'Noua lege RCA a fost adoptată pentru evitarea pe viitor a situaţiilor care au condus la explozia tarifelor RCA, fapt care a determinat plafonarea acestora pe ultimele şase luni. Totodată, patronatele din transporturile rutiere îşi exprimă convingerea că, după expirarea perioadei de plafonare a tarifelor RCA, nu va fi justificată în niciun fel creşterea preţurilor, întrucât tarifele plafonate au fost calculate conform formulei şi datelor statistice cuprinse în noua lege, iar asigurătorii au înregistrat profit pe segmentul RCA pe perioada plafonării', se arată într-un comunicat de presă al UNTRR. 

În plus, patronatele din transporturile rutiere solicită Autorităţii de Supraveghere Financiară (ASF) atât urgentarea stabilirii normelor pentru noua lege RCA, cu participarea tuturor patronatelor interesate, cât şi ca noile norme să fie elaborate în spiritul legii şi al intereselor asiguraţilor pentru evitarea pe viitor a derapajelor care au condus la blocarea pieţei. 

ASF a anunţat, miercuri, într-o conferinţă de presă, că ultima zi cu tarife plafonate la RCA este joi, 18 mai 2017, iar reprezentanţii autorităţilor nu vor mai prelungi perioada. 

"Mâine este ultima zi în care mai avem tarife plafonate. Din discuţiile pe care noi le-am avut cu Guvernul şi cu reprezentanţii Parlamentului ştiu că nu se vor mai prelungi. Tarifele de referinţă vor intra în vigoare a doua zi după ce plafonarea a expirat", a spus prim-vicepreşedintele ASF, Cornel Coca Constantinescu. 

Potrivit reprezentantului ASF, clienţii cu risc ridicat se pot aştepta la creşteri de tarife. 

O persoană fizică cu vârsta între 31 şi 40 de ani ce deţine o maşină cu capacitatea cilindrică până la 1.400 centimetri cubi are stabilit un tarif de referinţă la poliţa RCA de 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei, conform datelor prezentate de prim-vicepreşedintele Autorităţii de Supraveghere Financiară. 

Unul dintre exemplele prezentate se referă la autoturisme utilizate de persoane fizice de 31- 40 de ani, cu 1.201-1.400 centimetri cubi. Indicatorii sunt frecvenţa daunelor istorice de 4,2%, dauna medie istorică de 5.474 lei, prima de risc model GLM (rezerva de daune neavizată) inclusiv încărcarea de siguranţă de 234 lei, daunele întâmplate, dar neraportate (IBNR) de 18,5% inflaţia daunelor de 3,5% şi prima de risc de referinţă de 287 lei. Cheltuielile de achiziţie şi administrare variabile au fost stabilite la 25%, încărcarea BM (bonus-malus) de 21,3% şi un profit de 3%. 

Astfel, tariful de referinţă pentru o poliţă RCA încheiată pe un an de zile de persoanele cu vârsta între 31 şi 40 de ani, ce deţin un autoturism cu capacitatea cilindrică cuprinsă între 1.201 şi 1.400 cmc, este 506 lei, cu 17% sub tariful de primă maxim, stabilit pentru această categorie, de 610 lei. 

Un alt exemplu este pentru persoanele juridice cu autoturisme de 1.401-1.600 cmc. Indicatorii luaţi în calcul sunt frecvenţa daunelor de 9,3%, dauna medie inclusiv încărcarea de siguranţă şi daune mari de 5.065 lei, IBNR de 18,5% şi inflaţie a daunelor de 3,5%. Prima de risc de referinţă este de 575 lei. Cheltuielile de achiziţie şi adminstrare variabile sunt de 25%, încărcarea BM de 16,6% şi profitul de 3%. În acest caz, persoane juridice ce deţin un autoturism cu capacitate cilindrică între 1.401 şi 1.600 cmc, tariful de referinţă este 957 de lei, faţă de un tarif de primă maxim de 992 lei (-4%). 

Conform datelor ASF, pentru autovehiculele destinate transportului de marfă (persoane juridice) cu masa de peste 16 tone, tariful de referinţă este 7.314 lei, mai mic cu 3% faţă de tariful de primă maxim stabilit pentru această categorie (7.534 lei). De asemenea, pentru autovehiculele destinate transportului de persoane deţinute atât de persoane fizice, cât şi juridice, cu o capacitate mai mare de 40 de locuri, tariful de referinţă are valoarea de 5.616 lei, cu 15% mai puţin decât tariful de primă maxim care se aplica acestei categorii (6.600 lei). 

Camera Deputaţilor a adoptat marţi, cu 226 de voturi ''pentru'', 25 ''împotrivă'' şi 4 abţineri, proiectul de lege privind asigurarea obligatorie de răspundere civilă auto pentru prejudicii produse terţilor prin accidente de vehicule şi tramvaie.

AGERPRES