O plansa alba atarna pe peretele din biroul presedintelui Unita. Pe ea sunt fotografii cu zeci de hoteluri apartinand societatilor din turism achizitionate in ultimul an de societatea de asigurari din Timisoara. Asezat in fata lor, cu statura sa solida si impunatoare, Josef Goschy pare mai degraba un copil care-si contempla multumit jucariile cumparate in acea zi din pravalie. Au costat aproape 100 de miliarde lei. Josef Goschy a inceput, anul trecut, sa cumpere cu frenezie hoteluri si societati
O plansa alba atarna pe peretele din biroul presedintelui Unita. Pe ea sunt fotografii cu zeci de hoteluri apartinand societatilor din turism achizitionate in ultimul an de societatea de asigurari din Timisoara. Asezat in fata lor, cu statura sa solida si impunatoare, Josef Goschy pare mai degraba un copil care-si contempla multumit jucariile cumparate in acea zi din pravalie. Au costat aproape 100 de miliarde lei.
Josef Goschy a inceput, anul trecut, sa cumpere cu frenezie hoteluri si societati din turism, proprietare de hoteluri. Din intamplare, spune el, a trecut, in iunie 98, prin Orsova si a aflat ca societatea Dierna, proprietara hotelului cu acelasi nume, este de vanzare, iar suma cu care s-ar multumi SIF Transilvania, actionarul majoritar, si FPS, actionarul minoritar, ar fi de doua miliarde. Calculul era simplu: „Daca vreau sa construiesc un hotel precum Dierna, n-as iesi sub 30 miliarde”. A cumparat actiunile FPS, ale SIF Transilvania si ale persoanelor fizice, reprezentand 99,6% din societate. Totalul investitiei : 2,3 miliarde lei.
Cumparand Dierna, presedintele Unita a fost incantat. A fost neasteptata usurinta si pretul cu care putea sa realizeze investitia sa preferata: imobilele. In cele mai multe cazuri pachetul majoritar sau de control in societatile de turism proprietare de hoteluri era detinut de SIF Transilvania, cu care se putea trata mult mai usor decat cu FPS, iar cand FPS a organizat licitatii publice, Unita n-a pierdut nici o ocazie. De asemenea, multe societati turistice erau publice si listate pe RASDAQ, asa ca Unita a lansat o serie de oferte publice de cumparare. Pare incredibil cum, in doar un an si jumatate, Unita a reusit sa cumpere pachetul majoritar (in cele mai multe cazuri peste 90%) din zece societati turistice sa detina pachetul de control la alte cinci, iar la o societate sa detina pachet semnificativ. In total acestea detin peste 20 de hoteluri pe intreg cuprinsul tarii. Procente nesemnificative, dar foarte importante detine Unita la Neptun Olimp, Constanta. La Neptun Olimp, o societate la care SIF Transilvania si FPS au cate 49% actiuni, Unita poate inclina balanta intr-o parte sau alta cu doar cateva procente ale sale.
Este stilul lui Josef Goschy. Presedintele Unita, un veteran in domeniul asigurarilor (Iosef Goschy a lucrat 25 de ani in fostul ADAS, iar din 1978, cand a plecat in Germania, a condus propria sa agentie de asigurari ce lucra pentru AXA -Colonia) a inceput afacerile in Romania dupa 1990 pentru ca, spune el, „imi place sa pescuiesc in ape tulburi”. Goschy a infiintat Unita in 1992, ca o societate specializta exclusiv pe asigurari de viata si pana anul trecut a fost mereu pe locul doi in urma Asirom, (in acest domeniu, pozitia a doua i-a fost suflata anul trecut de Nederlanden). Din 1997 Unita a intrat si in domeniul asigurarilor civile, si dupa primele incasate se situeaza printre primele zece societati de asigurare din Romania. Atractia lui Josef Goschy pentru imobile s-a evidentiat curand: cu cele peste 180 de filiale si agentii (toate in spatii proprii), Unita se situeaza de departe pe primul loc intre societatile de asigurari in ce priveste extinderea teritoriala.
Viata lui Josef Goschy, 68 de ani, pare condusa de principii severe. La sediul central din Timisoara, presedintele si proprietarul societatii de asigurare Unita a afisat mare, la intrare, proverbul sau preferat: „In afaceri, daca doresti un prieten, cumpara-ti un caine”. In spatele unor astfel de principii reci, determinate probabil de varsta si originea sa nemteasca, este usor de descoperit un om incredibil de detasat si optimist, care uneori pare a privi afacerile ca pe un simplu joc.
Dar Josef Goschy a ramas un conservator in afaceri. El controleaza 99,2% din actiunile Unita si nu pune prea mare pret pe asocieri. In ciuda varstei, presedintele Unita nu pare sa se gandeasca la vreun mostenitor care sa conduca afacerea sa in Romania si nici la posibilitatea de a-si deschide societatea altor investitori. In schimb, politica sa de investitii este mai degraba vizionara decat conservatoare. Anii trecuti a plasat miliarde de lei in cateva zeci de societati listate, in special pe putin reglementata piata RASDAQ. O parte dintre investitii s-au dovedit esecuri. Anul trecut, cand Goschy a devenit entuziasmat de societatile turistice si a inceput sa vanda din actiunile acumulate anterior, multe din portofoliile Unita au fost lichidate in pierdere. Inspiratia sa de a cumpara actiuni Asirom (Goschy a sperat, la un moment dat, ca ar putea prelua colosul asigurarilor) i-au adus insa un castig de aproximativ 6 miliarde, care i-au compensat pierderile.
Greu de spus daca Unita a facut o mare afacere investind intr-o duzina de societati turistice. Dupa o prima evaluare, sumara, directorul Ioan Mitrofan de la departamentul achizitii al societatii Unita, sustine ca 80% din societatile cumparate sunt profitabile. „Profitabil” este insa un cuvant pretentios. Inainte de toate, turismul nu se numara, in momentul de fata, printre sectoarele dinamice ale economiei romanesti, iar societatile care reusesc totusi sa-si depaseasca cheltuielile cu venituri o fac la o rata foarte scazuta. In plus, cele mai multe hoteluri cumparate de Unita au nevoie acuta de renovari si nu castiga deloc atatia bani cat sa-si suporte investitiile necesare. Nu e de mirare ca SIF Transilvania, principala sursa de achizii a lui Josef Goschy, crede ca a facut o buna afacere eliminandu-si din portofoliu, pe bani buni, o multime de societati turistice.
SIF si Unita cred fiecare ca a dat lovitura
Josef Goschy, la randul sau, crede ca el a fost cel care a pus mana pe chilipir. „N-am cumparat afaceri, ci imobile. Cu banii pe care i-am platit pentru toate aceste societati n-as fi reusit sa construiesc nici macar un nou sediu Unita pe care-l aveam in vedere la Timisoara”. Intr-adevar, achizitiile de hoteluri n-au avut loc dupa o strategie dinainte stabilita, ci mai degraba in functie de cum s-a ivit ocazia. Unita abia de curand a reusit sa centralizeze rezultatele financiare de la toate aceste societati, iar Josef Goschy incepe sa se gandeasca ce o sa faca cu ele.
Cu siguranta, bataile de cap n-o sa intarzie. Este greu, daca nu imposibil sa controlezi o multitudine de societati imprastiate pe tot cuprinsul tarii, chiar daca din acelasi domeniu. Presedintele Unita se gandeste sa le uneasca intr-un singur holding, dar va fi dificil, din cauza problemelor juridice. In plus, Unita nu are nici o experienta in managementul turistic, iar Goschy n-are in vedere o alianta cu lanturi hoteliere din tara sau strainatate. Marea lui speranta vine de la faptul ca economia o va lua pana in urma in sus, si astfel va fi revigorat si turismul.
Specialistii in asigurari avertizeaza si ei ca, in febra cumparaturilor, Unita pare sa-si fi pus toate ouale in acelasi cos. Plasamentele sale in valoare de peste 150 miliarde lei sunt aproape in totalitate in imobile sau societati turistice si de comert, ale caror active sunt in special imobilele. Nicolae Crisan, directorul Oficiului de Supraveghere a Activitatii de Asigurare, crede ca strategia societatii s-ar putea dovedi riscanta: „Plasamentele in imobile sunt cele mai sigure, dar este de preferat o diversificare a portofoliului, desi legea actuala a asigurarilor nu prevede reglementari in acest sens”.
Dar Josef Goschy nu este intru totul un idealist. Majoritatea societatilor cumparate de el au spatii centrale care pot fi bine folosite pentru extinderea unitatilor societatii de asigurare, iar angajatii din turism pot fi, de asemenea, si buni agenti de asigurari. Unita va putea sa-si mareasca cifra de afaceri asigurand aceste cladirii. Chiar revinderea acestora pe active ar aduce societatii Unita cu mult peste suma investita. In plus, mai ramane si acea sperata crestere economica care ar putea face din turism o afacere rentabila. Daca o sa se intample asa, viziunea lui Josef Goschy ar putea sa se adevereasca: „Din ape tulburi scoti mult namol, dar acolo se ascund si perle, si este bine ca ele vor fi ale noastre”. r