Unicul utilizator al portalului e-România: «La vară îl lansăm»

Doar un director din Ministerul Comunicațiilor are privilegiul de a naviga pe e-România cu luni înainte de lansarea oficială. Cum arată proiectul și ce beneficii va aduce utilizatorilor?

Greoi și cu ceva stângăcie, serviciile e-Guvernare încearcă să intre în uzul autorităților autohtone. Și chiar dacă lansările noilor portaluri, anunțate cel mai adesea cu surle și trâmbițe, nu sunt urmate întotdeauna de un val impresionant de utilizatori sau de instituții înrolate, rămâne speranța că numărul acestora va crește. Un exemplu este ghiseul.ro, Sistemul Naţional Electronic de Plată a Taxelor şi Impozitelor cu cardul bancar, lansat la finalul lunii martie. Săptămâna trecută, ­site-ul contabiliza doar 421 de plăți și 25.000 de vizitatori unici, iar instituțiile înregistrate erau aceleași câteva de la lansare.
„La un moment dat vom vedea un salt, o creștere bruscă a numărului acestora“, spune cu optimism Andrei Săvulescu, director în cadrul Ministerului Comunicațiilor și Societății Informaționale. El nu exclude nici posibilitatea ca gradul de obligativitate de înrolare în sistem a autorităților să fie crescut.
e-România, o platformă care va „funcționa cât va fi internetul“
Proiectul anului va fi însă, fără dubiu, e-România. Portalul este acum aproape de finalizare, în funcțiune pe un singur calculator: cel al lui Andrei Săvulescu. Firma Omnilogic, cea care a câștigat contractul de realizare a portalului, va preda proiectul cel târziu pe 30 iunie, urmând ca ministerul să facă diverse verificări și teste timp de o lună. Dacă portalul va fi accesibil și publicului larg în această perioadă, pentru sugestii sau depistarea unor eventuale disfuncționalități, se va stabili abia atunci.
Vor fi disponibile 20 de servicii, unele noi, precum posibilitatea verificării locurilor de parcare de reședință disponibile sau recuperarea mașinii ridicate, dar și unele care există deja pe alte site-uri. Printre acestea, posibilitatea de a vedea bilanțurile societăților comerciale sau sfaturi pentru călătorii în străinătate.
„Aceste servicii nu vor fi linkuri către paginile deja existente, asta putem face și noi. Ei vor adăuga informații suplimentare sau noi criterii de căutare“, a spus Vasilescu. După ce va fi lansat și funcțional, portalul va fi îmbogățit, treptat, cu cât mai multe servicii.
„Acum sunt în derulare mai multe proiecte pe fonduri structurale care, și ele, mai devreme sau mai târziu, vor ajunge în România, la fel ca punctul unic de contact pentru firme sau ghiseul.ro“, a mai spus Săvulescu.
Un aspect foarte important va fi actualizarea informațiilor, care va fi sarcina fiecărei instituții, și nu a MCSI, care va trebui să aibă grijă ca toate acestea să fie coordonate. „Este o sarcină ingrată, în condițiile vitezei cu care lucrurile se schimbă astăzi“, spune directorul, și adaugă: „Este un portal care va funcționa cât va funcționa internetul“.
În ceea ce privește finan­țarea sa, lansarea din această vară va fi realizată în urma unei investiții de zece milioane de euro. Până acum, ministerul nu a plătit nimic, pentru că finanțarea se face ­printr-un credit de angajament. „Vom plăti când vom avea bani“, explică Săvulescu. El spune că suma de care se vorbește mereu când vine vorba de acest proiect, de 500 de milioane de euro, este valoarea maximă estimată pentru strategia e-România și că este puțin probabil să fie atinsă, dar face și o comparație cu state mai avansate la acest capitol. „Țările din Vest au cheltuit miliarde de euro pe astfel de portaluri. Există țări, precum India, care alocă 3% din PIB pentru astfel de proiecte “, spune el.
Concret, ce fel de servicii vor fi disponibile în primă fază? Pe lângă cele menționate deja, utilizatorii vor putea accesa informații despre patrimoniul UNESCO din țara noastră, despre asigurătorii și brokerii de asigurare, despre proiectele publice derulate în țară sau se vor putea programa la RAR.