Ungurii, la ani-lumină de România! Ungaria ne ia fața din nou

Noul sistem de casă de marcat electronică, denumit eCashRegister (e-pénztárgép, ePG), aduce modificări semnificative. Începând cu luna martie, comercianții cu amănuntul vor fi obligați să raporteze orice modificare în ambalajul produselor.

Planurile pentru reformarea sistemului actual de numerar au fost discutate și elaborate de-a lungul anilor, iar acum a fost implementată o legislație concretă. Cu ajutorul noului sistem de casă de marcat electronică, se va putea emite electronic bonul fiscal, accesibil consumatorilor prin intermediul unei aplicații dedicate.

Caracteristica esențială a noului sistem eCashRegister (e-pénztárgép, ePG) constă în faptul că nu se va mai permite utilizarea exclusivă a caselor de marcat fizice bazate pe hardware în magazine. Sunt acceptate și soluții bazate pe software sau chiar pe sisteme cloud pentru procesarea tranzacțiilor, conform informațiilor furnizate de Penzcentrum.

Astfel, bonul fiscal este generat electronic, iar clienții îl pot accesa printr-o aplicație specializată. O copie pe hârtie a bonului fiscal va fi eliberată în magazine doar la solicitarea expresă a clientului.

De asemenea, bonurile electronice vor trebui să cuprindă o gamă mult mai extinsă de informații. Decât în prezent, iar în mod similar facturilor, acestea vor putea fi emise împreună cu o notă de corectare.

„Pe baza pachetului fiscal, […] aceste reguli procedurale vor intra în vigoare de la 1 iulie 2024, dar noile reguli privind bonurile electronice, care sunt incluse în Legea TVA, se vor aplica abia de la 1 ianuarie 2025. Așadar, în prezent, există încă incertitudini cu privire la data intrării efective în vigoare”, a declarat Dorottya Fábián, partener în departamentul fiscal al Deloitte, scrie ziarulromanesc.de.

Este obligatoriu să se anunțe dacă ambalajul a fost redus

Începând cu luna martie, conform Monitorului Oficial din Ungaria, comercianții cu amănuntul vor fi obligați să raporteze dacă ambalajul a suferit o reducere în dimensiuni. Este vorba despre cei care desfășoară activități în domeniul produselor alimentare. Este vorba despre cei cu o cifră de afaceri de peste 1 miliard HUF (aproximativ 2,64 milioane de euro).

Această nouă regulă, stipulată prin decret, se aplică pentru produsele a căror ambalare a fost modificată cu un ambalaj nou, mai mic decât cel folosit de producător în perioada 1 ianuarie 2020 – 1 iulie 2023. Comercianții sunt obligați să furnizeze aceste informații pe o perioadă de 2 luni. De la începerea vânzărilor cu noul ambalaj redus. Același standard este valabil și pentru produsele introduse pe piață între 1 iulie 2023 și 1 februarie 2024.

De asemenea, este important de menționat că comercianții pot omite afișarea acestor informații. Asta dacă continuă să ofere și să vândă unități de ambalare mai mari, împreună cu noile produse ce au ambalaj redus.