O dată cu ieşirea României din recesiune, angajatorii se vor teme să aducă în cadrul companiei angajaţi permanenţi şi se vor îndrepta tot mai mult către angajaţii pe o perioadă determinată (angajatii non-permanenţi, cum ar fi angajaţii temporari, angajaţii externalizaţi, contractorii şi consultanţii), potrivit unui studiu realizat de Manpower România.

“În vreme ce România va ieşi din recesiune, instinctul natural al angajatorilor va fi să manifeste prudenţă cu privire la aducerea de noi angajaţi permanenţi, apelând mai întâi la angajaţi temporari – ceea ce de altfel şi trebuie să şi facă”, a declarat Camelia Stanculescu, General Manager al Manpower România. Aceasta a subliniat că acele firme care vor apela la angajaţii „cu ora” vor fi câştigătoare în piaţa muncii, angajaţii pe perioadă determinată fiind acceleratori ai forţei de muncă. “Numai companiile vizionare vor vedea în asta o oportunitate de a câştiga experienţă în administrarea mai eficientă a unei forţe de muncă mixte alcătuită din personal angajat atât pe perioadă determinată cât şi nedeterminată. Acest lucru duce catre o soluţie optimă pe termen lung privind strategia cu forţa de muncă”, mai spun oficialii Manpower.

Cu toate acestea, doar 35% dintre angajatorii români văd angajatii pe perioada determinată ca fiind un element cheie în strategia cu forţa de muncă.  63% dintre angajatorii români au răspuns că acest segment al forţei de muncă nu reprezintă o piesă importantă privind strategia lor la nivel global. În acelaşi timp, 1,3% au fost nesiguri.

Angajaţii pe perioadă determinată au valoare strategică

Aşa cum pieţele forţei de muncă naţionale variază în utilizarea forţei de muncă temporare, aşa şi categoriile de forţă de muncă tind să varieze şi ele la nivelul gradului de implicare. În România  84,2% dintre companiile care utilizează angajaţi pe perioadă determinată, ca parte a strategiei lor în ceea ce priveşte forţa de muncă, declară  faptul că aceşti angajaţi sunt expuşi la aceleaşi procese de instruire şi integrare ca şi angajaţii lor permanenţi.

Manpower previzionează că pentru a profita la maximum de oportunităţile din economia aflată in reconstrucţie, angajatorii vor trebui sa nu mai privească angajaţii pe perioadă determinată doar ca pe nişte soluţii menite sa acopere concediile de maternitate, să acopere perioadele sezoniere sau pentru a menţine plăţile permanente în linie, şi mai degrabă să-i privească ca pe o valoare strategică.

Angajaţii temporari, aleşi doar pentru perioadele de vârf0-41043-tabel.jpg

Conform cu cercetărilor realizate de către Manpower, motivul cel mai des întâlnit la nivel global pentru angajarea pe perioadă determinată este pentru acoperirea activităţii sezoniere în perioadele de varf – şi aproape unul din cinci angajatori apelează la această soluţie. Doar 14% dintre angajatorii din lume se îndreaptă acum către forţa temporară de muncă pentru dobândirea unei valori strategice superioare.

Manpower a intervievat peste 41.000 de angajatori din 35 de ţări şi teritorii pentru a afla mai multe despre rolul angajaţilor pe perioada determinată privind strategiile de resurse umane din cadrul companiilor. În România au fost intervievaţi 758 angajatori.

UPDATE: Angajaţii temporari, buni doar pentru entry-level

Cu toate că studiul Manpower arată că majoritatea companiilor din România se vor îndreptă spre angajaţii temporari o dată cu ieşirea din recesiune, Mădălina Bălan, Managing Partner al companiei de consultanţă în resurse umane Hart Human Resource Consulting este de părere că aceasta nu este cea mai bună soluţie.

„Cred că angajările temporare sunt binevenite când este vorba de poziţii de entry-level. Însă, atunci când se recrutează pentru poziţii de management, este riscant să schimbi angajat după angajat”, a declarat pentru capital.ro Mădălina Bălan.

De asemenea, aceasta a subliniat că angajările temporare sunt esenţiale pentru unele domenii care au o anumită sezonalitate.

„Nu cred că angajările cu ora sunt o metodă bună de precauţie pentru companii. Angajatorii trebuie să ia alte măsuri cum ar fi atenţia la recrutare şi investiţii mai mari în acest proces pentru a se ştii mai bine cine vine în companie şi ce abilităţi are”, a mai spus Mădălina Bălan.