Orice roman care calatoreste in Europa, in special in cele 15 state membre ale Uniunii Europene, s-a obisnuit sa intalneasca la intrarea in aeroporturi sau la punctele de trecere a frontierelor, magazine si restaurante de tip duty-free (fara taxe). Acelasi turist are posibilitatea sa cumpere, din aceste centre comerciale, bauturi spirtoase, tigari sau produse electronice la preturi mult mai mici fata de cele practicate in mod obisnuit in magazine. De la 1 ianuarie 2002, notiunea de duty-free dispare complet in interiorul UE si in anumite state care se gasesc in stadii avansate de aderare (ex. Ungaria, Polonia sau Cehia).
Infiintarea Pietei Unice a insemnat eliminarea frontierelor fiscale, iar ca urmare, notiunea de importuri si exporturi a disparut in interiorul Uniunii Europene. Practic, cetatenii din spatiul Schengen platesc taxele vamale sau TVA aferenta doar in locul unde fac cumparaturile. Magazinele de tip duty-free (fara taxe) si-au pierdut astfel dreptul de mai vinde la preturi mai mici decat media. In aceste conditii, turistii romani care cumpara produse din duty-free-urile UE platesc oricum TVA aferenta cartusului de tigari cumparat.
In general, magazinele de tip duty-free beneficiaza de locatii atractive, unde afluenta de posibili cumparatori este mult mai mare decat in alte zone. Studiile de piata arata ca, cel putin in randul statelor membre UE, numarul de cumparatori de tigari si bauturi spirtoase din magazinele de tip duty-free era evident mai mare decat cel din supermarketuri. In plus, scutirea de la plata TVA s-a impus ca elementul care arata diferenta dintre pretul platit pentru un pachet de tigari in duty-free si cel de la tutungerie.
Pentru cetatenii romani un lucru este totusi sigur. Ei vor avea dreptul sa cumpere doar trei litri de alcool si doua cartuse de tigari fara a plati taxe vamale si TVA. In privinta electronicelor si a bunurilor de larg consum, limita este de 1.000 de euro.

Romania nu stie ce vrea
In privinta Romaniei, tara care a inceput negocierile de aderare la UE, nu se stie inca nimic concret. Reprezentantii Directiei Generale a Vamilor (DGV) spun ca nu exista inca nimic concret. „Pana acum nu am facut decat sa traducem legislatia comunitara din domeniu. Incercam sa gasim un mod de aplicabilitate si in Romania, dar nu exista inca nimic cert”, spun expertii DGV.
Statisticile oficiale arata ca, anual, in si din Romania calatoresc aproape opt milioane de cetateni. Statisticile companiilor care opereaza magazine duty-free arata, la randul lor, ca anul trecut, din cei doua milioane de turisti care au tranzitat aeroportul Otopeni, 5% au facut cumparaturi. In general, vanzarile nu depasesc 15-20 de dolari de calator.
Nini Sapunaru, deputat PNL si fostul director general al Directiei vamilor, vede mai degraba partea plina a paharului si sustine ca Romania va avea de castigat de pe urma introducerii taxelor vamale si a TVA la duty-free-urile din tarile UE. „Romania nu are nici un interes sa aplice sistemul comunitar de abolire a zonelor libere de comert de tip duty-free. Mai mult decat atat, cred ca va exista o crestere substantiala a vanzarilor in magazinele romanesti din aeroporturi si de la granita cu Ungaria”, spune Sapunaru. El crede ca pentru a trece la abolirea magazinelor de tip duty-free, Romania ar trebui sa primeasca facilitati fiscale si fonduri de restructurare din partea UE.
Pe de alta parte, Staicu Ion, directorul financiar al firmei EDF, care detine magazinele duty-free din aeroportul Otopeni, spune ca abolirea de catre tara noastra a magazinelor duty-free nu ar insemna, cel putin in acest moment, decat un exces de zel. „Ungaria, Cehia si Polonia au incercat, chiar de la 1 ianuarie 2001, sa introduca TVA la produsele din duty-free. Rezultatul a fost un haos total, care a condus la o reducere masiva a vanzarilor”. Reprezentantul EDF mai spune ca a fost informat de reprezentantii DGV despre posibila modificare a legislatiei fiscale in cazul vanzarilor din duty-free-uri. „Nu cred insa ca se va lua o decizie concreta mai devreme de anul 2004”, spune Staicu.    

Magazinele duty-free In 2000, au adus vanzari de 8 miliarde de Euro

Ideea de introducere a taxelor vamale si a TVA la magazinele duty-free din tarile membre UE a aparut in 1991, dar a fost pusa in practica in mod general de la 1 iulie 1999. In acest timp, cele 15 tari au trebuit sa se puna la punct cu legislatia si sa rezolve problemele care rezultau din reducerea de personal a companiilor care detineau magazine duty-free. In mod traditional, produsele vandute in aceste zone comerciale sunt grupate in patru categorii separate: vinuri si bauturi spirtoase, tutun, cosmetice si dulciuri, iar cea de-a patra categorie se numeste diverse, aici intrand, printre altele, electronicele. Potrivit datelor furnizate de companiile de retail, cu vanzari de aproape doua miliarde de euro, categoria diverse a detinut o pondere de 29% din vanzarile din duty-free-uri, iar vinurile si spirtoasele au insemnat 27% din total. Vanzarile de cosmetice si parfumuri au fost in valoare de 1,1 miliarde euro si au avut o pondere de 22% din total.

Cat ai voie sa cumperi din duty-free-urile Uniunii Europene
Bauturi alcoolice    1 litru de spirtoase cu peste 22% concentratie alcoolica sau
    2 litri de spirtoase cu sub 22% concentratie alcoolica sau
    2 litri de vin sau de vin spumos si 2 litri de sampanie
Produse din tutun    2 cartuse tigarete sau 1 cartus de tigari de foi sau
    50 trabucuri sau
    250 grame de tutun
Parfumuri si apa de toaleta    250 mililitri de apa de toaleta si
    50 grame de parfum
Electronice si confectii    in limita a 90 de euro
Sursa: Comisia europeana