Stagnarea pieţei auto occidentale a împins comercianţii să ofere clienţilor cât mai multe mijloace de informare şi achiziţionare. Internetul câştigă rapid teren, trasând un nou trend.

Un studiu al companiei de consultanţă Capgemini, realizat pe pieţele din Europa Occidentală, America de Nord şi China, relevă faptul că obiceiurile de achiziţionare a maşinilor de către clienţi se modifică. Tot mai mulţi preferă să utilizeze internetul ca sursă de informare şi chiar ca instrument de cumpărare în detrimentul prezentării la showroomuri. În România însă, situaţia diferă radical. „Achiziţia maşinilor online este un proiect a cărui implementare o considerăm plauzibilă în viitorul nu tocmai apropiat în România. Plata online şi, mai ales, procesarea online a documentelor aferente achiziţiei unei maşini sunt proceduri cu care noi toţi ne vom familiariza mai lent“, a declarat pentru Capital Cristian Vlasin, area sales manager BMW Group Romania.

Raportul CarsOnline realizat de Capgemini menţionează ca principale tendinţe în comerţul cu maşini orientarea clienţilor către achiziţionarea pe web, interesul tot mai mare pentru maşinile ecologice, nevoia de informare rapidă şi comunicarea directă cu vânzătorul via internet. Dacă în urmă cu şase ani numai 2% dintre clienţi menţionau site-urile web ca principal mijloc de cumpărare, în 2007, nu mai puţin de 20% apelează la această idee. Cum s-a ajuns la acest rezultat? În primul rând, datorită faptului că formatul electronic nu mai este o necunoscută. Peste 80% dintre clienţi caută întâi site-uri cu informaţii despre maşini când se interesează despre viitorul lor vehicul. Utilizarea paginilor web ale companiilor producătoare este primul pas, urmând apoi alte site-uri, în special cu opinii ale unor posesori de modele asemănătoare. În studiul menţionat, analiştii Capgemini consideră că 29% dintre utilizatorii internetului cer informaţii de la alţi cumpărători utilizând blogurile sau forumurile.

Comercianţii se mişcă repede sau pierd clientul

O altă caracteristică extrem de importantă a paginilor web este rapiditatea circulaţiei informaţiilor. În acest an, 34% dintre clienţii europeni şi americani de maşini consideră că răspunsul la întrebările lor ar trebui să sosească în maximum patru ore. Dacă nu primesc datele în acest interval, caută alt dealer sau chiar altă marcă. Conform Capgemini, 50% vor căuta un nou comerciant, în timp ce 25% vor contacta reprezentantul altei mărci. „Producătorii trebuie să ia în seamă forţa serviciilor online. O parte semnificativă a informaţiilor despre produse se obţine pe aceste canale şi ar trebui să îşi orienteze eforturile de marketing şi în acest sens“, consideră Nick Gill, analist Capgemini. În România, mulţi dintre importatorii contactaţi de Capital s-au eschivat de la un răspuns despre oportunitatea utilizării webului ca sistem de achiziţie, motivând că nu au luat până acum în calcul un astfel de instrument. Cu toate acestea, „comanda on-line ar fi bine venită şi ar simplifica substanţial procesul de vânzare, însă deocamdată nu vedem posibilă implementarea acesteia în viitorul apropiat în ţările din Europa Centrală şi de Est“, spune Cristian Vlasin. În opinia reprezentantului BMW, această situaţie este cauzată şi de faptul că „încă nu avem toate documentele disponibile în format electronic, conexiunea internet este încă în stadiul de proiect pentru mulţi dintre noi, ceea ce menţine o doză de neîncredere în buna funcţionare a acestor sisteme şi o reticenţă a utilizării lor“.

Dezavantaje

În ciuda rapidităţii tranzacţiei, a reducerii costurilor necesare logisticii care se reflectă şi în preţul produsului, precum şi a posibilităţii de a compara pe loc maşinile selectate anterior, noua tendinţă de pe pieţele internaţionale are şi dezavantaje:
• multe companii de comerţ electronic au dat faliment în ultima perioadă
• maşina cumpărată pe net nu poate fi testată
• în unele cazuri, livrarea maşinii întârzie deranjant de mult
• este mai greu de negociat preţul pentru opţionale, garanţie, asigurare