Incidendul petrecut la iceputul acestei luni la punctul vamal Nadlac nu este un caz izolat. incepind cu 1 noiembrie, sute de camioane rominesti icarcate cu marfa au fost blocate i vama, iar alte 300 stationau i localitatea Ungara Szeged, ca urmare a unei defectiuni la calea ferata de pe relatia Szeged - Welz (Austria). Transportatorii romini sunt nevoiti sa icarce TIR-urile i vagoane de marfa, deoarece nu detin suficiente autorizatii de transport international. Ministerul Transporturilor a preva
Incidendul petrecut la iceputul acestei luni la punctul vamal Nadlac nu este un caz izolat. incepind cu 1 noiembrie, sute de camioane rominesti icarcate cu marfa au fost blocate i vama, iar alte 300 stationau i localitatea Ungara Szeged, ca urmare a unei defectiuni la calea ferata de pe relatia Szeged – Welz (Austria). Transportatorii romini sunt nevoiti sa icarce TIR-urile i vagoane de marfa, deoarece nu detin suficiente autorizatii de transport international. Ministerul Transporturilor a prevazut pentru acest an un contingent de 30.500 de autorizatii pentru tranzitarea Ungariei, dar toate acestea au fost epuizate ica din luna octombrie.
Criza de la iceputul lunii noiembrie s-a rezolvat, autoritatile de la Budapesta acceptind ca autocamioanele rominesti sa primeasca autorizatii de tranzit, contra cost, de la Hungarocombi si de la alte companii specializate. Dar problema autorizatiilor pentru transport international de care au nevoie transportatorii romini este departe de a fi rezolvata.
Operatorii de transport din Rominia au de parcurs un drum lung pentru obtinerea autorizatiilor pentru tarile din zona euro. Ministerul Transporturilor a dezvoltat un parteneriat cu 44 de tari europene, prin care negociaza la paritate, conform cu interesele comerciale ale fiecarei parti, autorizatii de transport rutier de marfuri. Autorizatiile pot fi scutite de taxe sau cu plata. Dat fiind faptul ca numai Turcia si Bulgaria sunt interesate de autorizatii pentru Rominia, transportatorii autohtoni se bat pe putinele permise acordate de tarile din spatiul UE. Destinatiile cele mai cautate de firmele de transport rominesti sunt: Austria, Germania, Ungaria, Italia si Franta. Tocmai acestea acorda cele mai putine autorizatii. De pilda, Austria acorda Rominiei numai 2.000 de autorizatii, fiecare valabila pentru o singura cursa.
Cele peste 4.500 de firme rominesti de profil detin peste 8.000 de camioane cu care efectueaza circa 90.000 de curse anual. Cele mai cautate autorizatii de tranzit sunt pentru teritoriul ungar. Transportatorii si autoritatile rominesti au cerut insistent liberalizarea transportului de marfuri pe soselele maghiare, isa tara vecina nu a fost de acord. Pentru Ungaria, autorizatiile reprezinta o oportunitate de afaceri. Anual, Guvernul de la Budapesta iregistreaza venituri de peste 150 de milioane de dolari numai din colectarea taxelor pe autorizatii acordate transportatorilor. Rominia nu reuseste sa stringa decit 30-50 de milioane de dolari, desi practica cele mai mari tarife din Europa: 800 de dolari pentru o autorizatie, mai mult cu circa 25% fata de Ungaria. Statul icaseaza banii direct, fiecare operator platind tarii pentru care are autorizatia, si nu celei care i-a acordat-o.
Lipsa autorizatiilor dezvolta piata neagra
Numarul mic de autorizatii de transport marfa obtinute de Rominia a impus repartizarea cu strictete a acestora catre operatori si a permis formarea unei piete negre. Pentru obtinerea unui astfel de permis, transportatorul trebuie sa depuna la Autoritatea Rutiera Romina (ARR) o cerere tip (i care precizeaza rutele de interes, cele efectuate deja i anul i curs), isotita de actele firmei, licenta de transport, certificatele de calitate a camioanelor, certificatele RAR. Dealerul este obligat sa dovedeasca folosirea autorizatiilor primite. Astfel, Ministerul Transporturilor icearca sa reduca vinzarea la negru a autorizatiilor.
Problema este ca operatorul nu poate sa obtina o autorizatie decit dupa o saptamina de la formularea cererii. Reprezentantele ARR din judete au cite o zi pe saptamina prestabilita pentru colectarea cererilor, pe care le trimite apoi la Serviciul de Transport International din Directia Generala a Transporturilor Rutiere din cadrul Ministerului Transporturilor. Astfel, daca un operator a icheiat un contract cu termen de realizare mai mic de o saptamina, pentru a nu pierde cursa este, practic, nevoit sa apeleze la piata neagra. De aceea transportatorii au solicitat ca repartizarea autorizatiilor sa se faca direct la punctele de frontiera, solicitare refuzata categoric de minister, pe motiv ca acestea s-ar epuiza mult prea repede. De fapt, transportatorii cred ca motivul real al functionarilor din minister este ca nu vor sa piarda controlul asupra acestei surse de venit.
O alta ocazie de a plati bani negri poate surveni din posibilitatea ca ministerul sa nu acorde autorizatia, din simplul motiv ca nu mai are la data solicitarii. Surse din minister sustin ca singurul mijloc de a evita traficul de influenta practicat de pile este de a acorda cit mai repede autorizatiile. si astfel, firmele ramin fara autorizatii spre sfirsitul anului. Pentru firmele de transport, cursele externe sunt posibilitatile majore de profit, ele cistigind circa 1.000 de dolari pe fiecare livrare efectuata. Presedintele Uniunii Nationale a Transportatorilor Rutieri din Rominia (UNTRR), Gheorghe Dinu, acuza Ministerul Transporturilor ca nu a definitivat ica dosarul pentru transporturi i vederea negocierilor de aderare la UE si nu a aliniat legislatia interna la cea internationala. Dinu afirma ca Ministerul Transporturilor nu se lupta suficient ca sa obtina mai multe autorizatii, iar pe cele existente „le imparte rapid, pentru ca e mai usor sa spui ca n-ai decit sa-ti bati capul cum sa le imparti”.
Visul de aur al fiecarei firme de transport rutier international este obtinerea unui permis CEMT. CEMT este Comisia Europeana a Ministrilor de Transporturi la care este afiliata si Rominia, iar autorizatia CEMT da dreptul fiecarei firme sa efectueze un numar nelimitat de curse itr-un an. Comisia repartizeaza anual un numar fix de permise pentru fiecare tara. CEMT-urile se acorda nominal pentru fiecare firma si nu pot fi folosite decit de aceasta. Cele mai multe le au Germania, Franta, Olanda, Rusia si Belgia. Rominia a obtinut i ultimii doi ani 677 de CEMT-uri (la fel ca Ungaria, Irlanda, Portugalia si Turcia). in conditiile i care parcul de camioane din Rominia a crescut fata de anul trecut cu 25%, iar Registrul Auto Romin estimeaza o crestere cu aproximativ 3.750 de camioane cu Euro 2 si Euro 3, se preconizeaza acordarea unui CEMT la 4 autocamioane, pentru 2001. Pentru anul viitor cererile vor fi depuse, pina la 8 decembrie 2000, la Serviciul de Transport International – Directia Generala a Transporturilor Rutiere. Repartizarea CEMT-urilor se va finaliza pe 16 decembrie.
Statele UE isi apara interesele
Parlamentul European a adoptat anul trecut o Directiva prin care stipuleaza ca i spatiul Uniunii Europene sa se perceapa cele mai mici taxe posibile pentru transportul rutier de marfuri. Documentul impune protejarea mediului iconjurator prin respectarea normelor Euro 2 si 3, precum si respectarea unei concurente loiale itre statele membre. Directiva precizeaza ca prevederile respective nu privesc statele care nu au aderat la Uniune, iar statele membre nu au dreptul sa le favorizeze pe acestea.
Mai mult, o decizie a UE referitoare la relatiile statelor membre cu tari din afara spatiului Comunitatii precizeaza fara drept de apel ca primele mentionate au obligatia sa raporteze, i maximum o luna, orice parteneriat cu cele din urma, i spiritul respectarii „interesului comun”. in cazul unor itelegeri bilaterale sau multinationale ale tarilor occidentale cu cele aspirante la statutul de membru UE, acestea trebuie „sa se sfatuiasca” itre ele pentru fiecare caz i parte. Aceste „consultari” din cadrul Uniunii vor beneficia de clauza „secretului profesional”, adica tarile nemembre nu au dreptul sa cunoasca rezultatele acestora. in ceea ce priveste Rominia, Comunitatea Europeana a remis guvernului de la Bucuresti, la sfirsitul lui 1994, o scrisoare prin care se arata ca „statele membre sunt pe deplin constiente de problemele de infrastructura si de mediu cu care se confrunta Rominia i domeniul transporturilor”. Drept pentru care, expeditorul se ofera sa ajute Rominia i urma solicitarii unui ajutor financiar „urgent”, pentru rezolvarea acestor probleme. rn
Asadar, opacitatea Comunitatii Europene si birocratia romineasca fac posibila realizarea unui import de numai un milion de tone de marfuri transportate pe soselele europene si a unui export de 1,2 milioane de tone.trn
rn
Documente necesare pentru obL?inerea CEMT:rn
1. Cerere tiprn
2. Licenta de transport internationalrn
3. Dovezi tehnice – RARrn
4. Licente de executie pentru transporturi internationale de marfurirn
5. Certificatele de imatriculare pentru fiecare vehiculrn
6. Contractele de leasing (daca este cazul)rn
7. Declaratie a solicitantuluirn
* Operatorii care au beneficiat i anii anteriori de permise CEMT vor prezenta si o situatie a utilizarii acestora. rn