Guvernul din Ungaria a impus o plafonare a marjei de profit la 10% pentru o serie de produse esențiale, ceea ce a dus la scăderi considerabile de preț. În doar o săptămână, anumite produse, precum laptele, iaurtul sau smântâna, au devenit cu peste 50% mai accesibile pentru consumatori.
Media reducerii pentru cele 1.000 de alimente vizate de măsura guvernamentală este de 16%. Decizia a venit după ce retailerii au refuzat să reducă prețurile voluntar, determinând autoritățile să impună reglementarea prin lege.
Ungaria, reduceri semnificative de preț pentru alimentele esențiale
Ministrul Economiei din Ungaria, Márton Nagy, a anunțat că măsura afectează aproximativ 1.000 de produse din 30 de categorii și a generat o scădere medie de 16% a prețurilor, conform site-ului hirado.hu.
Această intervenție guvernamentală vine în contextul în care inflația alimentară din Ungaria a fost de 7,1% în februarie, iar rata generală a inflației a atins 5,7%.

Acest nivel este cel mai ridicat din Uniunea Europeană, unde media inflației a fost de 2,8%.
Unele produse au înregistrat reduceri chiar mai mari. De exemplu, prețurile la lapte, iaurt, smântână, brânză de vaci, ulei și untură au scăzut cu peste 50%.
„Din cele 1.000 de produse vizate, aproximativ 760 au înregistrat scăderi de preț, în timp ce la 160 de produse prețurile au rămas neschimbate. Acest lucru se explică prin faptul că, anterior plafonării, marja comercială era deja sub 10%”, a explicat ministrul Márton Nagy.
Monitorizarea prețurilor și decizia Guvernului de la finalul lunii mai
Pentru a se asigura că retailerii respectă această măsură, Guvernul a implementat un sistem online de Monitorizare a Prețurilor (Árfigyelő). Prin această platformă, cetățenii pot verifica zilnic fluctuațiile de preț și pot compara tarifele produselor esențiale.
În funcție de efectele măsurii, Guvernul condus de Viktor Orban va decide la sfârșitul lunii mai dacă plafonarea marjei comerciale va fi menținută, extinsă sau suspendată.
Reducerea adaosului comercial și facilități fiscale pentru mame
În fața unei inflații ridicate și a unei reveniri economice lente, premierul Viktor Orban a anunțat și alte măsuri economice.
Printre acestea se numără reducerea semnificativă a taxelor pentru mamele din Ungaria, dar și menținerea limitării adaosului comercial la 10% pentru 30 de alimente de bază.
„Dacă Guvernul va vedea că lanțurile de retail nu respectă reglementarea, o vom extinde la toate categoriile de alimente! De asemenea, Guvernul este pregătit să reintroducă prețurile reglementate, în ultimă instanță”, a declarat Ministerul Economiei din Ungaria.
În trecut, Guvernul ungar a mai intervenit pentru a contracara inflația alimentară. În perioada 2022-2023, prețurile produselor de bază au fost plafonate temporar, însă această strategie a avut și efecte negative.
Banca Centrală a Ungariei a explicat că firmele afectate de plafonare au compensat pierderile prin scumpirea altor produse.
Efectele economice ale plafonării adaosului comercial
Asociația Retailerilor din Ungaria (OKSZ) consideră că aceste măsuri vor contribui la scăderea inflației alimentare cu 1-2 puncte procentuale, cu condiția să nu apară noi creșteri de preț pe lanțul de aprovizionare.
Economistul ING, Peter Virovacz, estimează că inflația ar putea atinge un vârf de 6,5% în octombrie, iar media anuală ar putea ajunge la 5,6%. Acest nivel ar face ca Ungaria să aibă, pentru a doua oară în ultimii trei ani, cea mai mare inflație din Uniunea Europeană.
Analiștii de la Wood & Company susțin că această inflație ridicată ar putea pune presiune pe Banca Națională a Ungariei, limitând capacitatea acesteia de a reduce dobânzile.
În acest context, decizia Guvernului Orban de a plafona adaosul comercial și de a reduce taxele pentru anumite categorii sociale ar putea avea un impact electoral semnificativ.
Expertul Peter Virovacz a comparat situația din Ungaria cu cea din SUA, unde inflația ridicată a influențat rezultatul alegerilor câștigate de Donald Trump.
Situația prețurilor în România
România se confruntă, de asemenea, cu creșteri semnificative ale prețurilor alimentelor, însă aplicarea unei măsuri similare celei din Ungaria este considerată imposibilă.
Profesorul de economie Mircea Coșea a explicat pentru Antena 3 CNN că România este puternic dependentă de importuri, ceea ce face imposibilă implementarea unei plafonări a adaosului comercial.