MOL vrea să poată alege între ţiţeiul rusesc și alte surse pentru rafinăriile sale până în 2026
În prezent, grupul petrolier ungar MOL se aşteaptă să poată alege între ţiţeiul rusesc și din alte surse pentru rafinăriile sale până în 2026, potrivit informațiilor transmise de directorul general al MOL, Zsolt Hernadi, pentru agenția de presă Reuters.
Potrivit spuselor sale, prin implementarea de investiţii substanţiale, MOL deţine rafinării în Ungaria şi Slovacia, fără ieşire la mare, ambele fiind alimentate de tronsonul sudic al conductei Drjhba. În noiembrie 2022, importurile prin Drujba au fost întrerupte din cauza unei rachete rusești care a lovit o centrală electrică din Ucraina, ce furniza energie electrică pentru o staţie de pompare, evidenţiind riscurile aprovizionării.
Zsolt Hernadi a anunțat, totodată, că MOL plănuieşte să finanţeze parţial investiţiile tehnologice de 500-700 de milioane de dolari americani necesare pentru a-şi diversifica sursele de aprovizionare a rafinăriilor Dunărea şi Slovnaft, faţă de petrolul Urals, din fondurile Uniunii Europene (UE). Potrivit spuselor sale, anul trecut, doar circa 5% din aportul de petrol al Slovnaft nu a fost din Rusia, dar această pondere va creşte la circa 30-35% (2 milioane de tone) până la sfârşitul anului.
„Ne-am dori să putem decide în mod liber la sfârşitul anului 2025 când, cât şi ce tip de petrol vrem să trimitem în ce rafinărie… până la sfârşitul lui 2025, începutul lui 2026”, a explicat el.
MOL se străduiește să prevină o creștere a taxelor de tranzit petrol în Ucraina
Zsolt Hernadi a informat, de altfel, că MOL luptă acum pentru a preveni o creştere a taxelor de tranzit petrol în Ucraina şi în Croaţia. Janaf, operatorul de conducte petroliere din Croaţia, intenționează să majoreze taxele de tranzit prin conducta Adriatică, care este ruta alternativă de aprovizionare a MOL, până la de patru ori taxa de referinţă percepută pentru conducta Baku Tbilisi Ceyhan (BTC), care transportă ţiţei din câmpurile petroliere offshore din Marea Caspică către coasta Turciei.
În prezent, MOL face prelungiri pe termen scurt la contractul său cu Janaf şi încearcă să negocieze un contract pe termen lung, potrivit informațiilor oferite de Zsolt Hernadi. Acesta a reamintit, totodată, că MOL a avut un contract cu Janaf pentru transporturi de 500.000 de tone de ţiţei pentru conducta Adriatică, până la sfârşitul lui martie 2023.
Conform sursei citate anterior, Janaf a transmis că preţurile serviciilor prin conducta petrolieră şi sistemul său de stocare au fost definite în timpul procesului de negocieri, în conformitate cu regulile care guvernează serviciile sale.
MOL va plăti direct Ukrtransnafta pentru tranzitul petrolului din Rusia
Potrivit lui Zsolt Hernadi, o dispută privind plăţile pentru tranzitul transporturilor de petrol din Rusia prin secţiunea ucraineană a conductei Drujba părea aproape de o soluţie. MOL va plăti direct operatorul de conducte din Ucraina – Ukrtransnafta pentru tranzitul petrolului din Rusia, dar, momentan, există dispute cu privire la majorarea taxelor din Ucraina.
„Vom ajusta sistemul de plată. Discuţiile despre un acord cu Ukrtransnafta sunt în faza finală. Există încă dispute, discuţii în desfăşurare cu privire la taxa de tranzit, deoarece a fost semnalată o creştere de mai multe ori (de către Ucraina)”, a explicat oficialul maghiar.
Ukrtransnafta nu a răspuns imediat unei solicitări de comentarii.
Potrivit sursei citate anterior, anul trecut, MOL a înregistrat o creştere a EBITDA pe întregul an la 4,7 miliarde de dolari americani, de la 3,5 miliarde de dolari americani în 2021, parţial, ca urmare a profiturilor considerabile obţinute datorită petrolului ieftin din Rusia. Acest lucru a permis MOL să-şi majoreze dividendul de bază la 150 de forinţi pe acţiune şi să plătească un dividend suplimentar pentru câştigurile din 2022.
„Dacă nu ne confruntăm cu încă un an negativ, atunci putem menţine pe termen lung acest dividend de bază”, a precizat Zsolt Hernadi.