Aeroportul Henri Coandă şi cel din Timişoara vor trebui, alături de alte 65 de aeroporturi din UE, să asigure transparenţa în ceea ce priveşte modul de calcul al taxelor aeroportuare.
Parlamentul European a aprobat, recent, o directivă care stabileşte principii comune de calcul pentru taxele de aeroport. Reglementarea vizează aeroporturile al căror trafic anual depăşeşte cinci milioane de pasageri sau care reprezintă anual peste 15% din traficul de pasageri din statul membru în care se află. Ea va fi aplicată după ce Consiliul European îşi va exprima punctul de vedere. „Dacă aeroporturile nu pot justifica pentru ce solicită banii respectivi, vor trebui să reducă taxele“, susţine Marian-Jean Marinescu, membru al Comisiei pentru Transport din cadrul Parlamentului European (PE).
Legislativul de la Strasbourg încearcă, astfel, să prevină orice abuz sau poziţie de monopol din partea marilor aeroporturi europene. Directiva prevede că orice modificare a taxelor trebuie anunţată cu şase luni înainte. Aeroporturile trebuie să publice informaţiile referitoare la componentele care stau la baza majorării taxelor: lista diferitelor servicii şi a infrastructurii puse la dispoziţie în schimbul taxelor, metoda de calculare a taxelor, structura globală a costurilor aeroportului, proiectele de dezvoltare etc. De asemenea, administraţiile aeroporturilor trebuie să discute înainte cu reprezentanţii companiilor aviatice. O autoritate independentă de reglementare în domeniu, care urmează să fie înfiinţată, va garanta aplicarea corespunzătoare a directivei şi va participa la consultări. Conform directivei, taxa de aeroport înseamnă o taxă percepută în beneficiul organismului de gestionare a aeroportului şi plătită de utilizatorii aeroportului şi/sau pasagerii aerieni pentru utilizarea instalaţiilor şi serviciilor furnizate în exclusivitate de către organismul de gestionare a aeroportului şi care au legătură cu aterizarea, decolarea, iluminarea şi staţionarea aeronavei, gestionarea pasagerilor şi manipularea mărfurilor.
Ce se înţelege însă în România prin taxe de aeroport? „Un bilet de avion poate include chiar şi opt taxe, de care pasagerul nu are habar. Numărul acestora variază în funcţie de compania aviatică, de aeroportul pe care aceasta operează etc. De exemplu, compania Air France a inclus o aşa numită taxă de solidaritate pentru ajutorarea ţărilor subdezvoltate. Tot în taxele de aeroport intră şi suprataxa de petrol. Aceasta variază, fiindcă depinde de cotaţia barilului pe piaţa internaţională. Cu toate că preţul petrolului a scăzut, companiile aviatice nu au micşorat această taxă“, susţine Florin Tancu, preşedintele comisiei IATA (Asociaţia Internaţională a Transportatorilor Aerieni) din cadrul Asociaţiei Naţionale a Agenţiilor de Turism.
18 euro/pasager la Timişoara, 21,5 la Bucureşti
Care este cel mai scump şi cel mai ieftin aeroport european din punctul de vedere al tarifelor? „Pe baza unui sondaj efectuat în 2004, nivelul mediu al taxelor de aeroport în cadrul UE era estimat la 23,38 de euro/pasager. Aeroportul Heathrow din Londra şi cel din Atena aveau cele mai mari taxe, aproximativ 33 de euro/pasager. La polul opus se situau aeroporturile regionale şi unele aeroporturi, cum ar fi cele din Madrid, Bruxelles şi Copenhaga“, explică pentru Capital Silvia Ţicău, vicepreşedinta Comisiei pentru Transport din cadrul PE.
În ceea ce priveşte aeroportul Henri Coandă, directorul general Gabriel Ţară susţine că tarifele aplicate pasagerilor sunt: pentru îmbarcare – 14 euro/persoană pentru traficul internaţional şi 3 dolari/persoană în cazul celui intern, pentru securitate – 7,5 euro/ persoană pentru traficul internaţional şi 3,83 dolari/persoană pentru cel intern.
În cazul companiilor aeriene se percep tarife de aterizare (13 dolari/tonă), de iluminare (2,5 dolari/tonă) şi de staţionare (0,2 dolari/tonă/oră). În perioada următoare, aeroportul are programate lucrări de investiţii estimate la 75 de milioane de euro. În cazul aeroportului din Timişoara, din declaraţiile lui Daniel Stamatovici, director comercial, taxa de pasager este de 18 euro/persoană (opt euro – pentru îmbarcare şi zece euro – taxă de securitate).
Companiilor aviatice li se percepe un tarif de aterizare – şapte euro/tonă, de iluminare – 2,1 euro/ tonă şi de staţionare – 0,15 euro/ tonă/oră. Şi aeroportul din Timişoara are programate investiţii în următorul interval de timp.
„De obicei, un aeroport cu o infrastructură veche ar trebui să perceapă taxe mai mici decât aeroporturile care oferă servicii complexe, cum ar fi transferul complet automatizat al bagajelor“, afirmă Michele Cercone, purtătorul de cuvânt al comisarului european pentru Transport, Jacques Barrot.
«Aeroportul Heathrow din Londra şi cel din Atena aveau în 2004 cele mai mari taxe, circa 33 de euro/pasager.»
Silvia Ţicău, vicepreşedinta Comisiei pentru Transport din Parlamentul European