Ungaria a devenit principala destinaţie europeană a investiţiilor directe din China în 2023. Potrivit unui raport, valoarea acestora a depăşit valoarea cumulată a investiţiilor realizate de companiile chineze în primele trei economii europene.
Așadar, Ungaria a devenit principala destinaţie europeană a investiţiilor directe din China în 2023. Valoarea acestora a depăşit valoarea cumulată a investiţiilor realizate de companiile chineze în primele trei economii europene, conform unui raport recent de la Rhodium Group şi Mercator Institute for China Studies (MERICS).
Ungaria a devenit principala destinaţie europeană a investiţiilor directe din China în 2023
Mai precis, valoarea investiţiilor directe din China a depăşit valoarea cumulată a investiţiilor realizate de companiile chineze în Germania, Franţa şi Marea Britanie.
În 2023, 44,1% din investiţiile străine directe ale Chinei în Europa s-au îndreptat către Ungaria. Peste două treimi, circa 69%, au fost realizate în sectorul automobilelor electrice, în creştere de la 41% în 2022.
Pondere investiţiilor Chinei în primele trei economii europene a scăzut până la 35,3% în 2023. Comparativ, ponderea era de 63,6% în anul anterior.
Creşterea ponderii investiţiilor chineze în Ungaria a avut loc pe fondul unei reduceri a valorii investiţiilor din Europa (EU27 + Marea Britanie) până la cel mai redus nivel din 2010, de 6,8 miliarde de euro. Comparativ, nivelul era de 7,1 miliarde în 2022.
Un declin puternic s-a înregistrat la nivelul fuziunilor şi achiziţiilor
Un declin puternic s-a înregistrat la nivelul fuziunilor şi achiziţiilor, de circa 58%, până la 1,5 miliarde de euro.
Simultan, investiţiile greenfield au ajuns să reprezinte 78% din totalul investiţiilor directe ale Chinei în Europa, în creştere de la 51% în anul precedent.
Conform raportului de la Rhodium Group, principalele investiţii greenfield au fost realizate de următoarele companii:
- CATL;
- AESC;
- Huayou Cobalt.
Investiţiile firmelor chineze au început să să orienteze către toate segmentele lanţului de aprovizionare
Acestea au construit fabrici de baterii în Ungaria, Germania şi Franţa, în timp ce BYD a anunţat că intenţionează să producă automobile electrice în Ungaria până în 2026.
Investiţiile firmelor chineze au început, de asemenea, să să orienteze către toate segmentele lanţului de aprovizionare pentru sectorul mobilităţii electrice.
Sănătatea, produsele de consum sau tehnologia informaţiei şi comunicaţiilor (TIC) reprezintă alte sectoare considerate atractive de investitorii chinezi în Europa.
Acestea au investiţii medii anuale de circa 3 miliarde de euro în perioada 2021 – 2023.
Perspectivele investiţiilor Chinei în UE nu sunt, însă, foarte bune. Situația a fost cauzată de numeroasele reglementări propuse de autorităţile europene.
„Scăderea investiţiilor chinezeşti în Europa va continua să fie atenuată de investiţiile în curs de desfăşurare în sectorul vehiculelor electrice, dar nu se aşteaptă o creştere substanţială”, se subliniază în raportul de la Rhodium Group, în contextul „poziţiei financiare slabe a firmelor chineze şi a supravegherii guvernamentale sporite în Europa”.
De asemenea, raportul arată că „firmele chineze trebuie să evalueze oportunităţile de piaţă din Europa pe fondul tensiunilor comerciale tot mai mari dintre UE şi China”.