Transportatorii rutieri de persoane ameninţă că îşi vor suspenda integral activitatea, începând cu data de 1 noiembrie, din cauza datoriilor pe care Ministerul Transporturilor nu le-a plătit către aceştia.

Astfel, prin hotărârea luată de către Consiliul National al Transportatorilor Rutieri de Persoane din Federatia Patronala a Operatorilor Romani de Transport, toate cursele regulate judetene şi interjudetene efectuate de transportatorii de persoane vor fi suspendate de la începutul lunii viitoare, până la achitarea datoriilor.

Mai mult, până la suspendarea completă a activităţii, membrii Federaţiei Operatorilor Români de Transport ce efectuează curse regulate judeţene şi interjudeţene au decis ca începand cu data de 19 octombrie să nu mai primească spre decontare tichetele gratuite ale pensionarilor şi veteranilor, deoarece ele nu sunt acoperite de către Ministerul Finanţelor.

Din iunie se roagă de stat să le dea banii

Transportatorii de persoane se plâng că datoriile statului faţă de ei au ajuns la câteva mii de miliarde de lei vechi pentru perioada aprilie – septembrie 2009. Drept urmare, transportatorii spun că nu mai au bani pentru plata cheltuielilor, printre care se numără carburanţii, anvelopele şi ratele la leasing.

Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, deşi discuţiile cu Ministerul Transporturilor şi Ministerul Finanţelor au demarat încă din luna iunie, autorităţile au refuzat plata sau compensarea acestor datorii, cu toate că fondurile necesare au fost puse la dispoziţia Ministerului Transporturilor încă din luna ianuarie.

Nu în ultimul rând, transportatorii rutieri de persoane sunt de părere că prin redirecţionarea fondurilor respective către CFR, sunt condamnaţi falimentului de către miniştrii de resort.

UPDATE: Datorii de peste 10 mii de miliarde de lei vechi

Potrivit preşedintelui  Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), Augustin Hagiu, valoarea datoriilor pe care statul român le are faţă de transportatorii rutieri de persoane se ridică la peste 10 mii de miliarde de lei vechi (circa 235 de milioane de euro-n.red.). Hagiu a explicat că aceste datorii s-au acumulat din cauza nedecontării de către stat a călătoriilor gratuite pentru pensionari şi veterani.

„Noi am plătit până acum din buzunarele proprii transportul pensionarilor şi al veteranilor. Suntem obligaţi să-i transportăm gratuit şi o facem. Dar până când?”, a spus Hagiu.

90% dintre transportatori ar putea trage pe dreapta

El a precizat că de la 1 noiembrie, aproximativ 90% din transportatorii rutieri de persoane la nivel naţional îşi vor suspenda activitatea. „Excepţie s-ar putea să facă transportatorii din Bucureşti şi zonele limitrofe, care nu fac parte din FORT, dar negociem şi cu aceştia oprirea activităţii”, a menţionat liderul FORT.

Operatorii rutieri transportă zilnic peste 3,5 milioane de călători la nivel naţional, dintre care aproximativ 30% – 40% sunt pensionari şi veterani.

Potrivit lui Augustin Hagiu, din luna aprilie s-a achitat o singură tranşă de datorii, dar acelea au fost aferente lunilor ianuarie – martie.

„Din aprilie şi până acum nu am mai primit niciun ban, nici măcar după ce am propus Ministerului Finanţelor în urmă cu trei săptămâni să achite jumătate din acete datorii plus compensaţii, sau să achite o perte din datorii şi să ne eşaloneze şi nouă plăţile pe care le avem de achitat la stat. Dacă statul are să ne dea de trei ori mai mult decât are de încasat de la noi, am propus chiar să nu ne mai perceapă taxele aferente şi să deconteze ce mai rămâne din datorii. Dar nici asta nu s-a vrut”, a explicat, pentru capital.ro, Augustin Hagiu.

Nu mai au bani pentru ratele de leasing

Pe de altă parte, liderul FORT a precizat că activitatea va fi oprită, chiar dacă transportatorii nu mai încasează nimic, nici de la celelalte categorii de călători, pentru că „oricum nu se câştiga nimic nici până acum”.

Mai mult, Hagiu a spus că 60% din companiile de transport rutier sunt ameninţate în acest moment de companiile de leasing, pentru că nu-şi mai pot achita ratele pentru maşinile cumpărate în toamna anului trecut. Astfel, liderul FORT a avertizat că fără plata datoriilor către transportatori, fenomenul de piraterie ar putea lua amploare, „aşa cum acest lucru s-a întâmplat şi până acum”, dar „la o scară mult mai mare”.