Universal vine sa schimbe fata afacerilor cu muzica

Universal Music Group, cel mai important jucator la nivel international, vrea sa schimbe complet piata romaneasca de muzica, printr-o strategie bazata pe descarcarea de muzica de pe internet. Pe concurentii locali scepticismul ar putea sa-i coste. Romania este considerata de catre companiile straine din domeniul muzicii ca o noua Suedie, tara care a dat, in ultimele decenii, trupe precum ABBA, Roxette sau Ace of Base. Succesul international, din urma cu mai bine de un an, la tru



Universal Music Group, cel mai important jucator la nivel international, vrea sa schimbe complet piata romaneasca de muzica, printr-o strategie bazata pe descarcarea de muzica de pe internet. Pe concurentii locali scepticismul ar putea sa-i coste.

Romania este considerata de catre companiile straine din domeniul muzicii ca o noua Suedie, tara care a dat, in ultimele decenii, trupe precum ABBA, Roxette sau Ace of Base. Succesul international, din urma cu mai bine de un an, la trupei O-Zone a atras brusc atentia producatorilor straini de muzica asupra pietei romanesti. Peste un milion de CD-uri vandute doar in Franta, plus alte peste 600.000 de CD-uri in Germania au facut din cei trei artisti moldoveni niste oameni bogati. Alaturi de albumul “DiscO-Zone”, cele doua single-uri, “Dragostea din tei” si “Pentru tine” s-au vandut, la randul lor, in peste trei milioane de copii. “Baietii au castigat peste un milion de euro din drepturi de interpretare, iar Dan Balan, autorul cantecelor, a mai incasat in plus peste 1,5 milioane de euro doar din drepturile de autor”, spune Sorin Golea, directorul comercial al Cat Music/Media Services/Media Nova International, producatorul albumului.


Acest potential al artistilor romani, cumulat cu o serie de alte oportunitati, a facut ca liderul international din industria muzicala, Universal Music Group (UMG), sa anunte deschiderea, la inceputul lunii iunie, a unei subsidiare in Romania. Dupa ce ani de zile marile case de discuri straine erau prezente pe piata romaneasca cel mult prin licente acordate companiilor locale, primul mare jucator isi deschide reprezentanta la noi.


Universal va intra in competitie cu companii romanesti licentiate sa opereze cataloagele marilor producatori internationali, dintre care cei mai importanti sunt Media Services (licenta EMI Music International), Media Nova International (Sony BMG Music Entertainment) si A&A Records (licenta Warner Music). “Intentionam sa profitam de aceasta oportunitate si sa intram pe piata pe cont propriu, fara intermediari”, spune Victor Antippas, presedintele UMG pentru Europa Centrala si de Est. Ioana Fesnic, directorul subsidiarei nou-infiintate a Universal, spune ca intrarea Romaniei in UE in anul 2007 si, odata cu aceasta, imbunatatirea a tot ce inseamna protectia proprietatii intelectuale si a exploatarii ei, dar si faptul ca Romania este tara cu cea mai numeroasa populatie din Europa de Est, dupa Polonia, au condus la deschiderea casei de discuri in tara noastra.


“Alte argumente au mai fost cresterea pietei de muzica de la cinci milioane de euro in 2001 la aproximativ 20 de milioane de euro in 2005. In plus, numarul de abonati ai serviciilor de telefonie mobila este de aproximativ 13 milioane, ceea ce asigura premise favorabile distributiei in teritoriu pe acest nou canal”, adauga Ioana Fesnic.


Ce legatura are telefonia mobila cu o casa de discuri? Surprinzator, poate, pentru multi, o parte importanta din business planul UMG pentru Romania se bazeaza pe serviciile de telefonie. “Pentru 2007, estimam ca 60% din cifra de afaceri pentru Romania va proveni din vanzarea de CD-uri, iar 40% din vanzarea de continut catre mobile&online, din sincronizari si drepturi conexe. Pentru 2008, se asteapta ca veniturile provenite din celelalte surse sa fie egale cu veniturile aduse de vanzarea de CD-uri”, mai spune Ioana Fesnic. Daca firmele straine intuiesc potentialul exploatarii muzicii si in alt fel decat prin vanzarea de CD-uri, producatorii autohtoni sunt ceva mai sceptici. In cazul casei de discuri Roton, veniturile provin din trei activitati principale: multiplicare de casete audio si CD-uri, productie artistica si distributie. “Exploatarea repertoriului romanesc genereaza peste 80% din venituri. Exploatarea digitala (download, rington) nu genereaza pentru casele de discuri venituri care sa merite acum a fi luate in considerare. Exista, intr-adevar, un trend mondial favorabil acestei directii si ne asteptam ca, in urmatorii ani aceasta zona sa devina interesanta si din punct de vedere practic”, considera Catalin Muraru, artist & repertoire manager la Roton. Muzica online si tonurile pentru telefoane reprezinta sub 1% din cifra de afaceri pentru Cat Music/Media Services/Media Nova International, cele trei case de discuri unite sub aceeasi umbrela.
Vom vedea in anii urmatori cine va fi mai profitabil pentru lumea muzicala. Tinerii cantareti romani sau telefoanele mobile, care vor suna pe ritmuri din ce in ce mai variate.



Piata de muzica romaneasca a crescut de la cinci milioane de euro in 2001 la aproximativ 20 de milioane de euro in 2005.

Ioana Fesnic,

director UMG Romania





Cine este Universal Music Group (UMG)

• Universal Music Group este lider la nivel mondial, cu o cota 25,5%, fiind urmat de Sony BMG, cu un procentaj de 21,5%, de EMI cu 13,4% si de Warner, cu 11,3%.


• UMG functioneaza ca o retea de subsidiare, joint venture si licentiati in 75 de tari. Portofoliul companiei include 3.500 de artisti din toate genurile muzicale (rock, soul, funk, reggae, techno, clasic, jazz, rap, dance si pop)


• Printre numele grele de la UMG se numara Bon Jovi, Mariah Carey, Sheryl Crow, Eminem, 50 Cent, Jay-Z, Gwen Stefani, Shania Twain, Stevie Wonder, Sting, Bryan Adams, A-Ha, Elton John, Metallica, Rammstein, Snow Patrol, Sugababes, t.A.T.u, U2, Paul van Dyk, Zucchero, Enrique Iglesias, Juanes, Tarkan, Andrea Bocelli etc.

Sursa: UMG