Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită ca șoferii profesioniști să fie excluși de la testarea pentru COVID-19 la intrarea în țările de pe teritoriul Uniunii Europene.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) solicită ca șoferii profesioniști să fie excluși de la testarea pentru COVID-19 la intrarea în țările de pe teritoriul Uniunii Europene. Potrivit acestora, măsura cerută de Germania şi alte state membre, „a generat haos la frontierele interne UE” şi blocaje în lanţurile vitale de aprovizionare, conform unui comunicat remis marţi.
„Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită Guvernului României şi Comisiei Europene demersuri urgente pentru ca Germania şi toate Statele Membre să îşi respecte angajamentele urmând recomandările Comisiei Europene şi ale Consiliului şi astfel să excludă şoferii profesionişti de la testarea COVID-19, care provoacă în prezent perturbări majore ale lanţurilor vitale de aprovizionare în UE.
Noile măsuri impuse recent de Germania, urmată de Tirol (Austria) şi Republica Cehă care au început să solicite testarea COVID-19 a şoferilor profesionişti, provoacă haos în transportul rutier de mărfuri pe întreg teritoriul Europei, în special pe ruta comercială importantă dinspre nordul Italiei prin pasul Brenner, la frontiera Cehia-Germania (Waidhaus) şi pe Coridoarele Est-Vest”, se menţionează în comunicat.
UNTRR: Timpul de așteptare este de 24 de ore
„Este inacceptabil ca şoferii profesionişti să fie nevoiţi să stea la cozi în frontiere la temperaturi negative şi pe ninsoare, condiţii care le pot afecta sănătatea şi chiar pot conduce la infectarea cu virusul SARS-COV-2, contrar scopului măsurilor luate de Germania. Mai mult, din cele 850 de teste efectuate ieri la Vipiteno în Italia, numai un test a fost pozitiv, fapt ce demonstrează impactul foarte limitat al unor astfel de măsuri de combatere a virusului.
Aceasta nu ar trebui să fie o surpriză: şoferii de camioane lucrează în principal singuri. Izolaţi în cabina lor, nu sunt expuşi virusului. Mai mult decât atât, respectă măsuri stricte împotriva posibilei infecţii cu COVID-19, puse în aplicare de către angajatorii şi clienţii lor, inclusiv fără contact fizic la locurile de preluare şi livrare. Lăsarea şoferilor să lucreze şi să-şi continue călătoria peste graniţă este cea mai sigură soluţie la nivel economic şi uman”, mai susţin reprezentanţii UNTRR.
Potrivit acestora, Germania şi toate statele membre UE trebuie să îşi respecte angajamentele şi să excludă urgent şoferii profesionişti de la obligaţia testării COVID-19.
Încă de luna trecută, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR a adresat un apel Ministrului Transporturilor şi Infrastructurii solicitând realizarea de demersuri la nivel european pentru prevenirea colapsului lanţurilor de aprovizionare urmare a noilor restricţii COVID-19, ca răspuns la primele măsuri privind testarea COVID-19 introduse de Germania încă din decembrie 2020.
Reacția șoferilor în urma introducerii testării COVID
În acelaşi timp, Uniunea Internaţională a Transporturilor Rutiere – IRU a avertizat cu privire la o reacţie în lanţ determinată prin introducerea testării COVID-19 în Germania conducând la blocaje semnificative la frontierele UE, într-o scrisoare adresată Comisiei Europene în luna ianuarie 2021, prin care a solicitat acţiuni imediate pentru prevenirea barierelor în calea liberei circulaţii a mărfurilor şi în special excluderea şoferilor profesionişti de camioane de la cerinţele privind testul COVID-19.
La reuniunea Consiliului European din 21 ianuarie 2021, Comisia Europeană a susţinut apelul industriei transporturilor rutiere privind prevenirea colapsului lanţurilor de aprovizionare şi a solicitat în mod clar Statelor Membre UE ca orice restricţii noi să se limiteze la călătoriile neesenţiale cu excluderea transportului de mărfuri, iar la finalul reuniunii Consiliului de luna trecută, Statele Membre s-au angajat să menţină frontierele deschise şi lanţurile logistice neperturbate.
Prin Recomandarea Consiliului din 28 ianuarie 2021 de modificare a Recomandării Consiliului (UE) 2020/1475 din 13 octombrie 2020 privind o abordare coordonată a restricţiilor de liberă circulaţie ca răspuns la pandemia COVID-19, Consiliul European a confirmat propunerea Comisiei Europene de a scuti lucrătorii din transporturile rutiere şi furnizorii de servicii de transport de la obligaţiile de testare şi carantină.
Șoferii profesioniști vor să fie excluși de la testare
UNTRR reaminteşte că prin declaraţia comună a Consiliului European din 26 martie 2020, Statele Membre ale UE s-au angajat în unanimitate pentru a asigura o gestionare fără probleme a frontierelor pentru oameni şi mărfuri şi pentru a păstra funcţionarea pieţei unice, pe baza Îndrumărilor Comisiei privind implementarea Culoarelor Verzi (Green Lanes). Această orientare include principiul de a nu testa şoferii de transport de mărfuri.
„Contrar recomandărilor Comisiei Europene şi ale Consiliului, Germania, Tirol (Austria) şi Republica Cehă şi-au încălcat angajamentele prin blocarea accesului şoferilor profesionişti de transport de mărfuri fără un test COVID-19, provocând haos la frontierele interne ale UE şi perturbări majore ale lanţurilor de aprovizionare, cu consecinţe dramatice asupra pieţei unice şi vieţii a milioane de cetăţeni ai UE – la un cost imens şi fără niciun beneficiu material pentru controlul virusului”, se mai spune în comunicat.
Totodată, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România – UNTRR solicită acţiunea imediată a Guvernului României şi a Comisiei Europene, pentru a preveni barierele în calea liberei circulaţii a mărfurilor şi a exclude şoferii profesionişti de la cerinţele privind testul COVID, în scopul evitării blocării culoarelor europene de transport şi colapsului lanţurilor vitale de aprovizionare în UE.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, independentă, apolitică, fondată în 1990, care a înregistrat de la înfiinţare până în prezent peste 16.000 de firme înscrise – operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane.