Petroutilaj-3DRD, preluată de o companie maghiară

Petroutilaj-3DRD, preluată de o companie maghiară. Compania Petroutilaj-3DRD, activă în domeniul întreținerii și reparațiilor materialului rulant feroviar, a trecut în proporție de 76% din proprietatea grupului francez Compagnie de Chemins de Fer Départementaux SA (CFD) în mâinile firmei maghiare Train Europe Kft, specializată în transport feroviar. Tranzacția marchează o schimbare semnificativă în peisajul industriei feroviare din regiune, stârnind reacții în rândul actorilor de profil.

Înființată în anul 1899, compania românească a avut un parcurs marcat de transformări semnificative: inițial furnizor pentru industria petrolieră în perioada interbelică, a devenit ulterior uzină de stat în timpul regimului comunist, iar după Revoluție a trecut printr-un proces de privatizare, ajungând să fie listată pe piața Rasdaq în anul 2002. Deși a colaborat cu parteneri importanți, inclusiv CFR SA – principalul operator feroviar din România – compania a întâmpinat dificultăți majore, intrând în insolvență în 2008 și fiind declarată în faliment în 2016.

Ulterior, cele mai importante active ale companiei, în special platforma industrială de aproape 8 hectare situată în Poiana Câmpina, au fost preluate de sucursala românească a grupului francez CFD. Noua entitate a fost redenumită Petroutilaj-3DRD și a trecut printr-un proces de reconstrucție parțială, operând cu un personal restrâns, format din 55 de angajați.

Cu toate acestea, compania a continuat să se confrunte cu dificultăți financiare, înregistrând în 2023 o pierdere de peste 160.000 de euro, în condițiile unei cifre de afaceri de 1,52 milioane de euro.

Train Europe deține o licență de operator valabilă în România din 2023

În acest context, compania maghiară Train Europe Kft, care deține o licență de operator valabilă în România din 2023, a achiziționat pachetul majoritar al Petroutilaj-3DRD. Tranzacția a fost parafată în luna ianuarie 2025, însă, până în prezent, nu a fost oficial înregistrată la Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC).

Potrivit Profit.ro, în această preluare, cumpărătorul a fost reprezentat de Călin Grațian, fost vicepreședinte al grupului Grampet și o personalitate importantă în sectorul feroviar regional. Acesta a fost numit administrator al societății, alături de Marian Stoica, un alt fost angajat al Grampet.

Această tranzacție este semnificativă dintr-un dublu punct de vedere strategic. În primul rând, compania franceză CFD își redefinește direcția de dezvoltare, concentrându-se pe producția de material rulant nou, în detrimentul activităților de mentenanță și reparații.

În al doilea rând, Train Europe își întărește prezența industrială pe piața din România, urmărind să transforme platforma din Poiana Câmpina într-un centru regional dedicat reparațiilor și, posibil, extins ulterior spre producția de material rulant.

Grupul Grampet controlează Train Hungary Maganvasut Kft, liderul pieței feroviare private din regiune

Grupul Grampet, condus de omul de afaceri Gruia Stoica, are legături indirecte cu această evoluție din industria feroviară. În Ungaria, grupul controlează Train Hungary Maganvasut Kft, liderul pieței feroviare private din regiune, cu o cifră de afaceri ce depășește 34 de milioane de euro.

De-a lungul timpului, relația dintre Train Hungary și Train Europe a fost marcată de tensiuni, în special din cauza unor dispute privind marca și identitatea vizuală – conflicte soluționate recent în favoarea Train Hungary. Totuși, implicarea unor foști directori din Grampet în ambele companii alimentează speculațiile privind o posibilă convergență de interese între aceste entități.

Într-un context în care cererea internă rămâne relativ stabilă, iar presiunile asupra marjelor de profit sunt constante, viitorul Petroutilaj-3DRD va depinde în mare măsură de capacitatea noilor acționari de a optimiza procesele de producție și de a atrage contracte strategice cu valoare adăugată ridicată.