Nu-i place să facă estimări în ceea ce priveşte sfârşitul crizei, întrucât nu se consideră un specialist în economie, însă este de părere că lumea va arăta altfel după ce criza se va termina. Este Bogdan Ungureanu, directorul editurii Publica,  editură care a adus în România nume precum Alan Greenspan, Paul Krugman sau Richard Branson. Bogdan Ungureanu a acceptat să răspundă la câteva întrebări ale CAPITAL Online.

CAPITAL: Când a apărut Publica era pe piaţă o nevoie a publicului român de carte economică şi de business?

Bogdan Ungureanu: Publica a luat naştere, în 2007, mai mult dintr-un hobby, respectiv din cărţile de business pe care noi le-am citit de-a lungul anilor şi care ne-au plăcut. Am considerat ca e momentul să începem să le prezentăm şi publicului român, în special oamenilor de afaceri.

Se simţea nevoia unor cărti de business „adevărate”, întrucât există foarte multe cărţi auto-intitulate „de afaceri”, dar care sunt mai mult nişte ghiduri, gen „cum să faci avere în 5 zile”. Selecţia noastră are mai mult autorul din spatele cărţii. Dacă autorul este un om care spune ceva, atunci ne orientăm în direcţia respectivă.

CAPITAL: Aţi venit pe piaţă cu autori care au nume sonore. Oricine e cât de cât familiar cu domeniul economic a auzit de un Krugman, de un Anthony Davis, de un Branson. Sunt interesaţi românii de astfel de titluri, de astfel de autori?

B.U.: Personalitatea românului în general se orientează mult către Vest. Se uită mult în afara graniţelor, şi atunci mulţi sunt deja la curent cu numele acestor autori. O mică parte din publicul nostru ţintă chiar a citit aceste cărţi în engleză. Pe de altă parte, oricât de bun cunoscător al unei limbi străine eşti, e cu totul altceva să citeşti o carte în limba maternă. 

„Românul citeşte puţin”

CAPITAL: Oamenii de afaceri citesc cărţi de business? Sau, altfel spus, se pot învăţa afacerile şi din cărţi?

B.U.: Se citeşte puţin în România. La nivel general. Mai ales pe cartea de business pot să zic că se citeşte şi mai puţin. Românul citeşte puţin şi, de fapt, nu realizează că cititul îl poate ajuta foarte mult. Iau un exemplu: absolvent de facultate, mai mult sau mai puţin interesat de ce studiază acolo şi, din pacate, vede mai mult sau mai puţin, părerea mea că mai puţin, responsabilităţile lui viitoare. Studiază într-un anumit domeniu, termină facultatea, ajunge să lucreze într-un anumit domeniu. Poată sa fie domeniul pe care l-a studiat sau, de cele mai multe ori, poate să nu fie. În momentul în care a ajuns într-o companie şi se loveşte de anumite probleme, abia atunci se întreabă „Ce fac?”. „Ori învăţ de la cineva care e în companie sau din departament, îl analizez, văd ce face el şi îl iau cumva ca pe model, ori încerc să mă reorientez către alte surse informaţionale”. Având în vedere că puţini citesc, puţini sunt cei care apelează la o carte.

O posibilă cauză a faptului că lumea citeşte mai puţin decât ar trebui: din păcate, e multă maculatură. Se publică pe bandă rulantă, fără a se face o selecţie. Tocmai de aceea, unul din punctele bune ale crizei actuale este că pune mult accent pe calitate. Fie că este vorba de cărţi sau de produse din orice ramură, se vor filtra foarte multe acum. Acum se va vedea cu adevărat cine oferă servicii de calitate.

0-31472-003.jpgCAPITAL: Ce impact a avut criza economică asupra interesului românilor vis-a-vis de cartea economică şi de afaceri? A crescut interesul, curiozitatea?

B.U.: Da, a crescut interesul. Deja din toamna anului trecut, când abia se menţiona criza, interesul a început să crească. În sensul că vedem cereri din ce în ce mai crescute din partea companiilor.

Şi aici e o altă discuţie: pe baza bugetelor care scad sau sunt foarte atent gestionate e posibil ca în principal departamentele de HR ale marilor companii să vadă cartea de business ca pe un intrument de dezvoltare personală şi profesională, cumva în detrimentul programelor de training. Părerea mea e că nu ar trebui să le vadă aşa. Eu le-aş vedea ca pe produse complementare.

Sunt cărţi de business, semnate de autori de renume, pe baza cărora au fost create programe de training. Companiile le vad cumva ca pe lucruri concurenţiale din cauza costurilor. Iei în calcul un cadou, să zic aşa, o carte pentru un angajat de-al tău care costă câteva sute de mii de lei şi compari cu costurile unui team-building care, pe cap de angajat, poate ajunge la câteva milioane.

„România are o mare problemă la nivel de responsabilitate”

CAPITAL: Este criza o prioritate pentru un editor de carte economică? Adică aveţi de gând sa aduceţi tot mai multe titluri care au legatură cu criza?  De exemplu Krugman, de curând a venit Greenspan, al carui nume este legat direct de criză.

B.U.: E cu dus şi întors. Revin la faptul ca se citeşte puţin în România. Nu ştiu cât de pregătită e piaţa să asimileze un număr mai mare de cărţi. Noi nu facem asta. Noi ne continuăm planul nostru. Pur şi simplu facem ce ne-am gândit de la început. Pe Krugman, de exemplu, l-am soclicitat anul trecut, înainte să devină laureat al premiului Nobel. E adevarat ca s-a potrivit, dar nu am gândit-o aşa: „Hai să facem ceva în întâmpinarea nevoii de criză”. Încercăm să publicăm autorii pe care i-am gândit de la început, cei care pot produce o schimbare în orice moment, nu numai acum că e criză.

CAPITAL: Pentru că tot ai vorbit de schimbare, ce impact au termeni precum cel de „schimbare” pentru români? Sunt pregătiţi românii pentru schimbări?

0-31473-003.jpgB.U.: Mai mult sau mai puţin în perioada asta, chiar şi cel care nu este pregătit pentru o schimbare, într-o zi se pregăteşte pentru schimbare sau va face faţă.

România are o mare problemă la nivel de responsabilitate, la modul că nu se învaţă deja din perioada liceului sau a facultăţii. Nu suntem învăţaţi că, de fapt, dacă ţintim spre a face bani şi a ne descurca în viaţă, trebuie să fim şi responsabili. Toţi visează la bani, toţi visează la îmbogăţire, puţini se gândesc şi la responsabilitate. Şi de asta spun că în perioada asta creşte nivelul responsabilităţii în orice domeniu. Dacă pentru comerţ criza va filtra produsele de calitate, şi în piaţa muncii vor reuşi cei care vor şti să-şi asume nişte responsabilităţi, nişte decizii coerente cu momentul ăsta.

„Căutăm autori români”

CAPITAL: Stilul occidental de a gândi poate reprezenta un model pentru România?

B.U.: Are şi părţile lui bune, şi părţile lui rele. Trebuie să alegem ce e bun. Şi aici nu există o regulă. Dacă ar fi, toţi am reuşi în viaţă. Fiecare trebuie să ştie să cearnă.  Părerea mea e că sunt multe lucruri bune, dar din păcate nu le filtrăm. Din păcate a trecut foarte puţin timp de la Revoluţie şi probabil că am fost cumva grăbiţi în dezvoltarea asta care a trecut ca un tăvălug peste noi şi nu am ştiut să filtrăm. Cred că e important să ştii cum să alegi. Şi fiecare zi, în fiecare moment din timpul nostru petrecut la serviciu sau acasă, implică decizii. Trebuie să ştim să luăm decizii. Aşa e şi cu modelul occidental. Trebuie să ştim ce să alegem.

CAPITAL: Dacă ar fi  să vă gândiţi să publicaţi un autor român, care ar fi acela?

B.U.: Din septembrie 2008 încercăm sa identificăm şi autori români. Şi avem deja două proiecte ale unor autori români ale căror nume nu aş vrea să le fac publice. Dar pot spune că vin din domeniul marketingului. Îmi doresc foarte mult să publicăm şi autori români.  E adevarat că e… dificil să găseşti români care să se potrivească şi să se încadreze într-o serie de nume precum cel al lui  Richard Branson. Cred cu convingere că există şi la noi, numai că poate nu ies foarte mult în faţă, nu sunt foarte cunoscuţi publicului larg. E una din dorinţele noastre mari să ieşim şi cu autori români.

CAPITAL: Întrebare de final: cum vede un editor de carte economică ieşirea din criză? Când va avea loc aceasta şi cum vor arăta lucrurile dupa aceea? Vor fi ca înainte?

B.U.: Nu-mi pune întrebarea asta. Nu sunt specialist în economie. Cred că, la modul general, prin responsabilitatea lucrului pe care ţi-l asumi de la început, pentru care lupţi să-l duci la bun sfârşit. Cred foarte mult în afaceri, ca într-un vis cu ochii deschişi, un vis în care crezi. Spre deosebire de un vis de noapte, îl poţi vedea pus în practică zi de zi.

Lumea, cu siguranţă va arăta altfel. Sunt multe lucruri de învăţat din criză: să ne respectăm reciproc, să avem încredere unii în alţii şi să ne asumăm lucrurile pe care le facem. Eu am o mare „problemă” cu partea asta de responsabilitate. Iau ca model civilizaţia japoneză, unde japonezii se susţin până la moarte şi avem de învăţat foarte mult de la ei.


Editura Publica este specializată în publicarea de cărţi de afaceri, economie şi ştiinţe sociale. S-a lansat în mai 2007 cu best-seller-ul Funky Business de Kjell Nordstrom şi Jonas Ridderstrale. În noiembrie 2007, Publica a lansat seria de conferinţe „Meet The Thinkers”, care mijloceşte întâlnirea dintre autorii din portofoliul editurii şi comunitatea oamenilor de afaceri din România. Printre ultimele apariţii se află „Întoarcerea economiei declinului şi criza din 2008”, a laureatului premiului Nobel pentru economie din 2008, Paul Krugman.

Bogdan Ungureanu, directorul editurii Publica, are 32 de ani, a terminat Facultatea de limbi  străine, secţia germană – engleză şi are un master în traduceri-terminologie. În trecut a fost colaborator la Centrul de Carte Germană  şi bursier al Targului de Carte de la Frankfurt 2008 în Invitation Programme for Exhibitors.