”Nu înțelegem anumite comparații făcute cu 2013 (sau 2010 de când prețul motorinei a crescut cu 56% până astăzi!) Preţul motorinei în decembrie 2008 era 3,2 lei/litru, iar din aprilie 2014, preţul este de 6,4 lei/litru. Dublu. Statul încasează deja mai puțini bani în valori absolute din acciză, decât anul trecut, deși valoarea accizei pe litru de carburant a crescut”, spun reprezentanții Uniunea Națională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR). Potrivit lor, din cauza scăderii drastice a consumului de carburant, statul încasează mai puțini bani din acciză.

”Scăderea consumului cu 13% nu ar fi adus niciun ban în plus la bugetul consolidat, depășirea cu 5,7 % a acestui prag minim, aduce o gaură în bugetul de stat. Efectul rambursării accizei care ar fi putut fi benefic pentru firmele de transport marfă și de pasageri, este, în acest moment, redus substanțial din cauza creșterii prețului barilului de petrol la nivel mondial și, în consecință, a prețului carburanților la pompă, inclusiv în România”, mai spun ei. Cotația petrolului a depășit din nou pragul de 100 de dolari. Iar preţul petrolului pe termen mediu şi lung va înregistra creşteri, din cauză că petrolul este o resursă limitată, iar cererea este în permanenţă creştere.

”Mai mult decât atât, acestei creșteri a prețului petrolului i se adaugă și efectul creșterii accizelor în întreaga Uniune Europeană, cele două conducând la scăderea puterii de cumpărare a firmelor, respectiv la diminuarea puterii de achiziție de carburant”, au adăugat reprezentanții UNTRR.  În ceea ce privește accizarea motorinei, potrivit lor, sub președinția irlandeză a Uniunii Europene s-a propus în ianuarie 2013, creșterea treptată a ratelor minime de la 340Euro/1000 litri în 2015 la mai mult de 550Euro/1000 litri în 2027 (418 Euro/1000 litri în 2018; 450 Euro/1000 litri în 2021 și  490 Euro/1000 litri în 2024). Ca urmare, ratele minime de accizare a motorinei pentru 2027 ar putea fi mai mari decât ratele minime de impozitare pentru benzină. În prezent, acciza minimă pentru motorină în UE este de 330 EUR/1000 litri.

”Există măsuri de bune practici ale statelor membre ale Uniunii Europene care sunt aplicate tocmai pentru a reduce din efectele celor două cauze asupra firmelor de transport. În acest sens, menționăm exemplul Ungariei, țară în care procedura de rambursare a accizei suplimentare a început în anul 2011. La momentul respectiv, se realiza rambursarea trimestrială a 2 eurocenți pe litru de motorină, iar în prezent rambursarea a urcat la 5,5 eurocenți/litru de motorină, lunar, oferind în plus și posibilitatea de compensare a celorlalte taxe datorate statului”, au adăugat ei.  

Totodată, în Ungaria, procedura de rambursare a accizei suplimentare este extrem de simplă, axându-se pe rambursarea din sumele deja colectate de către stat, și realizându-se prin înregistrarea inițială a firmelor și depunerea electronică a cererilor de rambursare.