Uniunea Europeană înregistrează un surplus record de 89,3 miliarde euro în comerțul cu autoturisme
Uniunea Europeană a înregistrat, în 2024, un surplus impresionant de 89,3 miliarde de euro în comerțul cu autoturisme, conform unui raport publicat marți de Eurostat, Oficiul de Statistică al Uniunii Europene. În ciuda unui declin al numărului de autoturisme exportate și importate, valoarea comerțului a crescut semnificativ, reflectând majorarea prețurilor în ultimii cinci ani.
Exporturi și importuri în scădere, dar valoarea comerțului crește
Astfel, UE a exportat 5,4 milioane de autoturisme, în scădere cu 13,2% față de 2019, în timp ce importurile au ajuns la 4 milioane de unități, o reducere de 3% comparativ cu aceeași perioadă. În termeni de valoare, exporturile de autoturisme ale Uniunii Europene s-au ridicat la 165,2 miliarde euro, în creștere cu 17,7% față de 2019, în timp ce importurile au fost de 75,9 miliarde euro, o majorare de 20% față de aceeași perioadă.

Potrivit datelor Eurostat, acest surplus record este un semnal clar al unei piețe auto în continuă schimbare, unde creșterea valorii autoturismelor comerciate depășește scăderea cantității de unități tranzacționate. „Scăderea numărului de automobile exportate și importate și majorarea valorii comerțului cu autoturisme reflectă o creștere a prețurilor în perioada cuprinsă între 2019 și 2024”, arată analiza Eurostat.
SUA și Marea Britanie, principalele destinații pentru exporturile UE
Printre principalele destinații pentru exporturile de autoturisme ale UE în 2024 se numără Statele Unite și Marea Britanie, cu valori de 38,9 miliarde euro și respectiv 34,3 miliarde euro. China, Turcia și Elveția completează topul, cu exporturi de 14,5 miliarde euro, 12 miliarde euro și 8,5 miliarde euro. De remarcat este că, în ultimii cinci ani, exporturile UE către Turcia au înregistrat o creștere spectaculoasă de 364,1%, în timp ce exporturile către China au scăzut cu 22,3%.
China și Japonia domină importurile de autoturisme ale UE
Pe partea de importuri, China și Japonia au fost cei mai mari furnizori ai UE, cu valori de 12,7 miliarde euro, respectiv 12,3 miliarde euro. Marea Britanie, Turcia și Statele Unite se află pe următoarele locuri. Importurile din China au crescut vertiginos în ultimii ani, înregistrând un avans de 1.591,3% între 2019 și 2024, în timp ce importurile din Marea Britanie au scăzut cu 17,1%.
Aceste cifre subliniază un context economic în continuă schimbare, în care prețurile mai mari ale autoturismelor și modificările în structura comerțului global influențează în mod semnificativ balanțele comerciale ale Uniunii Europene.