Avem un nou Cod Fiscal! Urale și aplauze! Nu este nicio ironie la mijloc, aveam mare nevoie de acest act normativ și mai ales de modul în care el a fost adoptat, cu consensul politic al partidelor parlamentare și cu destul de mult timp înainte de implementare, astfel încât companiile să-și poată alcătui bugetele în cunoștință de cauză. Perspectivele economice din România sunt astăzi mai bune decât oricând. Cu riscul de a plictisi, am să enumăr câteva dintre marile semne pe care îmi bazez optimismul:
– Predictibilitatea mediului de afaceri. Dacă întrebi orice mare investitor sau specialist în business, acesta este unul dintre factorii cei mai importanți luați în calcul atunci când se analizează oportunitatea unor investiții. Faptul că taxele scad, și acest lucru este cunoscut înainte de toamnă, când se stabilesc proiectele pentru anul următor, este un câștig evident. Companiile vor fi tentate să se dezvolte.
– Fiscalitate rezonabilă. Cu noua scădere de taxe, România este o piață extrem de atrăgătoare. E drept că taxele pe muncă sunt încă prea mari, dar este interesant să stimulezi crearea de locuri de muncă prin investiții chiar dacă acestea sunt taxate încă la limita raționalului.
– Disciplina financiară. Combaterea evaziunii fiscale pare sa meargă într-o direcție bună. Este drept că marii evazioniști nu au fost încă prea mult deranjați, dar gradul de colectare a crescut și trendul pare să fie pozitiv. Faptul că micii afaceriști manifestă un grad de conformare mai mare decât în trecut, nu produce efecte de magnitudine mare în buget, dar creează cadrul cultural obligatoriu pentru o economie sănătoasă.
– Foști „intangibili“ ajunși după gratii. Pe lângă faptul că recuperarea prejudiciilor statului oferă o mică gură de oxigen bugetului, valoarea psihologică a faptului că hoții riscă să ajungă la închisoare este incontestabilă.
– Funcționarea organismelor statului. De la vremea celebrului îndemn „întăriți-vă statul, domnilor!“ al lui Sorin Ovidiu Vântu, ceva s-a mișcat în funcționarea autorităților. DNA, Curtea Constituțională, Consiliul Concurenței, ANAF sunt numai câteva instituții cu rezultate extrem de vizibile. Încă mai există organizații finanțate de la buget care consumă banii degeaba sau chiar împotriva binelui public, dar controlul politicului asupra lor pare din ce în ce mai slab. Separarea puterilor în stat a început să funcționeze.
– Electorat emancipat. Alegătorii nu mai sunt dispuși să înghită pe nemestecate minciuni electorale și nici să-și mai lase votul cumpărat cu o găleată și-o tigaie. Semnalul de la precedentele alegeri prezidențiale este atât de clar, încât numai proștii mai pot să-l ignore.
Greul, însă, de-abia de acum începe. Gaura de la buget provocată de scăderea de taxe – estimată la aproximativ 3 miliarde de euro – va fi greu de compensat. În niciun caz imposibil, dar greu. Să sperăm că noul guvern care se va instala la putere în 2016 va găsi resurse umane capabile să gestioneze situația. Iar toate rudele și prietenii politicienilor, abonați la contracte bănoase cu statul, sper să se refugieze în sistemul privat competitiv. Este momentul ca politica și afacerile să-și împartă beneficiile. Unii să primească puterea, iar ceilalți să se mulțumească doar cu banii. Dacă se va întâmpla asta, va fi bine.
CLAUDIU ȘERBAN,
director editorial, Capital