Consumul anual de carburant în România, este de aproximativ 7 miliarde litri, din care cinci miliarde de litri motorină şi două miliarde de litri de benzină.
Cei 38 de bani în plus la acciza actuală ar putea aduce statului 45,22 bani (acciza + TVA) pentru fiecare litru de motorină şi benzină. Suma colectată suplimentar ajunge la circa 3,16 miliarde, doar în situația în care nivelul consumului de motorină şi benzină va fi menținut.
"În cazul în care statul va majora acciza cu 38 de bani pe litrul de motorină şi benzină, transportatorii români care efectuează operaţiuni de transport internaţional vor fi obligaţi să alimenteze în afara ţării, iar prin reorientarea alimentării a doar 15% din volumul actual de motorină vândut în România şi a scăderii cu acelaşi procent al alimentării cu benzina, se anulează orice câştig ipotetic al statului român!", se arată în comunicat.
Circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali de pe teritoriul României s-ar putea reorienta în afara ţării, ceea ce va afecta considerabil bugetul de stat.
"Realitatea indică faptul că circa 70% din alimentările actuale ale transportatorilor internaţionali (români şi străini) de pe teritoriul României s-ar putea reorienta imediat în afara României ceea ce ar conduce la un impact dezastruos asupra bugetului statului român. De exemplu, un operator român care face transport internaţional cu 200 de camioane şi în prezent alimentează lunar 300.000 litri de motorina în România şi 300.000 litri de motorină în afara României, în cazul majorării accizei la motorină va alimenta lunar cel puţin 500.000 litri de motorină în afara României şi sub 100.000 litri de motorină în România", conform UNTRR.
Reorientarea consumatorilor de carburant, de a alimenta în alte țări, aduce o pierdere de 15% din carburantul alimentat în România anual, fapt ce conduce la pierderi în bugetul de stat.
"Prin pierderea întregii accize aplicate în prezent, de 330 euro/1000 litri la motorină şi de 359 euro/1000 litri la benzină, a majorării de 38 de bani şi a TVA-ului aferent (aplicat atât preţului motorinei, accizei, cât şi majorării acesteia) – statul român, deşi teoretic ar beneficia virtual de încasări de aproximativ 3,16 miliarde lei doar din majorarea accizei la motorină şi benzină, în practică nu va încasa în valoare absolută mai mulţi bani!” se mai spune în comunicat.
„Va încasa mai mulţi bani în valoare unitară – pe fiecare litru de motorină vândut în România însă în situaţia scăderii consumului de motorină cu mai mult de 15% în România, statul român va încasa mai puţini bani decât înainte de majorarea accizei", conform textului.
În 2014 statul român și-a propus să încaseze 50,6 milioane euro lunar din supra-acciza, din care circa 36 milioane euro din acciza suplimentară la motorină şi aproape 15 milioane euro din acciza suplimentară la benzină, potrivit spuselor transportatorii rutieri care au atras atenția asupra acestui fapt.
"Statisticile au confirmat ca s-a încasat lunar cu aproape 11 milioane de euro mai puţin, din care 3 milioane euro mai puţin la motorină şi 8 milioane euro mai puţin la benzină. În iulie 2014, Institutul Naţional de Statistică indica o scădere de 18,5% a valorii carburantului vândut în România", au declarat ei.
Autorităţile sunt atenționate de UNTRR că schema de rambursare a accizei suplimentare nu a funcționat optim, întrucât toţi transportatorii rutieri români care operează curse internaţionale alimentează în afara ţării. Este și cazul transportatorilor care nu au curse externe, dar se află la granița țării și au renunțat să mai alimenteze în țară.
Sumele restituite reprezintă sub 3% din bugetele de peste 600 milioane lei alocate teoretic anual, în practică pe fluxul de lichidităţi al Ministerului Finanţelor. Sumele alocate în bugetele reale sunt disponibile la începutul și la finalul anului, la nivel de 2-3% din bugetele teoretice.
UNTRR sugerează statului să atragă un consum de carburant, prin a restituiu TVA-ul uşor şi predictibil românilor şi străinilor, astfel încât să şi colecteze acciza.
"Sugerăm statului să restituie TVA uşor şi predictibil românilor şi străinilor şi astfel să atragă consum de carburant în România şi să colecteze aceeaşi acciză de azi şi TVA, dar de la un volum mai mare. Astăzi statul câştigă din ce nu restituie, abordare care va duce la o reducere a volumelor spre bucuria vecinilor şi spre tristeţea românilor", spune Uniunea.
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) promovează şi apără interesele transportatorilor rutieri pe plan intern şi internaţional, înregistrând de la înfiinţare până în prezent peste 14.000 membri operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă.