"Membrii UNSAR consideră că primul pas necesar ca piaţa de asigurări din România să se aşeze pe baze solide este revenirea la piaţa liberă. Doar pe o piaţă liberă, concurenţială, funcţionează segmentarea corectă pe categorii de riscuri şi, în acest fel, companiile pot oferi preţuri mai mici consumatorilor cu riscuri bune. Acest lucru nu se întâmplă în prezent: plafonarea tarifelor a dus la cazuri  în care un şofer cu o conduită rutieră bună să plătească pentru asigurare aproape cât un şofer cu istoric ridicat de daune", afirmă asigurătorii, într-un comunicat. 

În acest sens, UNSAR informează că este în dialog cu Autoritatea de Supraveghere Financiară (ASF) cu scopul de a găsi cele mai bune soluţii pentru gestionarea riscurilor crescute, astfel încât fluctuaţiile de preţ pentru anumite segmente de clienţi, în special cei consideraţi cu risc major, să poată fi atenuate. 

De asemenea, una dintre problemele majore cu care se confruntă segmentul RCA este creşterea constantă a daunalităţii pentru anumite segmente de clienţi, în principal pentru transportatori. 

"De exemplu, conform datelor agregate de UNSAR, valoarea despăgubirilor plătite şi a rezervelor de daună pentru accidente petrecute în afara ţării a crescut cu aproximativ 144% din 2012 până în 2016, iar 76% din această valoare este aferentă accidentelor produse de vehicule comerciale. De asemenea, în suma absolută valoarea despăgubirilor plătite şi a rezervelor de daună pentru accidentele produse în afara ţării de vehicule comerciale a fost de trei ori mai mare în 2016 faţă de 2012. Mai mult, valoarea daunelor plătite şi a rezervelor de daună pentru accidente produse în afara ţării reprezintă 44% din totalul despăgubirilor plătite pe RCA. Toate aceste cifre indică faptul că piaţa de asigurări din România nu este în prezent o piaţă matură, motiv pentru care şi apar disfuncţionalităţi operaţionale majore. Deşi scopul declarat al plafonării tarifelor RCA a fost echilibrarea şi stabilizarea pieţei, efectul a fost invers: plafonarea tarifelor RCA a făcut ca situaţia de criză din piaţă să se adâncească, iar adevăratul impact al acestei măsuri va putea fi determinat cu exactitate doar după o perioadă lungă", se menţionează în comunicat. 

UNSAR precizează că, în prezent, nu au fost identificate măsuri sistemice care să vizeze cauzele care au dus la dezechilibrele din piaţa RCA, fără a fi nevoie de intervenţia statului în piaţa liberă. 

"O măsură foarte importantă este creşterea siguranţei în trafic, pentru a diminua daunalitatea. În plus, UNSAR reiterează importanţa introducerii unui sistem predictibil pentru reglementarea despăgubirilor pentru daune morale asociate vătămărilor corporale, care să asigure un tratament nediscriminatoriu pentru persoanele prejudiciate şi să reducă presiunea exercitată asupra primelor RCA", spun asigurătorii. 

În acest context, UNSAR apreciază că dezbaterea pe tema legislaţiei privind RCA, organizată în cursul acestei săptămâni în comisiile reunite pentru buget-finanţe din Camera Deputaţilor şi Senat a reprezentat "un semnal foarte bun" pentru piaţa de asigurări obligatorii auto. 

"UNSAR apreciază dialogul cu autorităţile şi cu toţi ceilalţi actori implicaţi, cu scopul de a identifica cele mai bune măsuri legislative pentru o funcţionare corectă a acestui segment de asigurări. (…) în contextul lipsei de stabilitate şi predictibilitate a pieţei de asigurări obligatorii din acest moment, devine cu atât mai relevantă deschiderea Parlamentului şi a celorlalte instituţii cu atribuţii în domeniu de a identifica soluţiile optime pentru stabilizarea pieţei, obiectiv asumat şi de reprezentanţii Uniunii Naţionale a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România", a adăugat reprezentantul companiilor de profil. 

Înfiinţată în 1994, UNSAR – Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – reprezintă 20 de companii de profil. Acestea deţin o pondere de peste 90% din piaţa locală de asigurări. Activitatea UNSAR are drept obiectiv apărarea şi reprezentarea intereselor asigurătorilor şi reasigurătorilor din România, participarea la îmbunătăţirea cadrului legislativ în domeniul asigurărilor, promovarea activităţii de asigurări în România şi promovarea dezvoltării cât mai durabile a industriei asigurărilor pe plan intern şi internaţional. 

AGERPRES