La un an distanta de la vanzarea retelei de supermarketuri Artima, un alt lant fondat de investitori autohtoni se pregateste sa atraga in actionariat un fond de investitii. Tranzactia prin care 30% din actiunile Univers’all se vor vinde unui jucator strain s-ar putea perfecta in cel mult trei luni.
Despre Razvan Petrovici se poate spune din start ca face parte din galeria celor care nu au nici o legatura cu domeniul in care, la un moment dat, ajung sa aiba un cuvant greu de spus. seful unuia dintre cele mai mari grupuri de pe piata autohtona, GFS, cu afaceri de la duty-free pana la distributie de bauturi alcoolice si comert, aplica in viata de zi cu zi a companiei cu totul alte formule decat cele pe care le-a invatat pe vremea cand era student la chimie industriala. Studiaza atent piata si analizeaza reactiile consumatorilor la businessurile pe care le-a lansat rand pe rand. Asa a procedat si cu reteaua de supermarketuri Univers’all, pe care a infiintat-o in urma cu patru ani, convins ca era nevoie ca in jocul ofertei de pe piata sa intre si un lant autohton. si, pentru ca vorbeam de reactii, efectul imediat a fost ca la scurt timp de la deschiderea primului supermarket au inceput sa vina si altfel de clienti: fondurile de investitii. A decis insa sa continue in aceeasi formula de la inceput.
Intre timp, reteaua a ajuns la sase supermarketuri Univers’all in tara, un hipermarket in Bucuresti, la care se adauga patru magazine de cartier Uni’all in Constanta. Iar Petrovici, a carui politica recenta vizeaza regandirea afacerilor din portofoliul grupului, are in plan relansarea retelei. Mai exact, o extindere agresiva, pe o piata tot mai disputata de marii retaileri. De data asta, nu de unul singur.
Strategia sa prevede deschiderea a trei-cinci magazine pe an in orasele importante din tara, dar pentru acest lucru este nevoie de capital: cam cinci milioane de euro pentru fiecare unitate. De unde? “Avem doua sanse pentru dezvoltare. Fie sa vindem o parte din companie unui fond de investitii, fie sa ne imprumutam de la bancile din Romania, care sunt primitive, greoaie si vor castiguri mari intr-un timp scurt”, explica Petrovici. Drept pentru care, “convins de colegi”, dupa cum recunoaste, omul de afaceri a ales prima varianta, adica vanzarea unui pachet de actiuni al companiei. Geo Buruiana, directorul general al lantului Univers’all, povesteste ca oferta de vanzare a fost lansata, luna trecuta, catre circa 30 de fonduri de investitii. “In prezent, avem o lista scurta de fonduri cu care suntem in discutii. Vom vinde 30% din companie, iar valoarea tranzactiei va depasi 15 milioane de euro”, spune increzator Buruiana. El estimeaza ca tranzactia se va concretiza cel tarziu in vara acestui an.
Directorul general al companiei este convins ca anul acesta este momentul oportun pentru vanzare, pentru ca, spune el, sunt foarte multi bani care vin spre Romania. “Sunt foarte cautate investitiile in retail, pentru ca aceste afaceri sunt explozive. In cinci ani, perioada medie in care sta un fond de investitii, o astfel de afacere poate creste chiar si de cinci – sase ori”, estimeaza Geo Buruiana. El nu este singurul care crede in randamentele bune ale afacerilor din retail. “In momentul de fata, retailul in Romania merge extraordinar de bine”, sustine Cristian Nacu, vicepresedintele Enterprise Investors, administratorul fondului de investitii Polish Enterprise Fund V (PEF V). Fondul a cumparat exact in urma cu un an retailerul Artima, care detinea 14 magazine in vestul tarii, in urma unei tranzactii de 21 de milioane de euro. “Am cumparat in 1999 un lant de magazine polonez, El Dorado, si l-am vandut trei ani mai tarziu recuperand de aproape trei ori costul investitiei initiale”, adauga Nacu. El crede ca unui investitor local in retail ii este din ce in ce mai greu sa mearga singur la drum, fara aportul de capital si experienta unui fond de investitii, pentru ca extinderea rapida presupune costuri mari.
si Bogdan Belciu, directorul general al reprezentantei din Romania a companiei de consultanta de management A.T. Kearney, crede ca decizia de a investi si eficienta unei investitii trebuie analizate atat prin prisma beneficiilor prezente (determinate de vanzari, profit etc.), cat si prin prisma perspectivelor de crestere ale acestor beneficii. Astfel, desi vanzarile pe segmentul retail raportate la populatia Romaniei sunt sub nivelul unor tari ca Ungaria, Polonia, Cehia si mult sub nivelul tarilor din Europa de Vest, de cativa ani, piata romanesca de retail “impresioneaza prin ratele de crestere ale vanzarilor”.
Belciu adauga ca desi aceasta crestere vine pe fondul unor vanzari totale reduse in comparatie cu alte tari est-europene, ea a constituit un factor foarte important in decizia companiilor de a investi in piata de retail din Romania. In aceste conditii, adauga el, concurenta devine din ce in ce mai puternica, ceea ce creeaza presiune asupra veniturilor si profiturilor, limitand totodata oportunitatile de crestere ale jucatorilor.
In prezent, avem o lista scurta de fonduri cu care suntem in discutii. Vom vinde 30% din companie, iar valoarea tranzactiei va depasi 15 milioane de euro.
Geo Buruiana,
CEO Univers’all