Unul din doi copii a fost diagnosticat cu anxietate. Pandemia i-a afectat grav
Studiul Organizației Salvați Copiii România arată că peste 90% dintre copiii din România care au avut nevoie de terapie psihologică în ultimul an, au dezvoltat tulburări emoționale. Acestea și-au făcut apariția din cauza pandemiei de coronavirus. Mai mult decât atât, studiul arată că un adolescent din doi a fost diagnosticat cu anxietate.
Studiul mai arată că un copil din trei s-a confruntat cu stări de anxietate și a avut nevoie de consiliere și suport psiho-emoțional, procentul crescând la peste 50% în cazul adolescenților, mergând până la consecințe extrem de grave, și anume tentative de suicid. Un procent de 8,1% din cazurile diagnosticate nu au legătură cu contextul pandemic actual.
Organizația Salvați Copiii spune că în intervalul martie 2020 – martie 2021 a preluat un număr de 678 de copii și adolescenți în centrele sale. Aceștia au dezvoltat diferite tulburări emoționale, majoritatea din cauza contextului psiho-social.
„Restricțiile impuse de pandemie au modificat dramatic viața copiilor. Nu au mai mers la grădiniță sau la școală, nu au mai interacționat unii cu ceilalți, au fost expuși stărilor emoționale negative ale adulților – frica, angoasele, nesiguranța – și chiar îmbolnăvirii celor dragi. Mai mult, copiii au fost nevoiți să facă un efort greu și pentru un adult, să își depășească temerile și incertitudinile și să facă față școlii online, pentru care nu aveau exercițiu. Anxietatea pe care au dezvoltat-o nu e simplă reacție, ea se poate transforma în traumă, dacă nu primește consiliere terapeutică adecvată”, a explicat Gabriela Alexandrescu, președinte executiv Salvați Copiii România.
Regulile de izolare au provocat cele mai mari dificultăți
Studiul mai arată că, în ceea ce privește distribuția pe vârste, pentru preadolescenți, respectarea regulilor de izolare pare să fi generat cele mai mari dificultăți, următoarele diagnostice ca prevalență în cazuistică fiind anxietatea și tulburările de control al impulsurilor.
Disconfortul emoțional provocat de nevoia rapidă de adaptare la școala online, imposibilitatea menținerii interacțiunilor directe, dereglarea rutinelor cotidiene a fost greu de gestionat. Pe lângă copii, și părinții s-au simțit epuizați psihic și emoțional, nemaigăsind soluții adecvate pentru a oferi suport copiilor, se mai arată în studiu.
În cazul adolescenților, peste jumătate dintre cazurile înregistrate de centrele de consiliere ale Salvați Copiii reprezintă cazuri de anxietate. Îngrijorător este și faptul că, la această grupă de vârstă, s-au înregistrat și cinci tentative de suicid.
Absența interacțiunilor directe cu grupul de prieteni, timpul crescut petrecut în fața ecranelor, avalanșa de emoții și intensitatea trăirii acestora au afectat capacitatea de autoreglare emoțională în rândul adolescenților. De asemenea, se remarcă o scădere a interesului pentru activitățile școlare, se mai arată în studiu.
Sursă foto: Dreamstime