Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) reclamă tratamentul „discriminatoriu” la care sunt supuşi şoferii pe teritoriul Ungariei, care „se finanţează pe spatele transportatorilor rutieri din România, prin amenzile fără acoperire legală”.Controale fictive şi sancţiuni abuzive„Sub pretextul unor controale de rutină privind siguranţa traficului rutier, autorităţile ungare sancţionează abuziv, cu precădere transportatorii r
Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) reclamă tratamentul „discriminatoriu” la care sunt supuşi şoferii pe teritoriul Ungariei, care „se finanţează pe spatele transportatorilor rutieri din România, prin amenzile fără acoperire legală”.
Controale fictive şi sancţiuni abuzive
„Sub pretextul unor controale de rutină privind siguranţa traficului rutier, autorităţile ungare sancţionează abuziv, cu precădere transportatorii români (…) Se poate spune chiar că statul ungar se finanţează pe spatele transportatorilor rutieri din România, prin amenzile fără acoperire legală – de 2-4 ori mai mari, sau amenzi ilegale pentru motive imaginare, colectate pe loc (camioanele sunt blocate până la plata amenzilor)”, se arată într-un comunicat al UNTRR.
Potrivit, UNTRR autorităţile ungare sugerează celor care se consideră nedreptăţiţi să conteste în instanţă amenzile respective care, în majoritatea cazurilor, sunt cuprinse între 800 şi 2.000 euro.
Transportatorii de marfă, prinşi la colţ
Astfel, asociaţia solicită autorităţilor ungare revizuirea tratamentului „discriminatoriu” şi autorităţilor române o mai mare implicare în soluţionarea acestei probleme.
„Având în vedere că 95% din operaţiunile de transport internaţional ale transportatorilor români sunt intracomunitare, iar dintre acestea 90% se realizează cu statele membre din vestul Europei, necesitând astfel tranzitarea Ungariei, se impune luarea unor măsuri de urgenţă pentru normalizarea tratamentului la care sunt supuşi transportatorii români de către autorităţile din Ungaria”, se precizează în comunicat.
O problemă mai veche
Alte două asociaţii, respectiv Federaţia Operatorilor Români de Transport (FORT) şi Asociaţia Patronală Europa 2002 (APTE 2002), au reclamat, în vara anului trecut, „abuzuri” ale autorităţilor ungare în relaţia cu şoferii români de camioane.
Conform agenţiei de presă MTI, cele două asociaţii ameninţau la acea vreme că vor reclama la Comisia Europeană (CE) practicile autorităţilor ungare privind amenzile.
Preşedintele FORT, Augustin Hagiu, a declarat, la momentul respectiv, că amendarea şoferilor români se face excesiv şi incorect în contextul integrării europene, iar autovehiculele comerciale sunt sechestrate abuziv, în condiţiile în care amenzile din Ungaria sunt cele mai mari din Europa.
De asemenea, în luna aprilie 2008, peste 250 de camioane au blocat centura rutieră a municipiului Arad, parte a DN 7, şoferii dorind să atragă atenţia asupra acestor probleme pe care spun că le au în ţara vecină.
UPDATE: Amendă de 200 de euro? Plăteşti 800!
Potrivit secretarului general al UNRTT, Radu Dinescu, autorităţile din Ungaria au o grilă de amenzi foarte usturătoare, însă nu asta este problema cu care transportatorii români se confruntă.
Dinescu a explicat pentru capital.ro că, spre exemplu, un şofer de camion care a depăşit cu cinci minute timpii de conducere şi a fost oprit de către poliţiştii rutieri maghiari, ar fi trebuit să primească, potrivit grilei, o amendă de 200 de euro. În schimb, acesta a trebuit să plătească 800 de euro, iar în momentul în care şoferul a protestat, poliţiştii l-au sfătuit să atace decizia în instanţă, dar camionul urma să rămână imobilizat.
Un alt exemplu oferit de reprezentantul UNTRR este cel al unui şofer de camion amendat pentru că a circulat în Ungaria „în zi de sărbătoaare”, deşi conform graficului oficial din ţara vecină, ziua respectivă era una normală. Şi de această dată, şoferul a fost pus în situaţia de a alege imobilizarea camionului până la soluţionarea în instanţă, sau plata „amenzii” ilegale.
„”Sunt foarte interesante amenzile lor. Aşa s-a ajuns în situaţia în care importatorii şi exportatorii lucrează foarte greu cu transportatorii români, din cauza acestor abuzuri”, a mai declarat Radu Dinescu pentru capital.ro.