Vești uriașe anunțate de Guvernul Ungariei. Mulți șoferi români se vor grăbi să treacă granița ca urmare a acestei măsuri fără precedent.
Autoritățile de la Budapeste au anunțat că vor plafona preţurile combustibililor. Această decizie este luată pentru a proteja consumatorii de creşterea semnificativă a preţurilor şi a ţine sub control majorarea inflaţiei. Anunțul a fost făcut de Gergely Gulyas, şeful de cabinet al premierului Viktor Orban, transmit MTI şi Reuters.
În perioada 15 noiembrie – 15 februarie, preţurile la benzină şi motorină nu pot depăşi 480 forinţi (1,30 euro sau 1,54 dolari) pe litru la benzinării, sub preţurile actuale, de peste 500 forinţi.
„Sperăm că această măsură va ajuta economia şi ar putea de asemenea contribui la reducerea inflaţiei”, a declarat Gergely Gulyas. El a spus că Ungaria va continua cu îngheţarea preţurilor cu amănuntul pentru energie, pe fondul creşterii facturilor la energie în Europa.
Ungaria dă lovitura! Mulți români vor trece granița pentru asta
Acţiunile firmei energetice MOL au scăzut cu 6,35%, la 2.508 forinţi, după anunţul cu plafonarea preţurilor combustibililor. Un purtător de cuvânt al MOL a refuzat să comenteze informaţia.
Datele publicate săptămâna aceasta arată că rata anuală a inflaţiei în Ungaria a urcat la 6,5% în octombrie, peste estimări, după o creştere de 30,7% a preţurile combustibililor, care a dus preţurile peste nivelul psihologic de 500 forinţi pe litru. Unii economişti spun că Banca Centrală a Ungariei, care a început în iunie majorarea ratelor dobânzilor, ar putea fi forţată să majoreze semnificativ dobânzile la şedinţa de săptămâna viitoare, a ţine sub control inflaţia şi a sprijini forintul, care s-a depreciat faţă de euro.
Decizie de eliminare a vehiculelor poluante
În timp ce Ungaria a dat această decizie, mai multe ţări, companii şi oraşe s-au angajat miercuri să elimine până în 2040 vehiculele alimentate cu combustibili fosili, ca parte a eforturilor de a reduce emisiile de CO2 şi de a combate încălzirea globală, în cadrul Conferinţei Naţiunilor Unite privind schimbările climatice (#COP26) de la Glasgow. O serie de mari producători auto, inclusiv Renault-Nissan, Volkswagen, Toyota, Stellantis, BMW, Hyundai şi Honda, precum şi pieţe auto cum ar fi China, Statele Unite, Germania şi Franţa nu au semnat documentul, ceea ce indică dificultăţile în trecerea la emisii zero.
În schimb, Ford, Mercedes-Benz (divizie a Daimler AG), General Motors, Volvo Cars, Daimler AG’s Mercedes-Benz, Jaguar Land Rover, BYD Co Ltd (China) au semnat documentul prin care se angajează să elimine automobilele şi camionetele echipate cu motoare pe combustie internă pe pieţele importante până în 2035 şi pe plan global până în 2040. Investitorii şi băncile au dat asigurări că vor sprijini tranziţia, iar unii proprietari de flote s-au angajat să folosească automobile şi camionete cu emisii scăzute.