea publică, minimul legal, pentru a-și prezenta platformele înainte de alegeri.
În schimb, posturile publice de radio și televiziune repetă constant punctele de discuție comunicate de Fidesz și de o rețea de grupuri de reflecție și institute de sondare care primesc finanțare de la guvern și de la partid. Analiștii acestora apar frecvent în mass-media afiliate pentru a susține relatările guvernului, în timp ce comentatorii independenți apar rar sau deloc.