După ce la sfârşitul anului trecut, premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor Radu Berceanu se lăudau cu finalizarea primilor 42 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, în 2010 ar putea rămâne fără "realizări" pe acest traseu.Potrivit purtătorului de cuvânt al companiei americane Bechtel, care se ocupă de lucrările la această autostradă, programul de lucru ar putea fi serios afectat în acest an din cauza lipsei finanţării. "Nu există o claritate a programului de lu
După ce la sfârşitul anului trecut, premierul Emil Boc şi ministrul Transporturilor Radu Berceanu se lăudau cu finalizarea primilor 42 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, în 2010 ar putea rămâne fără „realizări” pe acest traseu.
Potrivit purtătorului de cuvânt al companiei americane Bechtel, care se ocupă de lucrările la această autostradă, programul de lucru ar putea fi serios afectat în acest an din cauza lipsei finanţării.
„Nu există o claritate a programului de lucru în lipsa unei coerenţe a finanţării. Bugetul ministerului pe anul în curs nu acoperă nici măcar datoria pe anul trecut faţă de Bechtel”, a explicat pentru Capital.ro, Bogdan Sgârcitu, reprezentantul Bechtel.
Disponibilizările bat la uşă
Mai mult, potrivit agenţiei Mediafax, Bechtel, ar putea efectua concedieri colective, din cauza datoriilor Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR), urmând ca disponibilizaţii să primească plăţi compensatorii.
„Regretăm că trebuie să luăm în considerare o asemenea măsură. Vom continua consultările cu sindicatele şi vom căuta soluţii pentru a micşora pe cât posibil numărul poziţiilor care vor fi reduse”, a declarat directorul proiectului Autostrada Transilvania, Michael Swinford.
Prea mulţi angajaţi pentru volumul de muncă
Bechtel susţine că volumul de lucru este prea mic pentru numărul actual de salariaţi. „Din păcate, lipsa plăţii ne afectează inevitabil fluxul de lichidităţi şi capacitatea de a planifica corect lucrările viitoare. Pe de altă parte, CNADNR întâmpină şi alte dificultăţi, cum ar fi asigurarea accesului liber şi fără obstacole la suprafeţe de teren cu o întindere considerabilă, situate una în continuarea celeilate în vederea efectuării lucrărilor de construcţie”, se menţionează într-un comunicat al companiei.
Potrivit companiei americane, CNADNR nu a oferit informaţii despre fondurile disponibile în acest an pentru plata lucrărilor care vor fi executate în 2010. Procesul de concediere va dura câteva luni şi va înceta dacă situaţia se va schimba în bine.
„Ne angajăm să sprijinim Ministerul Transporturilor, CNADNR şi membrii guvernului în efortul de a găsi resurse pentru proiect în vederea continuării lucrărilor de construcţie în acest an”, a mai spus Swinford. Datoriile CNADNR către Becthel totalizau la începutul anului 674 de milioane de lei.
ITM Cluj s-a sesizat
Reprezentanţii Inspectoratului Teritorial de Muncă (ITM) Cluj au acuzat marţi compania Bechtel că a recurs la „concedierea mascată” a 60 de angajaţi, din motive de „necorespundere profesională”, care au la bază o procedură de evaluare care nu respectă prevederile legale.
La proiectul autostrăzii lucrau la sfârşitul anului trecut, potrivit Bechtel, circa 5.400 de oameni, din care 2.300 erau angajaţi de subantreprenori.
Bechtel a inaugurat, la 1 decembrie, primii 42 de kilometri ai autostrăzii Transilvania, respectiv tronsonul 2B Turda-Gilău. Pentru 2010, autorităţile au anunţat că vor să finalizeze, dacă va exista finanţare, tronsonul Turda-Gilău, prin construirea celorlalţi 9,4 kilometri, viaductul de la Suplacu de Barcău, în lungime de 2 kilometri, şi alţi 18 kilometri între localităţile Dolea şi Sarsig, din Bihor, pe secţiunea 3C a autostrăzii.
Discuţii încurcate
Pe de altă parte, Sgârcitu a precizat că în cadrul ultimei întălniri dintre oficialii români şi cei ai Bechtel, discuţiile s-au axat pe două puncte:
* termenul de plată al datoriilor MTI faţă de Bechtel
* planul de lucru pentru anul curent
Potrivit CNADNR, „la data de 31 decembrie 2009 valoarea obligaţiilor de plată faţă de Bechtel era de aproximativ 674 milioane lei”.
UPDATE: Datoriile vor fi plătite până în aprilie
Potrivit Mediafax, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) susţine că a convenit cu Bechtel, constructorul Autostrăzii Braşov-Borş, un grafic de plată a sumelor restante din 2009, de 214 milioane de euro, până în aprilie.
„Ne-am angajat şi am convenit cu Bechtel să plătim datoriile de anul trecut până în aprilie. Am stabilit cu ei cât plătim în ianuarie, cât plătim în februarie şi aşa mai departe. Dacă ei au tras concluzia că trebuie să îşi trimită acasă angajaţii, poate că înseamnă că nu vor să mai continue sau nu ştiu ce să zic”, a declarat, miercuri, directorul general al CNADNR, Dorina Tiron.