Actuala reglementare a pieţei RCA de către Guvern se concentrează pe efecte şi nu rezolvă cauza principală, creşterea fulminantă a daunalităţii, iar pe termen mediu şi lung efectele negative vor fi din ce în ce mai greu de controlat şi reparat, potrivit unui comunicat al Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România (UNSAR).
"Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România atrage atenţia că, în ciuda intenţiei declarate de a consolida şi reglementa piaţa RCA, forma în care a fost aprobată Ordonanţa de Urgenţă a Guvernului privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule nu rezolvă situaţia pieţei, ci limitează, temporar, o parte dintre efecte. Mai mult, având în vedere unele dintre prevederile actului normativ, pe termen mediu şi lung efectele negative vor fi din ce în ce mai greu de controlat şi reparat", se spune în comunicat.
UNSAR precizează că se referă în principal la prevederile OUG referitoare la plafonarea preţurilor primelor şi la elementele care vor fi luate în considerare în calculul tarifelor de referinţă, aşa cum au fost comunicate de către Autoritatea pentru Supraveghere Financiară.
"Cel mai probabil, după încheierea perioadei de şase luni în care tariful este plafonat, vom asista la o revenire la tarife sustenabile pentru asigurători, situaţie care va crea din nou percepţia unor noi creşteri necontrolate şi a unei pieţe dezechilibrate", se arată în comunicat.
Conform UNSAR, presiunea noilor reglementări pusă în acest răstimp asupra industriei de asigurări va avea efecte greu de estimat, ţinând cont că se adaugă rigorilor legislaţiei europene impuse de anul acesta prin Directiva Solvabilitate II. Uniunea menţionează câteva dintre noile cerinţe care vor duce la creşterea costurilor operaţionale: obligaţia de a emite şi gestiona contracte RCA pe perioade multiplu de o lună, compensarea directă şi alte mecanisme noi care presupun dezvoltări ale sistemelor informatice. De asemenea, va creşte dauna medie, ca urmare a extinderii tipurilor de cheltuieli ce se despăgubesc pe asigurarea RCA. Mai mult, orice intervenţie în plafonarea tarifării, fără a lua în considerare reperele reale ale pieţei asigurărilor din Romania, va impacta în mod decisiv consumatorii, pentru că va conduce la o nivelare a pieţei, respectiv majorarea preţurilor pentru categoriile de clienţi cu o conduită rutieră bună şi la o reducere pentru categoriile cu grad de risc ridicat.
UNSAR susţine nevoia promovării unor măsuri sistemice care să vizeze cauzele care duc la creşterea preţului poliţelor RCA, fără a fi nevoie de intervenţia statului în piaţa liberă: măsuri de creştere a siguranţei în trafic, pentru a diminua daunalitatea; introducerea monitorizării de tip gps (telematics), pentru individualizarea comportamentului şoferilor în trafic; introducerea sistemului tabelar pentru daunele morale din vătămări corporale, aşa cum a fost elaborat de Institutul Naţional de Medicină Legală, atât pe cale amiabilă, cât şi pe cale judecătorească.
UNSAR face apel la Guvern, ASF şi Consiliul Concurenţei, dar şi la Parlament şi instituţia Preşedintelui să analizeze cu atenţie impactul măsurilor pe care le vor lua în piaţa asigurărilor deja încercată de două falimente.
"Ne exprimăm din nou disponibilitatea totală la dialog şi soluţii viabile şi sustenabile, pentru o piaţă solidă şi stabilă a asigurărilor", se mai spune în comunicat.
Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) a anunţat, în 15 septembrie, că ia în calcul stabilirea unui tarif ţintă pentru poliţele RCA de aproximativ 7.500 lei/an pentru autoutilitare de peste 16 tone, clasa bonus-malus B0. Decizia vine în urma protestelor transportatorilor rutieri.
Guvernul a aprobat, săptămâna trecută, prin ordonanţă de urgenţă, plafonarea tarifelor RCA pe o perioadă de 6 luni, la un nivel ce va fi stabilit de Autoritatea de Supraveghere Financiară. Actul normativ permite stabilirea de către ASF, pe o perioadă de şase luni, a unui tarif RCA de referinţă aplicat atât persoanelor fizice, cât şi juridice.