Ungaria dă lecții României! Ungurii reacționează împotriva fenomenului de „shrinkflation” și impune magazinelor să afișeze avertismente pe produsele ce au cantități reduse.
Ungaria luptă împotriva fenomenului de „shrinkflation”
Ungaria dă lecții României! Mulţi români se plâng că au ajuns să fie înşelaţi în magazine, unde se vând produse cu cantităţi tot mai mici, dar la acelaşi preţ. Nu pare însă că cineva ia vreo măsură împotriva acestor practici. Peste graniţă, în schimb, în Ungaria, autorităţile sunt mult mai ferme.
Ministerul Economiei de la Budapesta a anunțat, luni, că Guvernul ungar va impune marilor retaileri de alimente să afișeze avertismente pe ambalajele produselor ale căror dimensiuni au fost reduse. Acest lucru se va întâmpla începând cu luna martie.
Nivelul inflației în Ungaria a atins un prag de 25% în primul trimestru al anului precedent. Acesta este cel mai înalt procent din Uniunea Europeană.
În acest context, autoritățile de la Budapesta depun eforturi semnificative pentru revitalizarea economiei. Mai ales întrucât puterea de cumpărare a consumatorilor a înregistrat o scădere semnificativă.
Conform datelor oficiale publicate luni, vânzările cu amănuntul în Ungaria au înregistrat o creștere de 0,8% în luna noiembrie, în comparație cu octombrie.
Cu toate acestea, în contextul reducerii consumului, se remarcă o scădere semnificativă de 8,7% în ritm anual, în primele 11 luni ale anului 2023, potrivit acelorași informații.
„În ultimele luni, fenomenul în care dimensiunea anumitor produse s-a redus, dar preţurile au rămas la fel sau chiar au crescut a generat o atenţie sporită în mai multe ţări.
Această practică înşelătoare face ca la final consumatorii să primească mai puţine produse pentru banii lor”, a declarat Ministerul Economiei de la Budapesta.
Ce este fenomenul denumit „shrinkflation”
În conformitate cu noile reguli ce urmează să intre în vigoare în luna martie și să fie în vigoare timp de două luni, retailerii de produse alimentare cu vânzări anuale ce depășesc un miliard de forinți (2,9 milioane de dolari) vor fi obligați să adauge avertismente pe produsele a căror dimensiune s-a redus în comparație cu intervalul cuprins între 1 ianuarie 2020 și 1 iulie 2023.
În plus, producătorii de alimente, importatorii și furnizorii vor fi obligați să informeze retailerii cu privire la orice diminuare a dimensiunii produselor plasate pe piață.
„Deşi credem că, în prima fază, gospodăriile se vor concentra iniţial pe reducerea gradului de îndatorare şi refacerea rezervelor, este posibil ca şi consumul să înceapă să crească.
Cu toate acestea, pentru ca această modificare să fie una de durată, trebuie restabilită încrederea consumatorilor, iar ăsta este un proces mai îndelungat”, potrivit analizei furnizate specialiștii ING, referitoare la cele mai recente date privind vânzările de retail.
„Shrinkflation”înseamnă reducerea dimensiunii sau a cantității unui produs, menținând în același timp același preț. Acesta este un fenomen generalizat.
Economia globală se confruntă cu probleme precum creșterea costurilor materiilor prime, întârzierile din lanțul de aprovizionare și salariile mai mari ale muncitorilor după pandemie. Între timp, consumatorii sunt cei care duc greul creșterii cheltuielilor de producție, potrivit BBC.
Consumatorii iau cunoștință de trecerea la ambalaje mai mici și, firește, nu sunt mulțumiți. Mai ales că puterea lor de cumpărare este deja în scădere pe fondul inflației. Ungaria încearcă să corecteze acest lucru.