Putina lume a auzit de Corporatia chineza BYD (Build Your Dream), insa aceasta companie a ajuns ca in cei zece ani de existenta sa devina al doilea producator de baterii la nivel mondial. BYD a anuntat recent ca intentioneaza sa construiasca o masina electrica de tip „plug-in” pana la sfarsitul acestui an. „Vrem sa producem o masina electrica de tipul plug-in. Credem ca o sa reusim acest lucru”, a declarat directorul de marketing al companiei, Paul Lin.

Acest proiect suna in urechile multora ca fiind mult prea ambitios, chiar intr-un mediu economic precum cel din China, insa BYD a construit deja o fabrica de asamblare cu o suprafata de circa 533.000 mp si a angajat o echipa de designeri instruiti in Italia.

Acesta este numai un exemplu ce demonstreaza transformarea companiilor din China, trecand de la imaginea unor firme cu muncitori necalificati, care produc jucarii, pixuri, imbracaminte si alte bunuri de calitate indoielnica. Din contra, companiile chineze depun eforturi din ce in ce mai sustinute pentru a „urca in ierarhie” si spera chiar sa fie concurente cu cele mai mari corporatii mondiale in lupta pentru afaceri, clienti, putere si recunoastere.

UPDATE:

Guvernul de la Beijing sustine aceasta transformare prin doua strategii principale. Pe de-o parte ofera stimulente ce incurajeaza dezvoltarea si inovatia, dar in acelasi timp, descurajeaza infiintarea si desfasurarea activitatii firmelor „de rang inferior” in special in sudul tarii. Astfel, China transmite prin incetarea scutirii de la taxare a firmelor „low-tech”, a standardelor de munca si mai ales de mediu, un mesaj puternic in legatura cu ambitiile sale la nivel global.

Mai mult, in cadul unui discurs tinut in luna iunie, presedintele Chinei, Hu Jintao a cerut oamenilor de stiinta sa „provoace” alte state in domeniul tehnologiei de ultima ora. „Suntem gata de lipta pentru a stapani si dezvolta ultimele tehnologii aparute si pentru a castiga un loc in randul celor mai dezvoltate tari. Vom face eforturi serioase pentru a ne intari competitivitatea nationala”, a spus presedintele Hu Jintao.

In acest sens, politicile guvernamentale favorizeaza zonele economice „high-tech”, centrele de cercetare si dezvoltare, precum si companiile ce promit salarii mai mari si angajati cu inalta calificare. De exemplu, guvernul de la Beijing primeste cu bratele deschise o fabrica Intel ce produce procesoare in nordul tarii, langa Dalian, in timp ce o fabrica de confectii ce produce sosete cu valoare de un dolar nu este agreata.

Cand industria unei tari este la inceput de drum, la fel cum a fost China in urma cu 20 de ani, este normal sa ai multe companii ce produc „marfuri de masa” pentru export, insa va veni o vreme can acest lucru nu va mai fi suficient pentru a asigura procesul. Acum, China a ajuns in acel punct si incepe sa tinteasca tot mai sus”, a declarat Andy Rothman, analist la banca CLSA.

Companiile chineze se extind sau cumpara societati ce-si desfasoara activitatea in domenii precum software-ul, biotehnologia, industria auto, instrumentelor medicale si computere. In cursul acestui an, o companie ce beneficiaza de suport guvernamental a lansat primul sau avion de pasageri, miscare prin intermediul careia Beijingul spera ca intr-o zi ca poata concura cu Boeing si Airbus.

Economistii sunt de parare ca China calca pe urmele Japoniei si a Coreei de Sud, tari ce au trecut cu succes de la productia realizata de muncitori necalificati, la tehnologia de varf, servicii si marci internationale.

China mai are multe obstacole de trecut, in special in domeniul proprietatii intelectuale, a culturii copierii sau chiar furtului de idei si tehnologie ce apartin companiilor straine, insa expertii apreciaza miscarile pozivite, precum cresterea „agresiva” a clasei antreprenoriale si a numarului de angajati cu studii superioare, precum si a transformarii pietei chineze intr-un mediu tot mai competitiv.

Sursa: IHT