Grupul anglo-olandez Unilever a invitat firme de private equity să prezinte până la termenul limită din 19 octombrie oferte preliminare pentru divizia sa de margarină şi produse tartinabile.
Valoarea tranzacţiei este evaluată la opt miliarde de dolari (6,10 miliarde de lire sterline), iar un acord ar urma să fie semnat spre sfârşitul anului, după ce Unilever îşi va reorganiza activitatea şi structura, susţin sursele.
Firmele de private equity sunt atrase de marja ridicată de profit a diviziei Unilever de margarină şi produse tartinabile, dar în prezent consumatorii occidentali îşi reduc consumul de unt şi margarină, pentru a-şi proteja sănătatea.
Investitorii internaţionali au făcut echipă în trei consorţii rivale. Primul este alcătuit din Bain Capital şi Clayton Dubilier & Rice, al doilea din Blackstone şi CVC Capital Partners iar al treilea din KKR Fondul suveran de investiţii din Singapore (GIC).
Fondul american de investiţii Apollo doreşte să înainteze singur o ofertă, susţin sursele. Acestea adaugă că Unilever a decis să lucreze cu băncile americane Morgan Stanley şi Goldman Sachs la vânzarea diviziei sale de margarină şi produse tartinabile. Cele două bănci americane de investiţii au lucrat şi în trecut cu Unilever la alte tranzacţii.
Recent, Unilever a anunţat că ar putea renunţa la structura sa foarte veche, ce prevede menţinerea a două corporaţii separate, în Marea Britanie şi în Olanda, şi intenţionează să renunţe la divizia de margarină şi produse tartinabile, ca parte a unei revizuiri mai ample a afacerilor sale.
În timp ce analizăm opţiunile referitoare la divizia de margarină şi produse tartinabile, devine evident că structura legală duală face astfel de schimbări mai complexe, se arată în comunicatul Unilever, unul dintre cei mai mari producători mondiali de bunuri de larg consum.
Pierderea Unilever ar putea fi o lovitură pentru premierul britanic Theresa May, pe fondul temerilor legate de Brexit. Multinaţionalele cu sediul în Marea Britanie au beneficiat de deprecierea lirei sterline de la votul din iunie 2016 privind ieşirea ţării din UE, majorând valoarea vânzărilor lor în afara Regatului Unit.
Dacă Unilever alege Olanda, politicienii locali vor respira uşuraţi o perioadă, pe fondul temerilor privind intenţiile companiilor străine de a prelua firme olandeze.
Structura duală – Unilever este societate publică cu răspundere limitată şi în Marea Britanie şi în Olanda – a fost o parte cheie a companiei de la înfiinţarea sa, în 1930, în urma fuziunii dintre un producător olandez de margarină cu un furnizor britanic de săpun.
Unilever (producătorul săpunurilor Dove, ceaiurilor Lipton şi îngheţatei Magnum) este prezent în peste 100 de ţări, are 163.000 de angajaţi, iar pe piaţa românească activează din anul 1995.
Unilever South Central Europe coordonează din Bucureşti operaţiunile în şapte ţări din zonă: România, Bulgaria, Serbia, Muntenegru, Albania, Macedonia şi Republica Moldova.AGERPRES