Pe fondul trendului descrescator al burselor americane, actiuni de renume incep sa ingenuncheze. Cea mai rasunatoare cadere este cea a actiunilor General Motors (simbol GM, pe NYSE) care au atins o valoare atat de scazuta, la nivelul anului 1975. Mai exact, pe 2 ianuarie 1975, o actiune GM valora 11,68 dolari, atunci fiind ultima data cand acest titlu a scazut sub 12 dolari. La inchiderea de ieri, GM a intrat iarasi sub pragul de 12 dolari, cu o valoare de 11,43, in scadere cu 10,8%. Asta ar ins
Pe fondul trendului descrescator al burselor americane, actiuni de renume incep sa ingenuncheze. Cea mai rasunatoare cadere este cea a actiunilor General Motors (simbol GM, pe NYSE) care au atins o valoare atat de scazuta, la nivelul anului 1975. Mai exact, pe 2 ianuarie 1975, o actiune GM valora 11,68 dolari, atunci fiind ultima data cand acest titlu a scazut sub 12 dolari. La inchiderea de ieri, GM a intrat iarasi sub pragul de 12 dolari, cu o valoare de 11,43, in scadere cu 10,8%. Asta ar inseamna ca daca un investitor ar fi cumparat la inceputul lui 1975 si ar fi gasit in pod actiunile de acum 33 de ani, ar vinde pe pierdere. Lucru ce contravine regulii care spune ca la bursa castigi pe termen lung.
La aceasta ora, bursa de la New York nu s-a inchis, iar GM continua sa scada pe intraday, dupa doua scurte reveniri spre 11,70 USD, prima data incercand de cinci ori sa sparga pragul, a doua oara ca varf solitar. La ora postarii stirii, GM se indreapta vertiginos spre depasirea minimului zilei, fiind la 11,33 USD, si mai avand timp de fluctuatie de doua ore. Maximul ultimelor 52 de saptamani a fost de 43,20 USD, iar finele lui mai plasa tilurile la 22 USD. Primul semnal de alarma a fost scaderea sub nivelul anului 1982, de 17,50 USD.
Primul dintre motivele pe care analistii pietei de peste Ocean le vehiculeaza este pe fond pur speculativ, cand Goldman Sachs a redus ratingul de recomandare de la „Vinde” la „Neutru” si a redus targetul de pret de la 19 USD la 11 USD, cu avertizarea ca situatia se va inrautati in general pentru intreaga piata a constructorilor americani de autovehicule. In nota spre investitori, consultantul Patrick Archambault scrie: „ne asteptam ca actiunile GM sa performeze slab pe masura ce fundamentele pietei se inrautatesc, lucru ce duce la o exacerbare a temerii intrarii in lipsa de lichiditati. Credem ca cash-flow-ul de la GM a scazut in acest an, iar in urmatorul este posibil sa fie nevoie de o majorare de capital, lucru ce ar duce la o diluare a actionarilor si o reducere a dividendelor”.
Rick Wagoner, presedinte si CEO al General Motors, a declarat recent ca ei si-au ajustat oferta dupa cererile din piata. Adica de la camioane si SUV-uri, au trecut la berline si crossovers. „Avem o baza de pornire bunasi cred ca indiferent ce s-ar intampla, vom termina anul cu bine”, mentioneaza Wagoner. Archambault atrage atentia asupra faptului ca recentele reduceri de costuri si din productia de camioane nu sunt un semnla bun pentru investitori.
Printre alte titluri cu ghinion se numara Ford, care a ajuns la minimul ultimelor 52 de saptamani, cu inchidere ieri pe 5,07 USD, si un minim al zilei de 4,94 USD. Si el sta prost pe intraday azi. Dupa ce a fluctuat in jurul lui 5,00 USD, s-a dus sub pragul psihologic, oprindu-se la 4,90 USD.
UPDATE:
Alte motive care au dus la aceasta cadere au inceput sa apara inca din ultimii ani. In octombrie 2005 a avut loc un control din partea autoritatii de verificare a tranzactiilor bursiere din SUA (Securities and Exchange Comission), urmata in decembrie acelasi an de demisia directorului financiar John Devine. Inca doua demisii au venit in mai 2006, ale lui Paul Schimdt de la control intern si Peter Bible, seful departamentului de contabilitate.
O lovitura de imagine mai este faptul ca, in urma caderii accentuate din ultimele doua luni, valoare de piata a General Motors a ajuns la 6,5 miliarde de dolari, mai putin decat Bed, Bath and Beyond care se situeaza la 7,3 miliarde de dolari.
Un argument adus de seful GM Rick Wagoner celor care sustin ca firma are nevoie de o infuzie de capital este ca, la finele primului trimestru, gigantul avea lichiditati si credite contractate in valoare de 31 miliarde de dolari. „Daca acesti bani se vor termina, avem la dispozitie destule forme de finantare”, a adaugat el, fara sa le mentioneze clar. Sigur ca are un cuvant greu de spus si din pozitia lui nu ar fi cazul sa dea explicatii. Daca a spus ca poate sa gaseasca bani, este sigur ca ii va si gasi. Are solutia apelarii la diverse fonduri. Dar trebuie sa ne gandim putin ca de la instalarea sa in functie, la 31 mai 2000, pana in prezent, titlurile GM au scazut cu 84%.
UPDATE 2:
In ultimele doua ore de tranzactionare, titlurile General Motors au mai incercat de doua ori sa sparga pragul de 11,70 USD, dar fara succes. In fine, ziua s-a inchis la 11,55 USD, exact valoarea de deschidere, cu 1,05% mai mult decat ziua precedenta. Dar, avand in vedere ca deschiderea si inchiderea sunt identice, iar valoarea este foarte apropiata mediei dintre valorile extreme ale zilei, maine orice este posibil.